In ce judete business-urile antreprenorilor locali mai concureaza cu hipermarketurile?

 

Pentru prima data, anul trecut comertul traditional a fost depasit de cel modern din punct de vedere al cotei de piata. ECONOMICA.NET va spune în ce judete business-urile antreprenorilor locali mai conteaza.

oameni la cumparaturi, nivel de traiÎn urma cu 14 ani, comertul modern din România acoperea 10% din piata totala. Pe vremea aceea, lanturile de magazine ale antreprenorilor locali sau chiar si „chioscarii” mai aveau înca un cuvânt de spus pe acesata piata. Anul trecut, din datele companiei de cercetare GFK, pentru prima data  comertul modern l-a depasit pe cel traditional, cu o cota de 53%. În acest context, ECONOMICA.NET a identificat acele judete în care antreprenorii locali înca mai au o anumita putere financiara. Am luat în calcul zonele în care exista comercianti locali cu afaceri de peste 80 de milioane de lei pe an.

Vâlcea

Astfel, potrivit datelor furnizate de ECONOMICA.NET de catre Oficiul National al Registrului Comertului, în judetul Vâlcea antreprenorii români fac cele mai mari afaceri în retail. Mai precis, este vorba despre familia Mutu din Râmnicu Vâlcea care opereaza lantul de magazine Annabella si a carei societate, Annabella SRL, are afaceri în valoare de 184,7 milioane de lei în 2012. Lantul Annabella include în momentul de fata 46 de unitati cu suprafete cuprinse între 250 si 300 de metri patrati, în Râmnicu Vâlcea si orasele din zona. Totodata, compania mai opereaza si 3 magazine de produse prospete „Fresh”.

Tot în Vâlcea, un alt antreprenor local, profesorul Dumitru Craciunescu, a reusit începând cu 1991 sa dezvolte un lant de magazine cu suprafete de la 40 de mp la 400-450 de mp sub brandul Diana. Momentan opereza 27 de unitati si a raportat în 2012 afaceri în valoare de 52,6 milioane de lei, potrivit ONRC. Omul de afaceri detine si o fabrica de procesare a carni si este , totodata, actionarul majoritar al Carvil-fosta întreprindere de industrializare a carnii din Vâlcea, produsele fiind comercializate si prin reteaua proprie de magazine.

În Râmnicu Vâlcea au intrat francezii de la Carrefour, prin divizia de supermarketuri-Carrefour Market, dar si nemtii de la Lidl& Schwartz care opereaza în oras trei magazine: doua Lidl si un Kaufland. De asemenea, în oras exista doua supermarketuri Billa.

Vaslui

Un alt judet în care puterea antreprenorilor locali se traduce prin business-uri de peste 80 de milioane de euro pe an este Vaslui. Compania Cleopatra Center detinuta de bârladeanul Bularda Iulian si care opereaza lantul de magazine de proximitate Cleopatra, a raportat în 2012 afaceri de 84,6 milioane de lei, iar anul trecut aproximativ 97,4 milioane de lei. Sub brandul Cleopatra opereaza 9 magazine, câte trei în fiecare dintre cele mai mari orase din judet: Vaslui, Husi si Bârlad, suprafata medie a unei unitati fiind de 120 de mp. „Tocmai datorita competitiei încercam sa lucram în echipa, mentinem preturile la un nivel cât mai avantajos pentru noi si abordam o logistica dupa sistemele retailerilor internationali”, au explicat pentru ECONOMICA.NET , oficialii companiei. Comerciantul are în plan sa deschida  4 noi  puncte de retail la Vaslui si Husi si a bugetat pentru anul acesta afaceri în valoare de peste 116 milioane de lei.

Dintre retailerii internationali, în Vaslui opereaza Carrefour, cu divizia sa de supermarketuri (un magazin), Lidl (un magazin), Kaufland(un magazin).

Harghita

În Harghita, compania care opereaza lantul de magazine Merkur din regiune are afaceri de 191,3 milioane de lei (în 2012). Detinuta de familia Boros, compania Elan-Trio SRL opereaza 15 magazine în judetele Harghita, Mures si Covasna, dintre care 3 spermarketuri cu suprafete de pâna la 1.000 de mp si trei magazine en-gros în Gheorgheni, Odorheiu Secuiesc si Sfântu Gheorghe. Pentru anul acesta, retailerul are în plan inaugurarea a altor doua-trei magazine în Tinutul Secuiesc.”Ne dorim o extindere moderata. Noi încercam continuu sa asiguram multumirea consumatorilor”, a declarat pentru ECONOMICA.NET Csongor Komsa, directorul de marketing al companiei care opereaza si magazine mai mici de 200 de mp.

Magazinele Merkur comercializeaza între 20.000 si 40.000 de produse, dintre care în jur de 60% sunt articole care nu exista în magazinele marilor lanturi de hipermarketuri care opereaza în zona (Lidl, Kaufland etc). De altfel, retailerul comercializeaza si sub brandurile proprii Gobe si Elan produse specifice gastronomiei unguresti. „Avem doua marci proprii care sunt realizate de catre producatorii locali din aceasta zona. Sunt în special brânzeturi, lapte, mezeluri”, sustine managerul companiei potrivit caruia succesul Merkur se datoreaza atât „preturilor bune” cât si faptului ca au produse dedicate atât românilor cât si comunitatii maghiara. „Si aici concurenta este foarte mare din partea lanturilor internationale. Dar avem preturi bune platind la timp si comandând volume mari. De asemenea, pentru comunitatea maghiara este mai usor pentru ca etichetele si reclamele sunt bilingve. Clientii nostri, fie ca vorbesc româna fie maghiara se descurca mai bine în magazinele noastre pentru ca etichetele produselor sunt bilingve. De asemenea, ne axam pe produse importate din Ungaria si încercam sa aducem pe rafturile magazinelor noastre cât mai multe produse care nu se afla în celelate lanturi”, mai spune Csongor Komsa, care crede ca retailerii locali pot rezista mai bine daca se asociaza.

Dâmbovita

Cu trei magazine Lidl (în Târgoviste, Moreni, Fieni), doua Kaufland (Târgoviste), doua Carrefour Market (Târgoviste) si trei Mega Image (Târgoviste, Tartaresti, Gaesti) se pare ca piata de retail din Dâmbovita mai permite înca dezvoltarea comerciantilor autohtoni. Din datele ONRC, cel mai mare comerciant local dupa cifra de afaceri este compania Electrounivers detinuta de Duna Emil, cu 97,7 milioane de lei în 2012. Reprezentantii companiei nu au dorit sa comenteze despre afacerile lor în retail, dar din datele ANSVSA, care ofera autorizatii de functionare, compania detine doua magazin în Gaesti

Caras-Severin

În judetul Caras-Severin au patruns doar brandurile Lidl& Schwartz Lidl si Kaufland cu unitati în Resita si Caransebes, Carrefour Market si Billa. Astfel, retailerii locali mai au înca puterea de a se extinde. Din datele ONRC, cel mai mare retailer local este Collini Com SRL, detinut de familia Bejinariu (Liviu si Constatin) si de Soceanu Nicolae. Compania are afaceri de 80 de milioane de lei si un lant de 80 de magazine de proximitate sub brandul „Banat Bun” în  judetele Timis, Caras Severin, Hunedoara, Arad, Mehedinti si Bihor. „Cheia acestei dezvoltari este datorata cererii în continua crestere a produselor noastre pe piata si a dorintei nostre de a satisface clientii Banat Bun printr-un excelent raport calitate / pret”, se specifica pe site-ul companiei. Business-ul din retail Banat BUn este completat de cel de crestere si vânzare a puilor de carne si a mezelurilor, dar si a productiei de ambalaje. Alina Stanciu, economica.net

Cuvinte cheie: , , , , , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie