Presedintele CNIPMMR: Evaziunea fiscala ar putea fi combatuta prin „Loteria bonurilor fiscale”

 

România se afla pe locul doi (28,40%, aproximativ 40 miliarde euro) în clasamentul statelor membre ale Uniunii Europene cu cel mai mare segment al economiei subterane ca pondere în PIB, fiind depasita de Bulgaria (31,2%, aprox. 13 miliarde euro).

bon fiscal„Pornind de la situatia economiei românesti, este clar ca sunt necesare îmbunatatiri de natura sa diminueze dimensiunea economiei subterane, ce se manifesta cu o intensitate de aproximativ de doua ori mai mare decât media UE-27. Însa, înainte de trecerea la actiuni concrete în acest sens, este necesara o delimitare clara a doua componente majore ale economiei subterane: „munca la negru” si „neraportarea unor venituri de catre întreprinderi”. La nivel empiric se apreciaza ca doua treimi sunt reprezentate de munca la negru, iar restul de o treime de neraportarea veniturilor de catre întreprinderi. Astfel, CNIPMMR solicita valorificarea bunelor practici privind combaterea evaziunii fiscale prin operationalizarea si în România a masurii loteriei bonurilor fiscale, similar modelului care va fi aplicabil din luna aprilie 2014 în Portugalia”, a declarat, într-o conferinta de presa, presedintele Consiliului National al Întreprinderilor Private Mici si Mijlocii din România (CNIPMMR), Ovidiu Nicolescu.

El a spus ca unul dintre elementele cu deosebit impact în problematica combaterii evaziunii fiscale este asigurarea emiterii bonurilor fiscale la fiecare tranzactie comerciala, permitând astfel o colectare adecvata a TVA. „În acest sens exista doua masuri majore care si-au demonstrat eficacitatea în mai multe tari: returnarea unei parti din TVA catre consumatori, organizarea unei loterii a bonurilor fiscale. Analizele noastre ne-au demonstrat ca, în contextul României, masura ce poate fi aplicata în mod eficient este cea a organizarii unei loterii, abordare ce a fost testata în mai multe tari cu economii emergente. Beneficiile previzionate a fi obtinute la nivelul unui an sunt semnificativ mai mari decât costurile, indiferent de varianta luata în calcul. Prin urmare, în cazul variantei pesimiste (încasarile din TVA din a 12-a luna sunt mai mari cu 1,70%) beneficiile exced costurile de 3,66 ori, în a celei „chineze”/medii (2,85 %) – de 6,14 ori, iar în a celei optimiste (4,00 %) – de 8,61 ori. De asemenea, important de mentionat este momentul la care beneficiile cumulate egaleaza sau depasesc costurile cumulate, astfel pentru varianta pesimista acesta este în luna a 3-a, în cazul celei „chineze” în luna a 2-a, iar pentru varianta optimista înca din prima luna”, a explicat Nicolescu.

Combaterea evaziunii, prin impulsionarea conformarii voluntare

El a afirmat ca ansamblul masurilor ce pot fi luate pentru diminuarea evaziunii fiscale pot fi divizate în doua abordari, diferite ca viziune, dar în mare parte complementare: extinderea constrângerilor administrative si/sau impulsionarea conformarii voluntare. „Extinderea constrângerilor administrative vizeaza în principal masuri de înasprire a elementelor de control si penalizare. Aceasta categorie de masuri genereaza însa o serie de efecte perverse, afectând în mod negativ si agentii economici de „buna-credinta”, manifestându-se astfel un caracter inhibitor asupra dezvoltarii economice de ansamblu. Impulsionarea conformarii voluntare deriva dintr-o abordare holistica a proceselor economice ce vizeaza actionarea asupra cauzelor care genereaza aceste comportamente de „nesupunere”. Astfel, cea de-a doua categorie de masuri încearca sa ofere stimulente actorilor economici pentru a se comporta „corect”, luând astfel în calcul nu doar aspectele strict economice, ci si pe cele ce tin de psihologia colectiva si individuala”, a precizat Nicolescu. Costin Nitu, curierulnational.ro

Cuvinte cheie: , , , , ,

 

Distribuie