In 2013 Romania s-a clasat pe locul intai in lume la cresterea productiei de masini

 

Anul trecut productia locala de autovehicule a crescut cu aproape 22% comparativ cu anul precedent, la circa 411.000 de masini, depasind tari precum Austria (20%) sau China (15%), potrivit datelor Orga­ni­zatiei Internationale a Constructorilor de Auto­mo­bile (OICA).

dacia productie„Strategia de produs a Dacia a facut din România o arma letala în ceea ce priveste cresterea. Pe termen lung trebuie sa fim realisti. Acum atentia cade asupra Ford si productiei de la Craiova. La Dacia nu mai avem unde sa crestem deoarece suntem la capacitate maxima. La Ford, daca productia va urca mai aproape de capacitatea uzinei, mai putem câstiga un loc. Pe de alta parte, nimeni în industria auto nu sta pe loc si putem vedea noi schimbari în ceea ce priveste productia în Italia“, a spus Constantin Stroe, pre­sedintele Aso­ciatiei Con­struc­torilor de Automo­bile din România (ACAROM).  Potrivit datelor OICA, ultima oara când România a intrat în top trei cresteri a fost în 2005, primul an întreg în care la Mioveni s-a produs modelul Logan. În acel an productia locala crestea cu 59% comparativ cu anul anterior, a doua cea mai mare crestere dupa cea de 105% a Finlandei.

„Putem vorbi si de un efect de baza – o crestere care este mare pentru ca porneste de la o baza mai mica, dar ceea ce este important de retinut este impactul pozitiv al unor produse într-o piata globala foarte competitiva cum este cea auto“, a spus Bogdan Belciu, partener, servicii de consultanta pentru management al PwC România.

Anul 2013 a fost unul record pentru Dacia, cu peste 342.000 de masini produse, dar si primul an de productie completa la uzina Ford. Cu cele 68.339 de masini, în crestere cu 123% fata de anul anterior, uzina de la Craiova a atins un maxim istoric, fiind cel mai ridicat volum atins vreodata.  Pe de alta parte, uzina are o capacitate de 300.000 de uni­tati anual, exact cât au promis americanii ca vor produce dupa anul 2012, cifra prevazuta în contractul semnat la privatizarea uzinei în 2007. Luând în calcul un pret mediu de 12.000 de euro / unitate, valoarea de piata a masinilor asamblate se apropie de 5 mld. euro.

„România are potential sa creasca în continuare în aceasta industrie, pentru ca suntem atractivi din punct de vedere geografic si din punctul de vedere al costurilor. Evident, nu putem compara salariile medii din România cu cele din vestul Europei, dar acesta este si unul din motivele care au atras investitii straine în România, în ciuda unor dezavantaje cum ar fi infrastructura mult sub nivelul altor tari. De aceea, cresterile salariale nu pot urma decât unor cresteri de productivitate si unor reduceri ale altor costuri, cum ar fi cel de transport, afectat de infrastructura deficitara“, a spus Bogdan Belciu de la PwC România.

El a subliniat ca România trebuie sa continue sa fie preocupata de cresterea permanenta a valorii adaugate create local si care este factorul cheie pentru a sustine o crestere sustenabila a salariilor în orice industrie.

Din punctul de vedere al volumului, cu 411.000 produse anul trecut România se claseaza pe locul 9 la nivel european, depasind Italia, care a produs în 2013 sub 390.000 de masini, dar sub Belgia, unde s-au asamblat aproape 450.000 de masini. Pe de alta parte, Belgia, care producea în urma cu zece ani peste un milion de masini anual, a pierdut anul trecut peste 11%. Scaderea vine în contextul în care Ford urmeaza sa închida la sfârsitul acestui an uzina din Genk, ce reprezinta 60% din productia de masini a tarii. De asemenea, productia uzinei Ford a fost afectata pe finalul anului trecut de greve ale angajatilor ce urmeaza a fi disponibilizati, dar si de reducerea ca­dentei acesteia. „Daca este bine pentru România sau rau pentru ceilalti, putem spune ca în ultimii cinci ani piata locala a trecut usor prin criza datorita reînnoirii de gama de la Dacia. Alti constructori au trecut printr-o perioada mai dificila precum grupul PSA Peugeot Citroën“, a spus Stroe.

Cea mai mare crestere din acest an, de 22%, este cea mai mica din ultimul deceniu, dupa ce în anii trecuti tara de pe prima pozitie puncta un avans de cel putin 45%.

Automobile Dacia, a doua cea mai mare companie din România, se afla pe locul cinci în topul celor mai mari uzine din Europa, cu o productie de 423.718 unitati (autoturisme si colectii CKD) în 2013, potrivit unui clasament realizat de firma de cercetare de piata în domeniul auto Inovev. Datele privind productia Dacia cuprind, pe lânga automobile, si colectiile CKD (piese neasamblate). Fabrica Dacia de la Mioveni se afla în fata unor uzine precum Ford din Köln sau Audi din Neckarsulm, dar în urma unora precum uzina Volkswagen din Wolfsburg (Germania) care este cea mai mare uzina auto europeana, cu o productie de peste 800.000 de unitati, în crestere cu 1,9% fata de 2012. Bogdan Alecu, zf.ro

Cuvinte cheie: , , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie