Neperceperea penalitatilor pentru partenerii contractuali care nu isi achita la timp facturile. Riscuri
Firmele au dreptul sa perceapa dobanzi penalizatoare partenerilor contractuali care nu achita la timp bunurile sau serviciile achizitionate, in baza unei legi care se aplica din aprilie 2013. Actul normativ nu mentioneaza daca ANAF poate obliga companiile sa incaseze penalitatile, insa exista posibilitatea ca acest lucru sa se intample, pentru ca autoritatea fiscala are la dispozitie cateva parghii, au declarat specialistii contactati de AvocatNet.ro. La randul lor, si contribuabilii pot apela la o serie de masuri de aparare.
Legea nr. 72/2013 privind masurile pentru combaterea intarzierii in executarea obligatiilor de plata a unor sume de bani rezultand din contracte incheiate intre profesionisti si intre acestia si autoritati contractante, aflata in vigoare din 5 aprilie 2013 si care a transpus in legislatia nationala prevederile Directivei 2011/7/CE privind combaterea intarzierii la plata in tranzactiile comerciale (pe care Romania era obligata sa o implementeze in legislatia autohtona pana in 16 martie 2013), stabileste termene de plata si o dobanda penalizatoare care se aplica in cazul contractelor incheiate intre firme.
Mai exact, actul normativ cuprinde reguli care se aplica creantelor certe, lichide si exigibile ce reprezinta obligatii de plata a unor sume de bani care rezulta din contracte incheiate intre profesionisti sau intre acestia si autoritatile publice, contracte avand ca obiect furnizarea de bunuri sau prestarea de servicii. Prin profesionist, legea intelege orice persoana fizica sau juridica, care exploateaza o intreprindere cu scop lucrativ.
Daca agentii economici sau statul nu platesc la timp aceste creante, atunci datoreaza dobanzi penalizatoare firmelor cu care au incheiat contracte si de la care au achizionat bunuri sau servicii.
Potrivit Legii nr. 72/2013, in raporturile dintre profesionisti, creanta constand in pretul bunurilor livrate sau tariful serviciilor prestate produce dobanzi penalizatoare in cazul in care:
creditorul, inclusiv subcontractatii acestuia, si-au indeplinit obligatiile contractuale;
creditorul nu a primit suma datorata la scadenta, cu exceptia cazului in care debitorului nu ii este imputabila intarzierea.
Dobanda penalizatoare curge de la scadenta pana la momentul platii si se calculeaza potrivit art. 3 din OG nr.13/2011, in cazul in care nu s-a stabilit o alta valoare prin contract. Adica se stabileste in functie de nivelul ratei dobanzii de referinta a BNR (n.r. 3,5%) plus opt puncte procentuale, rezultand o dobanda de 11,5%.
Perceperea dobanzii penalizatoare – un drept, nu o obligatie
Din punctul de vedere al lui Dan Barascu, Tax Partner BDO Romania, Legea nr. 72/2013 le da dreptul partenerilor contractuali sa perceapa penalizari pentru intarzierea la plata, scopul actului normativ fiind constituirea unui set de masuri pentru reducerea intarzierilor la plata a facturilor intre companii, prin stabilirea unui cadru legal in care pot fi percepute dobanzile sau dobanzile penalizatoare.
In acelasi timp, legea protejeaza partenerii comerciali de situatiile abuzive care pot sa apara atunci cand un partener comercial are o pozitie dominanta de negociere.
„De exemplu, atunci cand un vanzator are un client care cumpara de sume semnificative este evident ca ultimul are mai multe parghii de negociere si poate sa stabileasca conditii dezavantajoase de plata pentru vanzator, iar acesta din urma este obligat sa le respecte, pentru ca altfel risca sa isi piarda clientul. Asadar, sensul acestei legi este acela de a stabili dreptul furnizorului de a percepe penalizari pentru intarzierile la plata si nu obligatia implicita a acestuia de a le si factura, astfel cum s-ar putea interpreta la o prima vedere”, a explicat pentru AvocatNet.ro Dan Barascu.
Conform consultantului, perceperea de dobanzi este un drept al vanzatorului care are la indemana un cadru legal relativ clar de a le solicita (Legea nr. 72/2013) si nu o obligatie implicita a acestuia.
„Facturarea penalitatilor este asadar apanajul furnizorului care este singurul care poate decide daca le percepe catre clientul sau. Este evident ca in situatia unui client care are mari intarzieri la plata si care abia daca isi plateste debitul principal, facturarea penalitatilor este inoportuna pentru ca este putin probabil ca acestea sa fie incasate”, a continuat specialistul BDO.
Citeste mai departe pe avocatnet.ro
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!