Ce va face Guvernul cu cele 2 miliarde de lei din acciza suplimentara de 7 eurocenti pe litrul de carburant?
Lansata cu promisiunea ca va sluji la construirea de autostrazi, acciza suplimentara de 7 eurocenti pe litrul de carburant, platita de la data de 1 aprilie, ar putea ajunge în final sa umple golurile bugetului de stat.
Cu doar câteva zile înainte de a fi impusa automobilistilor, dar si transportatorilor rutieri, feroviari si agricultorilor, Guvernului nu îi este clar ce cale o vor lua încasarile suplimentare bugetare, cifrate la doua miliarde de lei, obtinute din accizarea suplimentara a carburantilor cu 7 eurocenti la litru de la 1 aprilie.
La fiecare litru de motorina, de luna viitoare soferii vor ajunge sa plateasca statului, în total, 47 de eurocenti cu titlul de acciza, urmând ca la benzina fara plumb suma varsata statului ca acciza sa ajunga la 50 de eurocenti. Ideea unei accize suplimentare a fost lansata anul trecut, iar atunci se spunea ca din acesti bani se vor construi autostrazi.
“Acciza de 7 eurocenti la carburanti merge la drumuri si autostrazi, este bugetul Ministerului Marilor Proiecte”, declara la finele anului trecut ministrul delegat Dan Sova.
„Era absolut necesara”
Premierul Victor Ponta continua sa fluture ipoteza folosirii integrale a banilor pentru realizarea de autostrazi, mentionând doar voalat importanta accizei suplimentare pentru echilibrul bugetar. Ioana Petrescu, ministrul de Finante, recunoaste mai transant ca banii vor ajunge si la capitolele pensii sau salarii. Întrebata în cadrul unui interviu acordat ziarului Adevarul daca exista riscul ca banii sa nu mai ajunga pentru pensii si salarii, oficialul a raspuns afirmativ. „Da. Sunt doua miliarde, gânditi-va. Ar fi fost 2,67 miliarde, acum sunt doua miliarde. Evident ca exista un pericol foarte mare pentru ca o mare parte din cheltuielile pe care le avem la buget sunt cheltuieli – nu stiu daca le-as numi fixe, dar de genul de care descrieti dumneavoastra: pensii, salarii. Care, vrând-nevrând, trebuie acoperite. Nu vorbim de lucruri care se taie foarte usor. Restul de 25% se mai poate, dar vorbim aici de doua miliarde si asta e o suma considerabila. Era absolut necesar de introdus aceasta taxa”, a precizat ministrul.
„Ideea e urmatoarea, evident ca avem bani de pensii si salarii, avem buffer-ul necesar pentru o perioada lunga de timp, dar orice schimbare a bugetului în sens negativ, în sensul ca luam niste bani sau nu mai primim niste bani pe care trebuia sa-i primim trebuie acoperita de undeva”, a comentat premierul. Cu alte cuvinte, bugetul poate rezista o perioada mai lunga fara accizarea suplimentara a carburantilor însa în final acciza va trebui introdusa caci exista riscul neacoperirii cheltuielilor bugetare. Nevoi sunt din belsug. O decizie a Curtii Constitutionale adoptata la finele anului trecut obliga executivul sa plateasca suplimentar 250 milioane lei în 2014 în urma recalcularii a 230.000 de pensii.
Ce spun cifrele
Chiar daca recunoaste voalat aceste lucruri, premierul se încapatâneaza sa prezinte acciza de 7 eurocenti drept o sursa de finantare a autostrazilor, directionând chiar atentia spre doua cazuri concrete. „Daca Autostrada Pitesti-Sibiu va fi 4 miliarde de euro, un miliard trebuie sa-l dea România, pentru ca e cofinantare; minim 25%. Un miliard de euro este aceasta acciza pe un an si jumatate. Deci acciza pe un an si jumatate o bag toata ca si cofinantare la Sibiu-Pitesti (…) Daca luam Comarnic-Brasov, unde trebuie sa dau plati de disponibilitate, la fel, îmi mai trebuie un an de acciza”, a precizat Victor Ponta.
În realitate, cel putin în 2014 nici un leu nu va ajunge pe aceste autostrazi sau pe altele. Primul motiv este ca nici unul dintre proiectele autostrazilor Pitesti-Sibiu si Comarnic-Brasov nu demareaza anul acesta. Banii alocati CNADNR pentru 2014 vor fi mai putini chiar decât cei din 2013, când acciza suplimentara nu exista.
Citeste mai departe pe romanialibera.ro
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!