Pozitia Asociatiei Magistratilor din Romania cu privire la proiectul privind statutul judecatorilor si procurorilor, adoptat tacit de Camera Deputatilor
Asociatia Magistratilor din România a dat publicitatii miercuri, 4 martie 2014, un comunicat prin care îsi exprima pozitia cu privire la proiectul pentru completarea Legii nr. 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor, adoptat tacit de Camera Deputatilor la data de 22 octombrie 2013.
Proiectul de lege, ce vizeaza în esenta lipsirea de pensia de serviciu a magistratilor condamnati definitiv cuprinde, în forma în care a fost adoptat, tacit de Camera Deputatilor, un numar important de aspecte controversate si criticabile, elemente de discriminare si neconstitutionalitate, precum si încalcari evidente ale normelor de tehnica legislativa. Daca aceste chestiuni nu vor fi remediate de catre Senat, în calitatea sa de camera decizionala, aplicarea lui practica va genera grave inechitati, contestari si procese în fata instantelor nationale si a Curtii Europene a Drepturilor Omului, cu pagubitoare consecinte pentru Statul român.
I. Cu privire la natura juridica a masurii preconizate. Aspecte de vadita neconstitutionalitate.
Lipsirea de pensia de serviciu, urmare a unei hotarâri penale de condamnare, poate fi asimilata ca, natura juridica, unei pedepse complementare, cu caracter pecuniar extrem de grav. Cu toate acestea înlaturarea beneficiului pensiei de serviciu nu poate fi echivalata unei pedepse complementare, întrucât, pe de o parte, o astfel de pedeapsa nu se regaseste printre cele enumerate limitativ de dispozitiile legale, iar pe de alta parte, ea nu poate fi dispusa niciodata pe o durata nedeterminata, actuala reglementare prevazând, potrivit art. 66 alin. (1) din Noul cod penal ”o perioada de la unu la 5 ani”. Cu toate acestea, înlaturarea acordarii pensiei de serviciu se va realiza, în conditiile stipulate de proiect, pentru un interval de timp necunoscut, respectiv pâna la sfârsitul vietii, aspect ce conduce la concluzia ca efectele acesteia pot fi mai grele chiar decât cele ale unei pedepse principale, pentru care, dupa un anumit timp, cu respectarea anumitor conditii ale legii, fostul condamnat poate fi, într-o buna zi, chiar beneficiarul institutiei reabilitarii, institutie care are un caracter general.
Pensia speciala este o institutie specifica dreptului civil, mai exact dreptului asigurarilor sociale si, privita în acest context, pierderea ei apare ca o sanctiune cu acest titlu. În rândul specialistilor în drept s-a pus însa problema, iar raspunsul a fost majoritar negativ, daca ea ar putea sau nu sa fie transferata în categoria sanctiunilor penale, opinându-se ca s-ar produce o dubla pedepsire pentru aceeasi fapta. Or, art. 23 alin. (12) din Constitutie prevede ca: „Nicio pedeapsa nu poate fi stabilita sau aplicata decât în conditiile si în temeiul legii”, a unei legi care respecta prevederile constitutionale si nu le excede într-un mod voluntarist si populist, în raport de asa-zise cerinte care nu au nimic de a face cu rigoarea unei reglementari de o asemenea importanta.
Citeste mai departe pe juridice.ro
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!