Incalcarea protectiei datelor personale

 

Încalcarea proprietatii datelor cu caracter personal reprezinta o frauda majora. Chiar daca o buna parte dintre noi nu dam importanta acestui aspect, exista o autoritate care detine acest obiect de activitate. Companiile care detin cele mai multe date cu caracter personal ale cetatenilor din România sunt cu siguranta operatorii telecom, dar respecta ei acest drept al nostru?

baza de dateTi s-a întâmplat sa primesti un e-mail, sms sau chiar un apel cu o oferta comerciala sau chiar de la o companie de recuperare a unei creante. Te-ai gândit vreodata ca datele tale personale reprezinta o marfa, iar multe companii au beneficii semnificative în urma folosirii lor?

ECONOMICA.NET a contactat Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal si a încercat sa afle daca s-au primit sesizari de la clientii serviciilor de comunicatii, daca s-au luat masuri în urma sesizarilor si va prezentam care sunt datele asupra carora ar trebui sa fiti mult mai vigilenti.

“Referitor la sesizarile primite anul trecut cu privirea la încalcarea regulilor de protectie a datelor de catre operatorii de comunicatii, precizam ca, în anul 2013, am primit un numar de 65 plângeri si sesizari în care operatorul reclamat era furnizor de servicii de telefonie si/sau Internet”, au declarat reprezentantii ANSPDCP.

Potrivit acestora, obiectul principal al plângerilor si sesizarilor îndreptate împotriva furnizorilor de servicii de comunicatii electronice au vizat urmatoarele aspecte: dezvaluirea datelor pe Internet, transmiterea datelor catre societati de recuperari creante, nerespectarea dreptului de opozitie, refuzul furnizarii unor informatii, prelucrarea CNP-ului în scopul emiterii facturilor si cartelelor preplatite, transmiterea de comunicari comerciale nesolicitate prin telefon.

“În unele cazuri investigate au fost aplicate amenzi dupa cum urmeaza: 2.000 lei pentru Cosmote pentru nerespectarea termenului de transmitere a raspunsului la cererea de exercitare a dreptului de acces, 3.000 lei pentru UPC pentru notificare incompleta, lipsa informarii prealabile cu privire la destinatarii datelor si nerespectarea masurilor de securitate privind arhivarea unor documente”, au declarat pentru ECONOMICA.NET cei de la ANSPDCP.

În ceea ce priveste numele operatorilor împotriva carora s-au facut sesizarile acestia sunt:

– Orange România  cu 18 sesizari

– Vodafone Romania  cu 18 sesizari

– Cosmote Romanian Telecomunications – 5 sesizari

– UPC – 8 sesizari

– RCS&RDS – 6 sesizari

– Romtelecom – 5 sesizari

– Cosmote Romanian Telecomunications si Romtelecom (prin aceleasi petitii) – 2 sesizari

– Cosmote Romanian Telecomunications si Vodafone Romania (prin aceleasi petitii) – 3 sesizari.

Datele cu caracter personal reprezinta orice date referitoare la o persoana fizica identificata sau identificabila (de ex.: nume si prenume, adresa, locul si data nasterii, cod numeric personal, serie si numar de BI /CI, cetatenie, profesie, e-mail, telefon/fax, imaginea, locul de munca, semnatura, sexul, situatia familiala, date biometrice etc.).

Legea nr. 677/2001 pentru protectia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date, modificata si completata, stabileste conditiile în care datele cu caracter personal pot fi prelucrate, inclusiv dezvaluite tertilor, precum si obligatia operatorului de a lua toate masurile tehnice si organizatorice pentru protejarea datelor. Astfel, datele personale nu pot fi dezvaluite unor terti decât daca persoana vizata si-a dat în mod expres si neechivoc consimtamântul ori, în mod exceptional, în conditiile stabilite de art. 5 alin. (2) din legea de mai sus.

Când ar trebui o persona sa ne alarmeze ca datele sale au fost înstrainate

– primeste comunicari comerciale nesolicitate (cu încalcarea art. 12 Legea nr. 506/2004);

– i-au fost dezvaluite date pe Internet/catre terti fara consimtamânt;

– i-au fost retinute copii acte de identitate, fara temei legal sau acord;

– i-au fost raportate datele la Biroul de Credit cu încalcarea prevederilor Deciziei

nr.105/2007

– i-au fost prelucrate datelor cu caracter personal prin mijloace de supraveghere video cu

încalcarea prevederilor Deciziei nr. 52/2012;

– i-au fost încalcat dreptul de acces, de interventie sau de opozitie;

– are suspiciuni cu privire la încalcarea securitatii si confidentialitatii datelor sale;

Care sunt caile de atac

– sa se adreseze operatorilor în cauza (persoane fizice/juridice care i-a prelucrat datele personale), pentru a obtine remedierea situatiei pe cale amiabila (procedura prealabila prevazuta de art. 25 alin. (3) din Legea nr. 677/2001);

– sa înainteze o plângere catre Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal dupa parcurgerea procedurii prealabile, în cazul în care persoana vizata nu primeste raspuns de la operator în termen de 15 zile sau este nemultumita de raspunsul primit de la acesta;

– sa se adreseze organelor de cercetare penala în cazul în care considera ca a fost savârsita o infractiune;

– sa introduca o actiune in justitie, prin care sa solicite inclusiv repararea eventualului prejudiciu creat de operator;

Citeste mai departe pe economica.net

Cuvinte cheie: , , , , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie