Viceguvernatorul BNR, Bogdan Olteanu: Solutiile de conciliere, de mediere sunt mult mai eficiente in relatia dintre clienti si banci

 

Centrul National de Consiliere si Consultanta a Consumatorilor în Domeniul Financiar-Bancar a functionat ‘asa si asa’ în primul sau an de activitate, dar solutiile de conciliere si mediere sunt de preferat în relatia dintre client si banci, pentru ca sunt mai rapide, mai putin costisitoare si mai eficiente, a declarat, vineri, viceguvernatorul Bancii Nationale a României /BNR/, Bogdan Olteanu, într-o conferinta prilejuita de marcarea Zilei Mondiale a Drepturilor Consumatorilor.

bogdan olteanu‘Centrul a functionat asa si asa. E normal sa fi functionat asa si asa, pentru ca învatam sa comunicam între noi, învatam fiecare dintre noi care este solutia cea mai simpla. Este litigiul în instanta solutia cea mai simpla ? Cum sa nu, s-a dovedit – dureaza câtiva ani si are o anumita sansa de rezolvare. E preferabil sa rezolvi în câteva zile sau saptamâni ? Litigiul în instanta are anumite costuri. Daca vei câstiga, le recuperezi, daca nu, nu. E preferabil sa ajungem la o solutie care sa nu presupuna costuri? Eu cred ca da. Eu cred ca solutiile de conciliere, de mediere, mult mai putin costisitoare, mult mai rapide, sunt mult mai eficiente si pentru banci, pentru ca nu presupun afectarea reputatiei printr-un litigiu la tribunal, care este public’, a afirmat oficialul BNR.

Centrul National a fost lansat pe 15 martie 2013, dar a devenit functional în septembrie 2013.

Potrivit datelor prezentate, vineri, de presedintele Asociatiei Nationale pentru Protectia Consumatorilor si Promovarea Programelor si Strategiilor din România /ANPCPPS/, Sorin Mierlea, au fost înregistrate lunar, în medie, peste 7.000 de apeluri telefonice, la numarul unic 021.9615, peste jumatate fiind preluate în timpul programului 9.30 – 17.30 de operatorii Centrului, restul având acces la informatiile standard pe robot.

Un numar de 453 de persoane au depus direct reclamatii, dintre care 272 au avut atasate si documentele justificative, iar 181 se afla în procedura de depunere a documentelor justificative. Peste 88% dintre reclamatii au fost solutionate, iar multe cazuri au fost rezolvate în cadrul unei întâlniri tripartite – client, reprezentantii bancii, reprezentantii Centrului. Alte 661 de sesizari au fost depuse prin posta.

‘Avem nevoie de parteneriat. Sigur ca cine greseste plateste. Am mai spus-o acum câteva luni, la BNR (…). Nu exista clauze abuzive care sa fie acceptabile. Daca e abuziva, cum îi spune si numele, ea nu e acceptabila, trebuie scoasa. Nu poti sa accepti o clauza abuziva în niciun contract. Cine greseste, plateste. Cine crede ca îsi poate face un nume si o afacere din a lua oameni si a le spune ca le rezolva el o dobânda mai mica, îi târaste prin tribunale si, eventual, pierde ar trebui sa plateasca si omul ala, pentru ca omul ala i-a pacalit pe oameni si a luat bani de la ei, le-a mâncat sufletul, timpul, le-a dat sperante. Cine plateste? Mai vedem’, a spus viceguvernatorul BNR.

Presedintele ANPCPPS considera ca sunt necesare unele modificari în ceea ce priveste protectia consumatorilor de produse si servicii financiar-bancare, dupa modelul din SUA aplicat dupa criza financiara, astfel încât aceasta problematica sa îsi gaseasca rezolvarea sau macar observarea sub umbrela unui grup de specialisti cu expertiza în domeniul bancar, poate chiar din rândul bancherilor.

Olteanu a afirmat ca BNR nu are dreptul si nici competenta sa apere fiecare consumator în relatia cu banca, dar specialistii Bancii Centrale sunt implicati în numeroase programe educative privind mecanismele de creditare, astfel încât oamenii sa le înteleaga mai bine si sa fie într-o pozitie ‘mai echilibrata’ cu banca, atunci când îsi apara propriile interese.

‘De modul în care se transeaza un animal, de modul în care se fac pachetelele de carne si se pun în casolete raspunde ANSVSA, de protectia consumatorului în domeniul consumului de carne raspunde ANPC, iar cele doua institutii sunt foarte diferite între ele. (…) Noi (BNR – n. r.) ne ocupam de modul în care se transeaza banii atrasi de banci de la cetateni, cum se pun laolalta, se împart în bucati si se împrumuta altor consumatori sub forma de credite’, a adaugat Olteanu.

În România, circa 4,3 milioane de persoane fizice au credite la banci, iar sistemul bancar înregistreaza 10 milioane de depozite, a precizat presedintele executiv al Asociatiei Române a Bancilor /ARB/, Florin Danescu.

Intermedierea bancara, masurata prin active, se situeaza sub 60% din PIB, în timp ce în Europa nivelul este de 351% din PIB. economica.net

Cuvinte cheie: , , , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie