Clauzele bancilor pe care ANPC le considera abuzive
ECONOMICA.NET a intrat în posesia documentelor ANPC în care sunt precizate clauzele contractuale denuntate în instanta. BCR, cea mai mare banca din România, este institutia financiara cu cele mai multe clauze contestate de catre ANPC. Acestea se refera la dobânzi si comisioane.
ANPC a chemat în instanta opt banci dupa data de 1 octombrie 2013, dupa ce legea 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între consumatori si profesionisti a fost modificata. Noile prevederi spun ca o clauza dintr-un contract preformulat declarata ca fiind abuziva va fi eliminata din toate contractele profesionistului care a propus aceste contracte, la initiativa ANPC sau a unei asociatii de consumatori.
Dupa ce a publicat lista bancilor chemate de ANPC în instanta, ECONOMICA.NET va prezinta, în serial, si clauzele pe care ANPC le considera abuzive în functie de banca.
Banca Comerciala Româna are deja trei procese cu ANPC – deschise la sectia de contencios administrativ a Tribunalului Bucuresti – si este banca cu cele mai multe clauze reclamate, dat fiind faptul ca BCR a utilizat mai multe tipuri de contracte preformulate, în functie de destinatia creditului.
Juristii ANPC remarca, în notele interne, ca BCR a denuntat unilateral actele aditionale de aliniere la OUG 50, astfel ca o decizie a instantei va afecta toate contractele bancii care contin respectivele clauze.
„Pentru o mai buna întelegere, reiteram faptul ca aceste contracte înaintate instantei de judecata sunt contracte a caror acte aditionale au fost denunatate în temeiul art II din legea 288/2010, de catre Banca Comerciala Româna urmând ca dvs prin structurile teritoriale sa informati consumatorii care depun reclamatii referitoare la contractele de credit încheiate de catre BCR, care a încheiat cu petentii acelasi tip de contracte de credit si ale caror acte aditionale încheiate in temeiul OUG 50/2010 au fost denuntate despre trimiterea în instanta pentru a se pronunta asupra caracterului abuziv al clauzelor mentionate anterior. În cazul in care din analizarea reclamatilor la BCR identificati si alte clauze care prezinta indicii de clauza abuziva, sau alte tipuri de contracte va recomandam sa transmiteti reclamatiile catre ANPC – D.C.S.P. în vederea analizarii si înaintarii acestora în instanta”, se arata în nota de informare interna a ANPC.
Toate clauzele reclamate se refera la dobânzi si comisioane. Cele mai multe au în vedere modul de calcul al dobânzii – principalul aspect reclamat de clientii BCR pâna acum. BCR a utilizat dobânzi variabile interne în contracte, calculate dupa formule neprecizate. ANPC ataca clauzele referitoare la calculul dobânzii, fie ca vorbim de dobânda de referinta variabila, dobânda de referinta administrata, dobânda revizuibila semestrial – aplicabile la formula de calcul a dobânzii curente dupa ce, în general, dobânda era fixa într-o perioada limitata a creditului.
La capitolul comisioane, ANPC a trimis în instanta clauzele referitoare la comisionul de administrare si comisionul de urmarire riscuri.
Vezi care sunt clauzele trimise în instanta de catre ANPC pe economica.net
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!