Medierea, atractiva pentru mediul de afaceri

 

Desi Legea 192/2006 defineste medierea ca modalitate de solutionare a conflictelor pe cale amiabila, cu ajutorul unei terte persoane specializate în calitate de mediator, în conditii de neutralitate, impartialitate,  confidentialitate  si având liberul consimtamânt al partilor, în cele ce urmeaza va propunem o alta abordare, în special benefica mediului de business.

maini stranse, bani, stilou afaceriVa propunem sa priviti medierea ca o negociere facilitata de catre o persoana neutra, de încredere – mediatorul, care acorda sprijin partenerilor de afaceri în cautarea solutiilor fie de iesire din dificultate, fie pentru a preveni dificultatile preconizate, în conditii de confidentialitate si imparsialitate.

Potrivit acestei abordari, putem sublinia câteva caracteristici ale medierii ce ar putea sa o faca atractiva pentru mediul de afaceri.

Medierea, ca negociere

Intr-o negociere, atât debitorul cât si creditorul, intra în mod voluntar. Cu alte cuvinte, vorbim de o autodeterminare a partilor.
Atunci când celelalte metode de solutionare a situatiilor dificile esueaza, se va putea apela la o negociere asitata, respectiv la mediere. În mediere, ca si în negociere, partile pot fi multiple, în special în situatiile în care putem vorbi de o interdependenta între parti, spre exemplu când un debitor depinde la rândul sau de un altul si tot asa.

Negocierea, facilitata

În mediere, partile primesc sprijin din partea mediatorului care faciliteaza negocierea dintre ele, le asista si le acorda sprijin în generearea solutiilor si alegerea celei/celor mai bune dintre ele, în cunostinta de cauza, dupa o informare si o analiza specializata, dupa caz. Astfel, atunci când apar dificultati, înainte de identificarea  tipurilor de solutii prin care toate partile implicate sa-si realizeze cât mai bine interesul, în cadrul medierii partile pot apela si la experti din diferite domenii de activitate.

Medierea, masura de prevenire

Desi adesea se vorbeste despre  mediere ca alternativa la instanta, astazi va propunem sa vedeti medierea ca metoda de prevenire si nu doar a instantei.

Medierea îsi poate avea utilitatea chiar înainte de intrarea în dificultate a unui debitor si, implicit a partenerilor sai de business. Spre exemplu, un manager diligent care, potrivit analizelor efectuate, prevede posibilitatea de a intra in dificultate de efectuare a platilor poate apela la procedura medierii si o poate declansa prin invitarea la negociere a acelor parteneri fata de care sau împreuna cu care ar putea preveni intrarea în dificultate, putând fi prevenita astfel chiar insolventa.

Medierea poate interveni si în prevenirea unui conflict, cu costuri mult reduse fata de momentele ulterioare declansarii conflictului. În aceasta etapa, a unor dispute latente, sansele de dialog si de salvgardare a relatiilor de afaceri sunt cu mult mai mari.

În final abia, medierea poate preveni si un litigiu, atunci când apelarea la instanta devine iminenta, când celalte metode de solitionare amiabila au esuat. În ipoteza în care litigiul este declansat, se afla pe rolul instantei de judecata, se poate apela la mediere insa costurile, de toate tipurile, sunt deja mai mari, cu toate ca legiuitorul acorda  în prezent facilitati în situatiile în care litigiul se stinge amiabil si avem în vedere restituirea taxelor de timbru ce au fost platite la depunerea cererii. Mediator, Fanuta Lisman

Citeste mai departe pe avocatimediatori.ro

Cuvinte cheie: , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie