Taxa de reziliere ar putea fi eliminata din contractele incheiate cu operatorii de telefonie mobila

 

Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) a intrat si în contractele operatorilor de telefonie mobila. Primii operatori vizati sunt Vodafone si Cosmote. Problema? Taxa de reziliere a contractelor.

ANPCDupa actiunile împotriva bancilor, ANPC a luat la ochi si contractele standard a doi operatori de telefonie mobila. Protectia Consumatorilor vizeaza eliminarea clauzelor din toate contractele de la Vodafone si Cosmote care permit firmelor sa ceara o taxa pentru încetarea înainte de termen a contractelor – asa numita taxa de reziliere.

ANPC a primit reclamatii de la clientii celor doua firme de telefonie mobila si a încheiat procese verbale de constatare. Potrivit legii 193/2000, de la 1 octombrie 2013, plângerile întemeiate care vizeaza contractele preformulate – asa cum sunt si cele de telefonie mobila – sunt trimise în instanta. În cazul în care instanta constata ca exista prevederi contractuale cu caracter abuziv, aceasta dispune eliminarea acestora din toate contractele în executare încheiate între profesionistul în cauza si consumatori.

Altfel spus, de la o reclamatie a unui consumator se poate ajunge la modificarea tuturor contractelor.

În cazul de fata, sesizarea împotriva Vodafone România a ajuns deja în instanta si este înregistrata la Tribunalul Bucuresti, sectia contencios administrativ si fiscal – dosarul 36773/3/2013, cu obiectul actiune în constatare.

Un client al Vodafone a reclamat faptul ca la momentul în care facut o cerere de reziliere a contractului operatorii companiei l-au înstiintat ca trebuie sa plateasca taxa de reziliere calculata, pornind de la suma de 200 euro, împartita la 24 de luni, înmultita cu numarul de luni ramase pâna la încetarea de drept a contractului, potrivit termenilor si conditiilor generale de afaceri (TCG). Clientul în cauza ar fi trebuit sa plateasca 140 de euro pentru a-si încheia relatia cu Vodafone.

ANPC a analizat cererea si a considerat-o întemeiata. A retinut ca 13 clauze din TCG sunt abuzive: acestea se refera la remuneratiile pe care Vodafone trebuie sa le plateasca în cazul în care clientul cere rezilierea contractului înainte de expirarea termenului. Sumele de baza din TCG sunt situate, în general, între 150 si 200 de euro.

Comisarii de la Protectia Consumatorilor a constatat ca este clar si fara echivoc ca aceste clauze nu au fost negociate cu consumatorul, fiind parte a unui contract preformulat. Apoi, ANPC apreciaza ca Vodafone a creat un dezechilibru între obligatiile sale si cele ale clientului, din moment ce solicita compensatii financiare în cazul în care clientul solicita rezilierea anticipata a contractului, dar nu se obliga la rândul sau sa despagubeasca clientul daca rezilieaza contractul înainte de termen.

„Înca de la încheierea acestor contracte consumatorul a actionat de pe o pozitie inegala în raport cu profesionistul, semnând un contract prestabilit. Pentru a nu fi abuzive, clauzele nenegociate trebuie sa nu creeze în detrimentul consumatorului si contrar cerintelor bunei credinte, un dezechilibru semnificativ între drepturile si obligatiile partilor. În cazul contractelor prezentate clauzele invocate pun probleme sub aspectul echilibrului contractual, în conditiile în care se prevede doar în sarcina consumatorului, obligatia de a plati o despagubire, în cazul denuntarii unilaterale a contractului, nefiind cuprinsa în contract o astfel de obligatie, în sarcina profesionistului si în favoarea consumatorului în cazul invers, al rezilierii contractului la initiativa sau din vina profesionistului”, se arata în procesul verbal încheiat de ANPC.

În cazul Cosmote, este vizata clauza potrivit careia clientul trebuie sa plateasca 100 de lei daca îsi întrerupe abonamentul cu trei luni înainte de scadenta si 800 de lei daca o face cu mai mult de un an.

„Daca încetarea Contractului a intervenit la mai putin de 3 luni fata de sfârsitul Perioadei Initiale, costurile de încetare sunt echivalentul a 100 Lei/Cartela SIM dezactivata; (ii) daca încetarea Contractului a intervenit la mai mult de 3 luni dar la mai putin de 6 luni fata de sfârsitul Perioadei Initiale, costurile de încetare sunt echivalentul a 200 Lei/Cartela SIM dezactivata; (iii) daca încetarea Contractului a intervenit la mai mult de 6 luni dar la mai putin de 12 luni fata de sfârsitul Perioadei Initiale, costurile de încetare sunt echivalentul a 400 Lei/Cartela SIM dezactivata; (iv) daca încetarea Contractului a intervenit la mai mult de 12 luni fata de sfârsitul Perioadei Initiale, costurile de încetare sunt echivalentul a 800 Lei/Cartela SIM dezactivata „, potrivit contractelor Cosmote.

În cazul Cosmote, printre clauzele contractuale se regaseste si una care spune ca firma se obliga sa despagubeasca clientul în aceleasi conditii, daca rezilieaza contractul înainte de termen.

Pâna la acest moment, desi împotriva Cosmote s-a încheiat un proces verbal de contraventie în decembrie 2013, nu exista înca niciun dosar pe aceasta speta pe rolul instantelor. Mihai Banita, economica.net

Cuvinte cheie: , , , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie