Raiffeisen Bank, actionata in instanta de ANPC pentru comisionul de administrare din contractele de credit

 

Protectia Consumatorilor a chemat în instanta Raiffeisen Bank pentru contractele în care banca percepe un comision de administrare al creditului, fie ca este de casa, fie ca este de nevoie personale.

Raiffeisen Bank RomaniaANPC a chemat în instanta opt banci dupa data de 1 octombrie 2013, dupa ce legea 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între consumatori si profesionisti a fost modificata. Noile prevederi spun ca o clauza dintr-un contract preformulat declarata ca fiind abuziva va fi eliminata din toate contractele profesionistului care a propus aceste contracte, la initiativa ANPC sau a unei asociatii de consumatori.

ECONOMICA.NET va prezinta, în serial, si clauzele pe care ANPC le considera abuzive în functie de banca. Dupa BCR, urmeaza o alta banca cu parinti austrieci: Raiffeisen Bank.

ANPC a trimis în instanta – dosarul 316/3/2014 de la Tribunalul Bucuresti – mai multe contracte ale Raiffeisen Bank,considerând ca banca a procedat gresit când a cerut clientilor un comision de administrare a creditului. Prezent în mai multe tipuri de contracte, de nevoie personale sau cele imobiliare, comisionul de administrare al Raiffeisen Bank are un cuantum ce variaza între 0,33 si 0,9% din soldul creditului.

Raiffeisen Bank a dovedit o inventivitate aparte în modul în care percepe acest comision. Daca în cazul creditelor de consum acesta este perceput în fiecare luna, în cazul creditelor ipotecare/imobiliare este perceput anual, la scadenta primei rate, desi se calculeaza lunar.

La un comision de 0,9% calculat lunar si platit anual, suma datorata de client este foarte ridicata fata de valoarea unei rate normale a creditului.

De asemenea, Raiffeisen spune ca poate renunta la acest comision din cel de-al doilea an de creditare, „în functie de politica de credite a bancii”, fara sa se oblige sa faca efectiv acest lucru.

Iata clauzele contestate de ANPC:

Contractul de nevoi persoanale nenominalizat, în contract la art. 3.5 se prevede urmatoarele:

„Pentru mentinerea de catre banca a utilizarii/rambursarii creditului, precum si a îndeplinirii oricaror alte obligatii asumate de acesta în baza contractului de credit, împrumutatul datoreaza lunar Bancii, un comision de administrare de 0,33%, ce se calculeaza prin aplicarea procentului la valoarea initiala a creditului. Suma de plata rezultata, urmeaza a fi achitata la data scadentei fiecarei rate lunare. Începând cu al doilea an de creditare, în functie de politica de credite a bancii, de evolutia pietei de credit sau de serviciul datoriei Împrumutatului, Banca poate renunta
la încasarea comisionului de administrare pentru anul de creditare în curs. Decizia bancii de
renuntare la încasarea comisionului va fi comunicata în scris împrumutatului, pâna la data
scadentei primei rate aferente anului respectiv de creditare. Banca va analiza anual oportunitatea
renuntarii la încasarea comisionului de administrare”.

Contractul de credit pentru achizitionarea unui imobil cu destinatie de locuinta. În contract la art. 6.1 se prevede:

,,Pentru monitorizarea de catre banca a utilizarii/rambursarii creditului precum si a îndeplinirii oricaror obligatii asumate de acesta în baza contractului de credit, împrumutatul datoreaza lunar Bancii un comision de administrare de 0,9%, ce se calculeaza prin aplicarea procentului la soldul creditului si se va plati astfel:

  • pentru primul an de creditare, comisionul se plateste la data scadentei primei rate;
  • pentru urmatorii ani de creditare comisionul datorat pentru anul în curs se plateste la data scadentei primei rate aferenta anului respectiv de creditare. Începand cu al doilea an de creditare, în functie de politica de credite a bancii, de evolutia pietei de credit sau de serviciul datoriei Împrumutatului, Banca poate renunta la încasarea comisionului de administrare pentru anul de creditare în curs.Decizia bancii de renuntare la încasarea comisionului va fi comunicata în scris Împrumutatului, pâna la data scadentei primei rate aferente anului respective de creditare. Banca va analiza anual oportunitatea renuntarii la încasarea comisionului de administrare”.

ANPC mai spune ca banca nu a denuntat actele aditionale cu ocazia emiterii Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 50 din 2010, privind creditele pentru consumatori.

„Aceste contracte analizate si înaintate instantei de judecata competente, au fost aliniate la prevederile OUG nr. 50/2010 si nu au fost denuntate de consumatori sau de operatorul economic financiar in temeiul art. 2 din Legea nr. 288-2010. În aceste acte aditionale la art. V este prevazut: „Se mentine în sarcina împrumutatului, conform Contractului, plata comisionului de administrare credit”.

Amintim ca OUG 50/2010 a fost modificata prin legea de adoptare, astfel încât sa nu se aplice si creditelor în derulare, dar a lasat în urma mai multe contracte modificate prin actele aditionale emise de banci. În unele cazuri, implementarea OUG 50 a creat costuri potentiale mai mari pentru clienti, atunci când au fost modificate clauzele de dobânda, în timp ce comisioanele au fost „cimentate” la valoarea din contract. economica.net

Cuvinte cheie: , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie