Crucea de pe Caraiman va fi restaurata printr-un proiect finantat din fonduri norvegiene

 

Crucea de pe Caraiman, cunoscuta drept Crucea Eroilor Neamului, si intrata de curând în Cartea Recordurilor, a fost înscrisa pentru a fi restaurata printr-un proiect finantat din fonduri norvegiene în valoare de doua milioane de euro, scrie presa locala.

crucea de pe caraimanMonumentul era considerat la începutul secolului al XX-lea cea mai înalta structura metalica din Europa, situata la mai mult de 2.000 de metri altitudine. Proiectul de restaurare va fi implementat de catre Primaria din Busteni, care va organiza si un muzeu la baza crucii, o platforma tip belvedere, suspendata, si instalatii moderne de vizionare. Crucea de pe Caraiman va fi restaurata cu aceleasi materiale cu care a fost construita în urma cu 86 de ani.

„Am depus un proiect la Ministerul Culturii pentru fondurile norvegiene. Primim raspunsul pe 16 mai. Noi speram ca ne încadram pentru ca am verificat criteriile pentru restaurare. E un proiect de 1,9 milioane de euro, vrem sa avem acolo si o telecabina, sa mearga oamenii direct la cruce”, a spus pentru gândul Emanoil Savin, primarul din Busteni.

În urma cu trei ani, câtiva arhitecti au facut un proiect pentru restaurarea monumentului considerat la începutul secolului al XX-lea cea mai înalta structura metalica din Europa, situata la mai mult de 2.000 de metri altitudine.

În acest sens a fost initiata o campanie de strângere de fonduri intitulata „Dati un ban pentru Caraiman”, care va cofinanta proiectul de restaurare cu bani de la norvegieni.

„Dati un ban pentru Caraiman”

Campania „Dati un ban pentru Caraiman” prevede amenajarea unui heliport balizat, iluminare arhitecturala inteligenta a monumentului, minicentrala meteo, Infopoint, dar si acces wi-fi la internet.
Crucea de pe Caraiman a fost înaltata pe vremea Reginei Maria si a Regelui Ferdinand I al României, pentru românii cazuti în Primul Razboi Mondial si cu scopul de a fi vazuta de la o distanta cât mai mare.

Arhitectii sustin ca monumetul este la fel de important ca Turnul Eiffel din Paris, Statuia Hristos Mântuitorul din Rio de Janeiro sau Statuia Libertatii din New York. Toate aceste monumente au fost construite în aproximativ în aceeasi perioada. Însa, la acea vreme, Crucea de pe Caraiman era cea mai înalta structura metalica din Europa, fiind situata la mai mult de 2.000 de metri altitudine.

Monumentul de pe Caraiman este cu atât mai deosebit cu cât toata structura crucii este nituita si nimic nu este sudat. Crucea a fost facuta cu profile de otel de la Resita, proiectata de inginerii români Teofil Revici si Alfred Pilder, împreuna cu maistrul Bumbulescu si dirigintele de santier Nicu Stanescu. A fost urcata cu vechiul funicular al fabricii de hârtie pâna la un anumit nivel, iar de acolo carata de militarii de la unitatea de securitate din Sinaia.

Monumentul a fost sfiintit la 14 septembrie 1928, de Sarbatoarea Înaltarii Sfintei Cruci. Exista unele legende care spun ca monumentul a fost realizat în urma unui vis al Reginei Maria. Muntii Bucegi au fost alesi ca loc al constructiei pentru sângele varsat de soldatii români în Primul Razboi Mondial. Crucea Caraiman, monument istoric clasat în grupa A, a fost desemnata cea mai înalta cruce din lume amplasata pe un vârf montan si a intrat în Cartea Recordurilor, aceasta fiind situata la altitudinea de 2.291 metri. Andreea Ofiteru, gandul.info

Cuvinte cheie: , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie