Reprezentantii asociatiilor de pacienti, ingrijorati de siguranta datelor personale din Dosarul Electronic de Sanatate
Casa Nationala de Asigurari de Sanatate a finalizat peste noapte proiectul privind implementarea Dosarului Electronic de Sanatate, miercuri seara, CNAS anuntând ca acest proiect se afla în etapa finala. Cu toate ca institutia a insistat pe faptul ca datele noastre medicale sunt pastrate în siguranta si confidentialitate, reprezentantii asociatiilor de pacienti spun ca se ridica totusi probleme mari legate de confidentialitatea datelor personale.
Dosarul Electronic este foarte util, atât pentru medici, cât si pentru pacienti, si ar putea reduce fraudele din sistem, însa nu exista o protectie reala a datelor.
Asadar, de unde vom sti ca anumite informatii medicale cu caracter personal nu vor ajunge la angajator prin intermediul doctorului care se ocupa de medicina muncii si care lucreaza în interesul angajatului? Sau de unde putem sti daca încheierea unei asigurari de viata sau de sanatate nu va fi conditionata de accesul la istoricul nostru medical?
„Nu exista suficienta protectie”, a declarat pentru Curierul National Vasile Barbu, presedinte al Asociatiei Nationale pentru Protectia Pacientilor (ANPP).
Potrivit lui, mijloacele tehnice care au fost prezentate Asociatiei nu acopera riscul privind confidentialitatea datelor. „Dosarul Electronic este foarte util, dar pacientii nu sunt protejati”, a spus acesta.
De asemenea, Gheorghe Tache, reprezentant al Coalitiei Organizatiilor Pacientilor cu Afectiuni Cronice (COPAC), a explicat pentru Curierul National ca dosarul este foarte bun pentru pacienti si medici, dar confidentialitatea datelor este una dintre „problemele spinoase” ale acestui proiect.
Din acest motiv am cerut ca autentificarea sa nu se faca pe baza CNP-ului, ci a codului de asigurat”, a spus acesta, adaugând ca datele ar fi trebuit sa fie introduse cu consimtamântul pacientului.
În plus, din punct de vedere legal ar trebui ca cei care acceseaza sau divulga date medicale fara acordul pacientului sa fie trasi la raspundere.
Pot aparea acte de discriminare
Vasile Barbu a mai afirmat ca daca nu se face o protectie reala a acestor date pot aparea acte de discriminare. Potrivit lui, nu se stie daca persoana care se ocupa de medicina muncii are acces la datele medicale ale angajatilor. „Medicul de medicina muncii apara interesul angajatorului. De unde stim ca o anumita persoana nu este avansata doar pentru ca are hepatita C. Pot aparea discrimimari atunci când vine vorba de dezvoltarea unei cariere”, a detalia presedintele ANPP.
În plus, o alta problema este reprezentata de relatia cu companiile private de asigurari. „Asiguratorii vor putea selecta persoanele care nu au probleme medicale”, a declarat Vasile Barbu, explicând ca se vor impune prime de asigurare mai mari în functie de istoricul medical.
Alte probleme care mai pot aparea, potrivit presedintelui ANPP, sunt legate de introducerea acestor date medicale. „Cine introduce istoricul medical? Daca lipsesc anumite date? Medicul ia de bun acel dosar, chiar daca el este incomplet”, a continuat acesta.
Gheorghe Tache ne-a mai spus ca Dosarul Electronic de Sanatate este cel mai complex document al pacientilor. Întrebat daca pot aparea probleme legate de aceste date, el ne-a spus ca trebuie sa ne asiguram ca acestea sa nu fie folosite de cine nu ar trebui sa aiba acces la ele. „Exista afectiuni, precum HIV/SIDA unde pot aparea mari probleme”, a mai spus acesta.
Au fost initializate peste 130.000 dosare electronice
Proiectul Dosarul Electronic de Sanatate (DES) se afla în etapa finala de implementare, etapa în care medicilor si populatiei li s-a oferit posibilitatea accesului în sistemul informatic al DES.
Practic, aceasta ultima etapa a proiectului a însemnat o verificare a solutiei informatice în mediul real. Pâna în prezent au fost initializate peste 130.000 dosare electronice, sistemul DES a fost accesat de peste 3.000 de medici si peste 50 de spitale s-au conectat cu succes, potrivit CNAS.
În aceasta etapa s-au facut si continua sa se faca o serie de pregatiri în vederea extinderii sistemului pentru toti cetatenii României, începând cu a doua jumatate a anului curent.
Fiecare cetatean al României va avea propriul dosar de sanatate, sistemul DES urmând sa contribuie la cresterea calitatii actului medical. Practic, pacientii nu vor mai fi nevoiti sa se prezinte la medic cu un teanc de documente si sa explice acestuia verbal istoricul lor medical, deoarece datele vor fi disponibile în DES: trimiteri, retete, consultatii medicale, diagnostice, spitalizari, antecedente etc.
DES este un sistem dedicat pacientului si medicului deopotriva, în care datele medicale sunt pastrate în siguranta si confidentialitate. Pacientii îsi vor putea verifica online propriul dosar, iar medicii vor putea vizualiza dosarul pacientului numai cu acordul acestuia. Orice modificare sau accesare aparuta în orice sectiune este însotita de data, ora si parafa doctorului care a operat modificari sau a accesat dosarul. Un medic care nu are acces la dosarul pacientului poate consulta doar sumarul pentru situatiile de urgenta.
Dosarul de sanatate este organizat pe 5 sectiuni:
- Sumar pentru situatii de urgenta (alergii sau intolerante, proteze sau dispozitive interne, transplanturi sau boli cronice, boli hematologice relevante pentru o urgenta, medicatia curenta, internari recente)
- Istoric medical (consultatii, trimiteri, analize, retete, foi de observatii, antecedente si istoric al evenimentelor)
- Antecedente declarate de pacient (antecedente heredo – colaterale, antecedente fiziologice, antecedente patologice, mod de viata)
- Documente medicale (fisa de spitalizare continua, fisa de spitalizare de zi – prezentare vizita, fisa consultatie, fisa de proceduri / tratament, reteta, biletul de trimitere, biletul de recomandare)
- Date personale
Andreea Stoica, curierulnational.ro
1 comentariu
Mie mi se pare cam exagerata afirmatia ca datele sunt in siguranta… In plus, stiu ca trebuie sa fiu de acord sa am un astfel de dosar. In Estonia si Singapore nu stiu in ce procent au fost de acord cetatenii dar in Franta si Olanda nu si-au dat acceptul – procentul celor care au acceptat fiind mic (0,75 in Franta – i Olanda nu stiu exact, inca). Dosarul acesta NU trebuie sa fie obligatoriu – imi incalca dreptul la viata personala etc.. Fraudele pot fi facute in continuare, nu se impiedica escrocii in detalii de genula acesta, din contra, le poate fi chiar mai folositor avand in vedere ca numai 4-4,5% dintre cetatenii tarii au acces la Internet.
Parerea mea. 🙂