Posibile masuri pentru angajator cu privire la activitatea salariatilor, in cazul scaderii volumului de munca
In situatiile in care volumul de munca dintr-o unitate se reduce, angajatorul are la dispozitie mai multe masuri pe care le poate lua in ceea ce priveste activitatea salariatilor. In aceste conditii, el poate opta pentru cea care il avantajeaza cel mai mult.
Potrivit Codului muncii, desi motivul pentru care scade volumul de munca dintr-o unitate poate fi unul obiectiv, de exemplu, de natura economica, tehnologica, structurala sau similara, decizia angajatorului, intr-un sens sau altul, este una subiectiva.
Mai exact, intr-o astfel de situatie, pe baza reglementarilor, angajatorul poate alege intre:
- reducerea programului de lucru de la 5 zile la 4 zile si, implicit a salariului, dar numai daca motivele dureaza mai mult de 30 de zile lucratoare;
- acordarea de zile libere platite din care pot fi compensate orele suplimentare ce vor fi prestate in urmatoarele 12 luni;
- desfiintarea postului si, implicit, concedierea personalului;
- suspendarea temporara a contractelor de munca, asa-numitul „somaj tehnic”.
Totusi, angajatorul trebuie sa fie atent ca, dintre cele patru, cea mai costisitoare varianta este ultima masura, avand in vedere indemnizatia acordata, dar care nu poate fi mai mica de 75% din salariul de baza.
Mai mult, neacordarea indemnizatiei este sanctionata contraventional cu amenda de la 1.500 lei la 5.000 lei.
In schimb, pentru a primi indemnizatia, salariatii trebuie sa se afle la dispozitia angajatorului, care oricand poate dispune reinceperea activitatii.
De asemenea, angajatorul trebuie sa stie ca poate opta pentru penultima masura, desfiintarea postului si concedierea personalului, doar daca exista compensatii prin lege sau contractul colectiv aplicabil, in acest sens. dr. Ana Stefanescu, expert legislatia muncii, avocatnet.ro
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!