Marci proprii sau branduri consacrate?
Ce fel de produse puneti în cos când va faceti cumparaturile? În functie de brandurile pe care le pronuntati, se poate spune ca sprijiniti, fara sa stiti, una dintre cele doua tabere care s-au conturat în lumea producatorilor de bunuri de larg consum.
Prima e a celor care-si produc – si-si promoveaza, fireste – propriile branduri. A doua, mai mica si mai putin vizibila, e cea a businessurilor care renunta, fie si partial, la ambitia de a-si impune marcile proprii, fabricând ceea ce le cere retailerul – care-si va înscrie de altfel pe eticheta propriul brand.
Razboiul neconventional dintre brandurile consacrate si cele pe care nu le vedeai, pâna nu demult, prin reclame – printre ele se numara marcile Carrefour, Winny, 365, Aro, Cora, Pilos, Clever, K-Classic, Auchan – a intrat deja într-o noua faza: daca si România va urma calea tarilor occidentale, zeci de marci ale producatorilor vor fi scoase de pe rafturi, care vor fi umplute tot mai mult cu asa-numitele „marci proprii“ ale retailerilor. O privire aruncata asupra evolutiei vânzarilor de marci private ale magazinelor – acestea au atins în 2013 circa 2,5 miliarde de euro, conform datelor GfK, ceea ce reprezinta aproximativ 15% din comertul modern – confirma scenariul. Iar daca ar fi sa ajungem anul acesta pe media europeana – de 23% -, atunci marcile private vor contabiliza un plus de înca vreo 1,3 miliarde de euro la vânzari. Pentru comparatie, în 2007 acestea acopereau doar 2% din piata, deci nu erau o amenintare prea mare. Le lipseau în principal notorietatea si calitatea asociate brandurilor clasice. Dar acum se suprapun doua categorii de factori favorizanti: pe de o parte, ascensiunea marcilor private este inevitabila, daca luam drept reper pietele occidentale, de cealalta parte avem criza economica (preturile sunt cu 20% mai mici decât ale producatorilor care vând sub brand propriu).
Citeste mai departe pe capital.ro
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!