Factura electronica. Ce nereguli cauta Fiscul?

 

Factura electronica este reglementata in prezent doar de Codul fiscal, dupa ce un act normativ referitor la acest tip de factura a fost abrogat in 2013, chiar inainte de a intra in vigoare. Desi legislatia actuala detaliaza concret cum pot fi asigurate elementele cheie ale facturilor electronice, totusi pot sa apara anumite semne de intrebare atunci cand Fiscul controleaza aceste documente, au precizat specialistii contactati de AvocatNet.ro.

facturare eletronicaLegea nr. 148/2012 privind inregistrarea operatiunilor comerciale prin mijloace electronice, care ar fi trebuit sa intre in vigoare la 1 ianuarie 2014, dar care a fost abrogata la sfarsitul lui 2013 pe motiv ca prevederile sale contraveneau acquis-ului comunitar in domeniul TVA si puteau conduce la declansarea de catre Comisia Europeana a procedurii de infringement impotriva Romaniei, face parte din categoria legilor emise pentru a nu fi aplicate, avand in vedere repetatele amanari ale acestui act normativ, considera Anca Grigore, consultant fiscal in cadrul casei de avocatura Dobrinescu Dobrev.

In prezent, factura electronica este reglementata de Codul fiscal care ofera, in plus fata de Legea nr. 148/2012, libertate in privinta stocarii facturilor electronice, dar si obligatia de a oferi, in cazul unui control, accesul autoritatilor fiscale la descarcarea si utilizarea respectivelor facturi, a declarat pentru AvocatNet.ro Anca Grigore.

Mai exact, in cazul stocarii electronice a facturilor nu este obligatorie aplicarea Legii nr. 135/2007 privind arhivarea documentelor in forma electronica.

De asemenea, fata de Legea nr. 148/2012, care stabilea ca factura electronica trebuia sa contina o marca temporala care sa certifice momentul emiterii facturii si o semnatura electronica a emitentului facturii, Codul fiscal prezinta exemple de tehnologii care asigura autenticitatea originii si integritatea continutului facturii electronice, respectiv semnatura electronica avansata si schimbul electronic de date, a mai spus consultantul fiscal.

Ce este o factura electronica?

Factura electronica este documentul care cuprinde informatiile obligatorii prevazute in Codul fiscal, a precizat pentru Avocatnet.ro Maria Popa, senior tax manager, PKF Finconta.

Astfel, conform Codului fiscal, orice document sau mesaj in format electronic poate fi considerat factura daca indeplineste conditiile aplicabile facturilor pe suport hartie. Prin urmare, documentele sau mesajele in format electronic pentru a putea fi considerate facturi in format electronic trebuie sa contina toate elementele obligatorii prevazute in Codul fiscal, respectiv:

  • numarul de ordine, in baza uneia sau a mai multor serii, care identifica factura in mod unic;
  • data emiterii facturii;
  • data la care au fost livrate bunurile/prestate serviciile sau data incasarii unui avans, in masura in care aceasta data este anterioara datei emiterii facturii;
  • denumirea/numele, adresa si codul de inregistrare in scopuri de TVA sau, dupa caz, codul de identificare fiscala ale persoanei impozabile care a livrat bunurile sau a prestat serviciile;
  • denumirea/numele furnizorului/prestatorului care nu este stabilit in Romania si care si-a desemnat un reprezentant fiscal, precum si denumirea/numele, adresa si codul de inregistrare in scopuri de TVA, conform art. 153, ale reprezentantului fiscal;
  • denumirea/numele si adresa beneficiarului bunurilor sau serviciilor, precum si codul de inregistrare in scopuri de TVA sau codul de identificare fiscala al beneficiarului, daca acesta este o persoana impozabila ori o persoana juridica neimpozabila;
  • denumirea/numele beneficiarului care nu este stabilit in Romania si care si-a desemnat un reprezentant fiscal, precum si denumirea/numele, adresa si codul de inregistrare prevazut la art. 153 ale reprezentantului fiscal;
  • denumirea si cantitatea bunurilor livrate, denumirea serviciilor prestate, precum si particularitatile prevazute la art. 125^1 alin. (3) in definirea bunurilor, in cazul livrarii intracomunitare de mijloace de transport noi;
  • baza de impozitare a bunurilor si serviciilor ori, dupa caz, avansurile facturate, pentru fiecare cota, scutire sau operatiune netaxabila, pretul unitar, exclusiv taxa, precum si rabaturile, remizele, risturnele si alte reduceri de pret, in cazul in care acestea nu sunt incluse in pretul unitar;
  • indicarea cotei de taxa aplicate si a sumei taxei colectate, exprimate in lei, in functie de cotele taxei;
  • in cazul in care factura este emisa de beneficiar in numele si in contul furnizorului, mentiunea „autofactura”;
  • in cazul in care este aplicabila o scutire de taxa, trimiterea la dispozitiile aplicabile din prezentul titlu ori din Directiva 112 sau orice alta mentiune din care sa rezulte ca livrarea de bunuri ori prestarea de servicii face obiectul unei scutiri;
  • in cazul in care clientul este persoana obligata la plata TVA, mentiunea „taxare inversa”;
  • in cazul in care se aplica regimul special pentru agentiile de turism, mentiunea „regimul marjei – agentii de turism”;
  • daca se aplica unul dintre regimurile speciale pentru bunuri second-hand, opere de arta, obiecte de colectie si antichitati, una dintre mentiunile „regimul marjei – bunuri second-hand”, „regimul marjei – opere de arta” sau „regimul marjei – obiecte de colectie si antichitati”, dupa caz;
  • in cazul in care exigibilitatea TVA intervine la data incasarii contravalorii integrale sau partiale a livrarii de bunuri ori a prestarii de servicii, mentiunea „TVA la incasare”;
  • o referire la alte facturi sau documente emise anterior, atunci cand se emit mai multe facturi ori documente pentru aceeasi operatiune.

Garantarea elementelor esentiale ale unei facturi electronice

Exista trei elemente care trebuie garantate, cu precadere in cazul facturilor electronice, desi nici facturile in format clasic nu sunt excluse, ne-a declarat Anca Grigore, consultant fiscal in cadrul casei de avocatura Dobrinescu Dobrev. Aceste elemente sunt:

  • Autenticitatea originii – respectiv identitatea furnizorului sau a emitentului facturii;
  • Integritatea continutului – respectiv faptul ca elementele obligatorii din continutul facturii nu au suferit modificari din momentul in care factura a plecat de la furnizor si pana la expirarea celor 10 ani in care trebuie pastrata factura;
  • Lizibilitatea facturii – respectiv formatul facturii asigura citirea acesteia de catre om; astfel, in cazul in care avem o factura criptata, exista si o cheie de decriptare pe toata perioada in care trebuie pastrata factura.

Potrivit Normelor de aplicare a Codului fiscal, asigurarea autenticitatii originii si integritatii continutului facturii electronice reprezinta o obligatie atat a furnizorului/prestatorului, cat si beneficiarului/persoanei impozabile. Aceste elemente pot fi asigurate de urmatoarele tehnologii:

  • o semnatura avansata electronica,
  • un schimb electronic de date.

Totodata, autenticitatea originii si integritatea continutului pot fi garantate si prin controale de gestiune care stabilesc piste fiabile de audit intre factura si livrare/prestare.

Citeste mai departe pe avocatnet.ro

Cuvinte cheie: , , , , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie