Cine detine dreptul de proprietate asupra sintagmei “mediere-mediatori”?
Cui apartine proprietatea sintagmei “mediere-mediatori”?
Medierea provine de la latinescul “mediare”.
A media este tradus in dictionar prin :”a interveni în calitate de intermediar pentru a înlesni; a pune la cale, contribuind la realizare; a mijloci.”
Mediatorul, conform legii speciale, este o persoana care este autorizata in acest sens si care trebuie sa respecte principiile neutralitatii,impartialitatii,confidentialitatii si sa aiba liberul consimtamant al partilor.
Sa analizam in cele ce urmeaza in ce domenii se uziteaza notiunea de „mediere” precum si calitatea de „mediator”:
1. In Constitutie-Mediere
Art.80 precizeaza ca Presedintele exercita functia de mediere atat intre puterile statului,cat si intre stat si societate,in exercitarea rolului sau privind respectarea Constitutiei si buna functionare a autoritatilor publice.
De asemenea,legea fundamentala aminteste de mediere si in art.151 alin.(2),referindu-se la procedura de revizuire.
2. In domeniul Sanatatii-Mediatorul Sanitar ptr.Rromi (MSR)
Programul de Mediatori Sanitari în Comunitatile de Romi a debutat oficial în România în anul 2002, în cadrul parteneriatului Ministerul Sanatatii cu Romani CRISS. Formarea mediatorilor sanitari comunitari s-a efectuat de catre Ministerul Sanatatii si Familiei prin directiile de sanatate publica judetene si a municipiul Bucuresti, în colaborare cu organizatiile societatii civile rome.
Tematica de instruire a mediatorilor sanitari comunitari cuprindea notiuni de comunicare, aspecte legate de functionarea sistemului medical privind accesul populatiei la serviciile preventive si curative, modalitatea încadrarii în sistemul asigurarilor de sanatate, precum si notiuni de prim ajutor, conform reglementarilor referitoare la educatia civica din domeniu.
MSR a urmat un program de formare initiala, organizat de catre Romani CRISS. Cursul tinea doar 2-3 zile si se baza mai mult pe comunicare.
MSR nu au fost formati în mod continuu, nu exista o strategie de formare a MSR ulterioara cursului de baza, nu exista o curricula de formare comuna – elemente defavorabile calitatii muncii MSR.(suna cunoscut?!).
În 2008, peste 620 de mediatori sanitari angajati de stat munceau în România. In urma descentralizarii sistemului, astazi, acest proiect (care s-a raspândit în Bulgaria, Serbia si Macedonia) mai numara doar 300 de mediatori.
3. In domeniul Ocuparii fortei de Munca-Medierea Muncii
Sediul materiei-Legea 76/2002,art.57 si art.59.
Medierea muncii exprima o activitate complexa care-si propune sa realizeze, pe piata muncii, concordanta ofertei cu cererea de forta de munca pornind de la cunoasterea nevoilor cantitative si calitative de forta de munca ale agentilor economici, a caracteristicilor potentialului somerilor, a ansamblului relatiilor si posibilitatilor de actiune din administratie si economie.
Aceste servicii de mediere a muncii, sunt acordate in mod gratuit de catre agentiile pentru ocuparea fortei de munca si de furnizorii de servicii autorizati cu care AJOFM-urile incheie contract.
Medierea muncii se poate realiza si contra cost de catre furnizori de servicii specializate, din sectorul public sau privat, acreditati de ANOFM.
Intre timp se aplica si medierea electronica -un serviciu nou, care urmareste cresterea mobilitatii pe piata fortei de munca si grabeste întâlnirea ofertei angajatorului cu cea a solicitantului,având ca scop punerea automata în corespondenta a cererilor si ofertelor de locuri de munca prin intermediul tehnicii de calcul.
4. In domeniul Invatamantului-Mediere Scolara /Mediatorul Scolar
Sediul materiei: Legea educatiei nationale,nr.1/2011 art.99 alin.(6) d) si 250 alin. 1 lit. i) si Ordinul MECT nr.1539/2007
Mediatorul scolar actioneaza ca agent al comunitatii în relatie cu scoala, reprezinta comunitatea în scoala si scoala în cadrul comunitatii. Sarcina principala a mediatorului scolar este sa sprijine participarea tuturor copiilor din comunitate la învatamântul obligatoriu, prin încurajarea implicarii parintilor în educatia copiilor si în viata scolii si prin facilitarea cooperarii între familii, comunitate si scoala. Mediatorul scolar este angajatul si subordonatul unitatilor de învatamânt preuniversitar sau al centrelor de resurse si de asistenta educationala(CJRAE).
Îndrumarea metodologica a activitatii mediatorului scolar revine CJRAE, iar coordonarea si monitorizarea activitatii acestuia conducerii unitatii/unitatilor de învatamânt preuniversitar în care mediatorul îsi desfasoara activitatea.
Mediatorul scolar este persoana care a absolvit cu diploma de licenta cu specializarea asistenta sociala sau absolvirea cu diploma de bacalaureat a liceului pedagogic, specializarea mediator scolar, ori absolvirea cu diploma de bacalaureat a oricarui alt profil liceal, urmata de un curs de formare profesionala cu specializarea mediator scolar, recunoscut de MECT
Printre atributiile mediatorului scolar este si aceea de a facilita dialogul scoala-familie-comunitate.
5. In domeniul Social-Mediatorul Social/Medierea sociala
Mediatorul social, prin activitatea de mediere din perspectiva sociala, se implica în
problematica sociala cu care se confrunta persoane si comunitati defavorizate, în scopul ameliorarii situatiei sociale a acestora si al facilitarii relatiilor între individ-familie si comunitate. De asemenea, ofera informatii si îndrumare beneficiarilor, in privinta locurilor de munca, dinamica pietei muncii si gestionarea vietii lor cotidiene.
Acesta intervine pentru a aplana conflicte si pentru a facilita comunicarea între parti, asigurând totodata pastrarea respectului si neutralitatii fata de toti cei implicati.
S-au organizat cursuri de mediere sociala si in scopul sprijinirii persoanelor care executa o pedeapsa privativa de libertate, sa se integreze in societate si sa dobandeasca deprinderi sociale cu rol in scaderea riscului de a comite alte infractiuni. De asemenea, s-au cursat mediatori sociali si din rândul persoanelor de etnie rroma în vederea solutionarii problemelor identificate în comunitatile din care provin si îmbunatatirea relatiilor rromi – autoritati publice la nivel local – mass-media.
Persoana care doreste sa devina mediator social are studii liceale sau superioare,iar cursurile de calificare se organizeaza in general,de catre formatori privati acreditati.
6. In domeniul Asistentei sociale-Mediere
Sediul materiei :Legea 292/2011,a asistentei sociale-art.78; Legea 272/2004 privind protectia si promovarea drepturilor copilului-art.34 alin.(2)
Legea asistentei sociale reglementeaza in sarcina autoritatii publice locale dezvoltarea serviciilor sociale destinate agresorilor, prin asigurarea unor masuri de educatie,consiliere si mediere familiala. Cine e persoana indrituita sa faca aceasta mediere? Mediatorul social amintit la pct.4? E posibil,dar nu e sigur.
Legea 272/2004 stipuleaza ca orice separare a copilului de parintii sai,orice limitare a exercitiului drepturilor parintesti, este precedata de informarea corespunzatoare a parintilor si mediere, acordate in baza unui Plan de servicii, intocmit de catre Serviciul Public de Asistenta Sociala. In acest caz,medierea parintilor,se prezuma ca se realizeaza de catre specialistii SPAS-ului-asistenti sociali,psihologi. Acestia pot fi considerati in cel mai bun caz, mediatori informali,daca se poate atribui acest termen, calitatii de mediator. Si atunci, despre ce mediere vorbim, mediere informala?!
Precum se remarca, notiunea de „mediere” si calitatea de „mediator” sunt uzitate in domenii diverse, fara a avea legatura cu profesia de mediator reglementata de Legea 192/2006. In aceste imprejurari de fapt,nu trebuie sa ne mai mire confuzia care exista pe piata ocupatiilor din Romania in privinta acestor termeni.
Toate domeniile amintite in acest articol sunt reglementate in COR sau acte normative, asta ca sa elimin orice gand nastrusnic care ar putea duce la concluzia ca proprietatea termenilor „mediere” si „mediator” ne-ar putea reveni,la acest moment, doar noua, mediatorilor autorizati conform legii 192/2006.
Pe cale de consecinta,la intrebarea cine detine dreptul de proprietate al acestor termeni,nu exista decat un raspuns: toti cei care activeaza in domeniile de mai sus si care sunt reglementate in COR si alte acte normative.
In schimb la intrebarile: cine poate aprecia sau monitoriza daca nu cumva se transgreseaza granitele informarii-facilitarii si se intra nepermis pe teritoriul medierii, asa precum este ea reglementata expressis verbis in legea speciala, de catre aceste persoane care detin calitatea de mediator in alte domenii, precum si daca exista o „eroare in termeni”, am tot un singur raspuns: nu stiu!
Dar,asta nu inseamna ca nu mi-ar placea sa aflu, amintindu-ne ca, precum spunea Jung, cunoasterea nu se bazeaza doar pe adevar ci si pe eroare.
Mediator Laura Vilsan
Acest articol reprezinta opinia personala exclusiva a autorului. MediereNet.ro nu îsi asuma reponsabilitatea pentru continutul acestui articol.
1 comentariu
A se observa si „Mediatori recomandati” de Asociatia Nationala pentru Protectia Consumatorilor