Constructiile publice concesionate nu intra sub incidenta taxei pe stalp

 

La calcularea impozitului de 1,5% pe constructiile speciale, pe care persoanele juridice trebuie sa-l achite pentru prima data pana pe 25 mai si care a devenit cunoscut drept „taxa pe stalp”, exista inca numeroase neclaritati. Pentru a lamuri o parte dintre acestea, ARSIT (Asociatia Romana pentru Reformarea Sistemului de Impozite si Taxe) a inaintat o adresa Ministerului Finantelor Publice. Astfel, dintre toate problemele ridicate de specialisti, Finantele au clarificat doar ca impozitul de 1,5% nu se datoreaza pentru constructiile luate in concesiune din domeniul public. Mai jos, puteti citi textul adresei si raspunsul Finantelor.

stalpiPersoanele juridice platesc, incepand cu 1 ianuarie 2014, un impozit de 1,5% pentru constructiile neimpozitate, conform OUG nr. 102/2013. Acest impozit a fost denumit de catre mediul de afaceri „taxa pe stalp”, pentru ca permite taxarea oricarui tip de imobil, in anumite conditii.

Mai exact, in OUG nr. 102/201,3 se subliniaza ca persoanele juridice vor trebui sa achite noul impozit pentru constructiile prevazute in grupa 1 din Catalogul privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 2139/2004, respectiv unele dintre urmatoarele:

  • centrale hidroelectrice, centrale termoelectrice si nuclearo – electrice;
  • statii si posturi de transformare, statii de conexiuni;
  • piste si platforme;
  • sonde de titei, gaze si sare;
  • rampe de incarcare – descarcare;
  • cosuri de fum si turnuri de racire;
  • iazuri pentru decantarea sterilului, helestee, iazuri, bazine;
  • ecluze si ascensoare;
  • baraje, jgheaburi pentru piscicultura;
  • infrastructura transport feroviar, infrastructura drumuri: alei, strazi, autostrazi, cu toate accesoriile necesare (trotuare, borne, semne de circulatie, marcaje, etc), linii si cabluri aeriene de telecomunicatii (stalpi, circuite, cabluri, traverse, console);
  • platforme, turnuri si piloni metalici pentru antene de radiofonie, telefonie mobila, radio, tv;
  • constructii pentru transportul energiei electrice;
  • lacuri artificiale de acumulare si canale de irigatii.

Pentru a calcula impozitul acestor constructii, cota de 1,5% se aplica asupra valorii constructiilor existente in patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior, valoare evidentiata contabil in soldul debitor al conturilor corespunzatoare constructiilor mentionate la art. 296^34 din Codul fiscal, respectiv cele de mai sus din HG nr. 2139/2004, valoare din care se scade:

  • valoarea cladirilor, inclusiv valoarea lucrarilor de reconstruire, modernizare, consolidare, modificare sau extindere pentru cladirile inchiriate, luate in concesiune, aflate in administrare ori in folosinta, pentru care se datoreaza impozit pe cladiri, potrivit prevederilor Titlului IX din Codul fiscal de catre contribuabil sau proprietar, dupa caz;
  • valoarea constructiilor si a lucrarilor de reconstruire, modernizare, consolidare, modificare sau extindere pentru constructiile, aflate sau care urmeaza sa fie trecute in proprietatea statului sau a unitatilor administrativ teritoriale;
  • valoarea constructiilor din subgrupa 1.2.9. „Terase pe arabil, plantatii pomicole si viticole” din Catalogul privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 2139/2004, cu modificarile ulterioare.

In aceste conditii, calculul impozitului de 1,5% ar trebui sa fie destul de simplu. Astfel, teoretic, ar trebuie analizat doar soldul debitor al contului contabil 212, din valoarea caruia sa fie eliminata valoarea constructiilor pentru care se datoreaza impozitul pe cladiri si la ce ramane sa se aplice procentul de 1,5%, a explicat Bogdan Costea, expert contabil si consultant fiscal la Viboal Findex, intr-un articol publicat recent de AvocatNet.ro.

Dupa cum specialistii au semnalat recent pentru AvocatNet.ro, in practica, de fapt, nu se stie din care cont contabil se va lua valoarea constructiilor. In plus, contabilii nu stiu nici daca acest impozit se aplica pentru constructiile aflate in proprietatea contribuabililor sau si cele aflate in folosinta lor, precum concesiuni, contracte de comodat.

Neclaritatile sesizate de ARSIT

Pentru a solutiona neclaritatile, ARSIT (n.r. o organizatie non-profit, infiintata acum doi ani de catre oamenii de afaceri din Romania) a facut o centralizarea a acestora, pe care a comunicat-o catre MFP, printr-o adresa. Mai jos va prezentam adresa, remisa redactiei noastre de catre asociatie:

ARSIT a fost sesizata de un numar ridicat de membrii privind modul de aplicare a prevederilor Titlului IX indice 3 „Impozitul pe Constructii” din Legea 571/2003 privind Codul Fiscal. Neclaritatile se refera la urmatoarele aspecte:

Cum se defineste termenul de patrimoniu: include acesta numai constructiile aflate in proprietatea contribuabililor sau si cele aflate in folosinta lor (exemplu: concesiuni, contracte de comodat etc)?
Corelat cu intrebarea de mai sus, ce se intelege prin expresia <<evidentiata contabil in soldul debitor al conturilor corespunzatoare constructiilor>>? De exemplu se includ aici numai conturile contabile din clasa 2 SAU si conturile extracontabile din clasa 8?
Sunt supuse impozitului si constructiile care se incadreaza in categoria cladirilor conform Tilului IX <<Impozite si taxe locale>>, dar sunt scutite in baza art. 250?
Intra sub incidenta impozitului si <<Imobilizarile corporale in curs de executie>> inregistrate in contul 231? Acestea nu pot fi clasificate intr-o grupa de catalog pana la receptie.
In cazul <<lucrarilor de reconstruire, modernizare, consolidare, modificare sau extindere pentru cladirile inchiriate, luate in concesiune, aflate in administrare ori in folosinta>>: obligatia pentru comunicarea catre proprietar a valorii acestora apare numai in situatia in care valoarea acestora depaseste 25%. Conform Normelor de aplicare a Titlului IX Cod fiscal pct. 54 alin 1 indice 1 <<In cazul in care valoarea lucrarilor de reconstruire, consolidare, modernizare, modificare sau extindere nu depaseste 25% din valoarea cladirii, locatarul nu are obligatia sa o comunice locatorului>>. Ca urmare cum trebuie procedat in vederea calculului impozitului pe constructii: (i) Nu se va aplica impozitul asupra acelor lucrari comunicate proprietarului, indiferent daca exista sau nu obligatia de comunicare, SAU (ii) nu se va calcula impozitul numai in situatia in care obligatia de comunicare este prevazuta prin lege?

Citeste mai dearte pe avocatnet.ro

Cuvinte cheie: , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie