Sindicalistii CFR negociaza Contractul Colectiv de Munca pe anul 2014
Sindicatele feroviare sunt în fierbere. Negocierile pentru Contractul Colectiv de Munca (CCM) pe anul 2014 au început pe 26 februarie la CFR Calatori, iar pe 10 martie vor demara si la CFR SA si CFR Marfa. Daca ceferistii de rând spera doar sa-si pastreze locurile de munca si eventual sa recupereze o parte din drepturile salariale care le-au fost luate în ultimii ani, miza este uriasa pentru liderii de sindicat, care de ani buni „fac legea” la calea ferata, în schimbul unor privilegii consistente. Managerii companiilor feroviare au si ei un interes enorm în aceste negocieri: scaderea cheltuielilor si asigurarea linistii de care au nevoie pentru a-si pastra functiile.
Negocierile pentru noul CCM trebuie încheiate pâna pe 20-25 aprilie, conform legii, si se deruleaza între managerii companiilor feroviare si liderii sindicatelor reprezentantive din domeniu. Ceferistii nu-si pun mari sperante în aceste negocieri, dat fiind ca, începând cu 2010, dupa declansarea crizei economice, si-au pierdut, pe rând, o multime de drepturi, iar câteva mii de oameni au fost nevoiti sa plece acasa, dupa valurile de disponibilizari. Având în vedere ca mult-asteptata redresare economica a companiilor feroviare nu s-a realizat, iar acestea sunt minate în continuare de datorii, nimeni nu se asteapta la o îmbunatatire reala a conditiilor de munca sau la majorari salariale care sa se simta cât de cât în buzunar.
În schimb, liderii de sindicat – aceiasi care negociaza de 4-5 ani CCM-urile – sunt cei mai interesati sa finalizeze discutiile împacând si capra, si varza, pentru a putea beneficia în continuare de privilegiile uriase pe care le au asigurate prin natura functiilor lor. Astfel, sub pretextul unitatii sindicale, trei sefi de sindicat din CFR – Gheorghe Fratica (care conduce Federatia Sindicatelor Miscare-Comercial), Florin Dobrescu – seful Federatiei „Drum de Fier” – si Iulian Mantescu, liderul Aliantei Federatiei Tehnice Feroviare, vor sa creeze o magastructura sindicala. „Scopul noii structuri este acela ca ei sa devina singurii negociatori reprezentativi ai ceferistilor si totodata singurii semnatari ai CCM-urilor”, ne-au declarat surse din companiile feroviare. Astfel, nici un sindicat care contesta deciziile managerilor nu ar mai avea acces la negocieri. La conducerea noii structuri se vor afla, desigur, aceleasi personaje care conduc, de fapt, calea ferata de ani buni, în schimbul unor avantaje materiale substantiale.
Liderii au devenit „specialisti relatii sociale”
În 2012, liderii de sindicat de la calea ferata au introdus în CCM o prevedere prin care si-au arogat functiile de „specialisti relatii sociale”, care le asigura salarii de doua ori mai mari decât cele pe care le-ar fi primit conform functiilor de încadrare. Astfel, un „specialist relatii sociale” gradul I are un salariu între 3.300 si 3.700 lei, iar unul cu gradul II primeste între 2.700 si 2.900 de lei, chiar daca nu are studii superioare. La aceste salarii se adauga indemnizatiile sindicale, care ajung sa dubleze veniturile acestor reprezentanti ai salariatilor. În plus, potrivit CCM, administratiile companiilor feroviare asigura organizatiilor sindicale reprezentative semnatare urmatoarele avantaje: birouri în Capitala cu toate dotarile (mobilier, aparatura de birotica, computere conectate la internet), telefoane fixe, dar si mobile, cu convorbiri gratuite în valoare de 60 de euro pentru doi reprezentanti si de 30 de euro pentru restul reprezentantilor.
Masini si avantaje pentru sindicalistii-sefi
CCM stipuleaza negru pe alb ca administratiile companiilor feroviare (carora statul le sterge periodic datoriile catre furnizorii de electricitate si buget) le asigura liderilor de sindicat si autoturisme, câte unul „de caciula”. Iar lideri sunt cu zecile. Astfel, Federatiile Miscare Comercial si „Drum de Fier” beneficiaza fiecare de câte 14 autoturisme, Federatia „Elcatel” de 3 masini, iar Federatia Automatizari Feroviare, de 4 masini. Masinile sunt date „la pachet” cu câte 300 de litri de carburant – cota lunara pentru liderii centrali – si 200 de litri lunar pentru liderii regionali. Totodata, alesii sindicalistilor beneficiaza de cazare cu suportarea tuturor cheltuielor. Marilena Dan, puterea.ro
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!