Romania ar putea fi obligata sa blocheze anual in buget sume importante pentru acoperirea riscurilor de concesiune a autostrazii Comarnic-Brasov

 

Pe lânga costurile uriase cu dobânzile platite zeci de ani, cifrate la sute de milioane de euro, România risca sa fie obligata prin decizie Eurostat sa blocheze anual în buget sume importante pentru acoperirea riscurilor.

autostrada nadlac-aradRomânia ar putea fi nevoita sa puna deoparte în bugetul de stat pe întreaga perioada a concesiunii, respectiv 30 de ani, sume importante de bani pentru acoperirea riscurilor presupuse de proiect, în situatia în care Eurostat – oficiul european de statistica ce ne supervizeaza deficitul bugetar – nu va accepta ideea ca acest proiect este extrabugetar. În aceasta nefericita ipoteza, România va trebui sa aiba prevazut în buget, în perioada 2014-2015, un total de 1,6 miliarde lei (din care 400 de milioane lei în acest an, restul anul viitor) pentru a acoperi riscurile concesiunii Comarnic-Brasov. Cifrele apar în proiectul scrisorii de intentie care va fi convenit cu FMI.

Problema este însa ca deciziile la nivel european nu se iau usor. In cazul de fata, decizia, Eurostat privind includerea sau excluderea concesiunii Comarnic-Brasov în bugetul de stat este posibil sa vina de abia anul viitor. Pâna se ia decizia banii trebuie sa fie pusi deoparte în buget, chiar daca Guvernul va avea nevoie de acestia pentru finantarea unor cheltuieli bugetare importante, respectiv sanatate, educatie, cultura, protectie sociala, etc.

„Consideram proiectul autostrazii Comarnic-Brasov ca proiect de maxima prioritate pentru Guvern. (…) Am asigurat o alocare bugetara care sa acopere riscurile potentiale pentru buget aferente acestui proiect. Pentru anii 2014 si 2015, aceasta alocare va fi în suma de 400 milioane RON si, respectiv 1.200 milioane RON. În eventualitatea în care ajungem la încheierea financiara a PPP-ului, iar Eurostat nu decide în anul 2014 ca acesta este un proiect extrabugetar, suma alocata va fi utilizata pentru diminuarea deficitului cash”, se arata în proiectul scrisorii de intentie catre FMI, document obtinut de HotNews.ro.

Cum ia Eurostat decizia

Clasificarea unui proiect drept bugetar (caz în care se considera ca rezultatele acestuia influenteaza deficitul bugetului) sau extrabugetar (caz în care proiectul are bilant separat), se face în functie de felul în care sunt asumate fiecare din cele trei categorii de riscuri presupuse de proiect. Acestea sunt cele de construire, de cerere de trafic si de disponibilitate a autostrazii. Pentru ca proiectul PPP sa fie extrabugetar cel putin doua riscuri, din care obligatoriu cel de construire, trebuie preluate de concesionar. Problema este însa ca, la rândul lor, pentru a fi siguri ca îsi primesc banii înapoi plus dobânda, bancherii finantatori ai lucrarii vor ca si clientul lor, concesionarul sa nu îsi asume mai nimic. Riscul major, cel al traficului pe autostrada, trebuie asumat de stat, cer ei. În final, concesionarului îi ramâne sa îsi asume riscurile de construire si de disponibilitate a autostrazii, iar statului cel de trafic. Daca Eurostat va decide ca proiectul autostrazii nu este extrabugetar, România va trebui sa cuprinda anual în buget sumele necesare completarii platilor catre concesionarul Vinci-Strabag-Aktor.

Potrivit estimarilor Ziarului Financiar, costul cu dobânda pentru un credit luat pe 29 de ani pentru construirea si întretinerea autostrazii ar putea varia între 600 si 900 de milioane de euro, daca se ia în calcul o rata a dobânzii de 2-3% pe an. Doru Cireasa, romanialibera.ro

Cuvinte cheie: , , , , , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie