Planul de invatamant al Institutului National pentru Pregatirea si Perfectionarea Avocatilor (INPPA) pentru anul 2014 a fost elaborat de UNBR

 

Uniunea Nationala a Barourilor din Romania a aprobat prin hotarare nr. 886 din 27 martie 2014 Planul de invatamant al Institutului National pentru Pregatirea si Perfectionarea Avocatilor pentru anul 2014.

uniunea nationala a barourilor din romania UNBR“Pentru aplicarea intocmai a dispozitiilor art. 18 alin. (1) – (3), art. 20 alin. (1), art. 23 alin. (2) din Legea nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat, republicata in Monitorul Oficial nr. 98 din 07.02.2011, si pentru respectarea intocmai a art. 64 alin (2) din Legea nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat si aducerea la indeplinire a hotararilor Congresului avocatilor privind perfectionarea pregatirii profesionale a avocatilor, s-a procedat la elaborarea Proiectului Planului de invatamant al INPPA – pentru anul 2014?, se arata in preambulul documentului.

La elaborarea Planului de invatamant s-au luat in considerare rezultatele activitatii desfasurate in cadrul INPPA potrivit planurilor de invatamant aplicate in anii anteriori, problemele ridicate de cursanti si de formele de exercitare a profesiei in care acestia isi desfasoara activitatea, sesizarile membrilor Consiliului de Conducere al Institutului, ratiuni de compatibilizare a pregatirii profesionale initiale a avocatilor in cadrul INPPA cu pregatirea desfasurata in cadrul Institutului National al Magistraturii si in alte institutii de formare profesionala ale profesiilor conexe sistemului judiciar (notari, executori judecatoresti).

Obiective generale:

– aplicarea efectiva incepand cu anul 2012 a dispozitiilor art. 18 alin. (3) si art. 23 alin. (2) din Legea nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat, prin conlucrarea cu facultatile de drept agreate de Uniunea Nationala a Barourilor din Romania (UNBR) si mentinerea posibilitatii ca in anul I de stagiu sa se frecventeze cursuri de masterat – cu acordul avocatului indrumator – la facultatile de drept agreate de UNBR, forma de pregatire profesionala initiala prin aprofundare teoretica a unor domenii de specialitate, recunoscuta in profesie.

– extinderea pregatirii profesionale initiale si la anul I de stagiu, prin elemente de cunoastere a eticii si organizarii profesiei de avocat, precum si discipline care aduc informatii utile sau dezvolta abilitati necesare profesiei (organizarea instantelor si parchetelor; argumentare juridica; metodologia actului juridic si judiciar);

– reducerea in ansamblu a timpului efectiv petrecut de cursanti la sediul INPPA, aceasta contribuind la o mai buna valorificare a timpului acestora in folosul formelor de exercitare a profesiei in care isi desfasoara activitatea;

– schimbarea metodei de pregatire profesionala initiala: inlocuirea cursurilor si atelierelor care tind sa epuizeze informatiile prin prelegeri si dezbateri, cu activitatile tutoriale in care formatorul INPPA traseaza numai liniile principale ale pregatirii, informeaza asupra noutatilor in materie, raspunde la unele probleme ridicate de cursanti sau prezinta un caz practic din care cursantii sa inteleaga metoda utilizata pentru rezolvarea acestuia precum si modul in care trebuie sa efectueze lucrarile profesionale;

– crearea institutiei formatorilor ce desfasoara activitati tutoriale in cadrul INPPA si cea a Caietului de lucrari profesionale, forma de materializare a pregatirii care va reflecta activitatea individuala a stagiarului si care va asigura legatura dintre pregatirea din INPPA si cea din cadrul formei de exercitare a profesiei in care isi desfasoara activitatea stagiarul, prin conlucrare cu tutorele INPPA.

Obiective speciale:

– Familiarizarea stagiarilor de anul I cu aspectele de etica si organizare profesionala si dobandirea unor cunostinte sau formarea unor aptitudini necesare in exercitiul profesiei si care nu fac obiectul programelor universitare (organizarea instantelor si parchetelor; tehnici de argumentare judiciara; metodologia actului juridic si judiciar):

a. insusirea cunostintelor despre etica si organizarea profesiei de avocat.

Modulul este necesar datorita:

– ponderii relativ mici pe care pregatirea universitara in domeniul juridic o rezerva acestei discipline;

– faptului ca avocatul stagiar trebuie sa cunoasca mai intai de toate drepturile si obligatiile pe care le are in interiorul profesiei, aspectele de etica profesionala, functionarea asistentei judiciare, competentele structurilor institutionale ale profesiei de avocat.

b. cunoasterea unor aspecte de organizare a instantelor si parchetelor.

Modulul este necesar datorita:

– ponderii relative mici pe care pregatirea universitara in domeniul juridic o rezerva acestei discipline;

– activitatea avocatului stagiar presupune de multe ori contactul cu compartimentele auxiliare ale instantelor si parchetelor, ale caror competente sunt prevazute in regulamentele de ordine interioara;

– cunoasterea regulamentelor de organizare a instantelor si parchetelor asigura o intelegere a circuitului dosarelor si altor actele in cadrul acestora, formand aptitudini specifice activitatii din perioada stagiaturii;

– regulamentele de ordine interioara ale instantelor si parchetelor cuprind in multe cazuri veritabile norme de procedura in legatura cu sesizarea instantelor, activitatea premergatoare primului termen de judecata, continuitatea completelor de judecata etc.

c. indrumarea in dobandirea unor tehnici de argumentare judiciara.

Modulul este necesar deoarece:

– in cadrul facultatilor de drept programa nu implica o disciplina care sa indrume din punct de vedere stiintific tehnica de argumentare judiciara. In mod traditional in ultimii ani, insusirea aptitudinilor de argumentare judiciara s-a realizat prin mijloace empirice, prin urmarirea de catre stagiari a activitatii maestrilor. Desigur, analizarea de catre stagiar a activitatii maestrului sau ramane principala forma de insusire a aptitudinilor in domeniul argumentarii juridice, dar este momentul ca avocatii cu experienta sa impartaseasca aceste tehnici si in cadrul formelor de pregatire initiala institutionalizata.

d. metodologia actului juridic si judiciar.

Modulul este necesar deoarece:

– programele universitare isi propun, cum este si normal, pregatirea sub aspectul substantei dreptului iar nu si sub aspectul redactarii de acte cu continut juridic; universitatile ofera vocatii generale; tehnica redactarii actelor cu continut juridic ori judiciar este in mod traditional apanajul formelor de pregatire profesionala, potrivit cerintelor fiecarei profesii juridice.

e. Activitatea INPPA se desfasoara prin activitati tutoriale desfasurate in cadrul INPPA, conform programului de realizare a fiecarui modul de pregatire.

In perioada in care nu sunt planificate activitati tutoriale cursantii vor efectua lucrarile profesionale si isi vor desfasura activitatea obisnuita in cadrul formelor de exercitare a profesiei.

In aceasta perioada cursantii vor putea consulta formatorii ce se ocupa de activitatea tutoriala. In acest scop se vor organiza grupuri on-line sub coordonarea unui secretar desemnat de conducerea INPPA. Intrebarile ridicate de cursanti vor putea primi raspuns calificat din partea formatorilor in limitele programei si interesului rezolvarii lucrarilor profesionale.

Fiecare din temele de pregatire se vor concretiza in lucrari intocmite de cursanti sub indrumarea avocatilor indrumatori, care vor alcatui Caietul de lucrari profesionale (individual).

La data stabilita de conducerea INPPA cursantii vor preda Caietele de lucrari profesionale, atestate de avocatii indrumatori.

Vezi aici planul de invatamant al INPPA pentru 2014

infolegal.ro

Cuvinte cheie: , , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie