Taxele auto, paguboase pentru stat

 

Taxa auto, indiferent de denumirea pe care a avut-o în ultimii cinci ani – taxa auto, de prima înmatriculare, de mediu, de poluare si mai nou timbrul de mediu – este una extrem de paguboasa pentru stat.

taxa poluareÎn ciuda tuturor modificarilor aduse modalitatii de calcul, în scopul remedierii deficientelor remarcate de instantele europene, bugetul de stat este saracit an de an cu sute de milioane de lei, sume infime însa fata de cât ar trebui sa se înapoieze celor care au obtinut decizii judecatoresti definitive de rambursare.

Concret, conform datelor furnizate de Administratia Fondului pentru Mediu (AFM) la cererea Curierului National, sumele pe care aceasta le-a rambursat în ultimii doi ani reprezinta peste doua treimi din totalul încasarilor din taxa auto din anii 2012 si 2013. „În anul 2012 valoarea încasarilor la Fondul pentru mediu reprezentând taxa pe poluare pentru autovehicule a fost de 608.937.298,04 lei, iar valoarea restituirilor reprezentând taxa pe poluare pentru autovehicule a fost de 360.669.691,82 lei. Începând cu 15 martie 2013, Guvernul României a înlocuit taxa pe poluare pentru autovehicule cu timbrul de mediu care a fost aprobat prin O.U.G. nr. 9/2013. În perioada ianuarie – decembrie 2013, valoarea încasarilor la Fondul pentru mediu reprezentând timbrul de mediu a fost de 732.325.750,22 lei, iar valoarea restituirilor reprezentând timbrul de mediu a fost de 570.276.616,04 lei”, a informat AFM la cererea Curierului National.

Un simplu calcul arata ca, din suma de 1,34 miliarde lei, statul a înapoiat celor care detin decizii judecatoresti aproape 931 milioane lei, ceea ce reprezinta 69,4% din sumele încasate.

Aceste plati deja efectuate de AFM reprezinta însa foarte putin fata de sumele pe care statul român le are de rambursat celor care si-au înmatriculat masinile si au cerut în instanta restituirea banilor retinuti ilegal.

În luna aprilie a anului trecut, premierul Victor Ponta anunta într-un document remis presei ca statul român are de restituit 900 mil. euro (4,05 miliarde lei, calculat la un curs de schimb de 4,5 lei/euro) pentru taxa auto, dupa ce, în luna ianuarie 2013, Ministerul Finantelor anuntase la cererea Curierului National ca are de restituit 600 milioane de lei pâna la acea data…

Taxa auto încalca legislatia UE

Considerata rând pe rând discriminatorie sau ca încalca dreptul la libera circulatie a marfurilor în interiorul Uniunii, taxa a fost periodic modificata, ajungându-se la actuala varianta aberanta de a fi perceputa si pentru autoturismele second-hand achizitionate înainte de anul 2007 si pentru care nu s-a platit niciun fel de taxa la prima înmatriculare.

Altfel spus, desi se straduiesc din rasputeri sa gaseasca o modalitate de calcul care sa împace dorinta autoritatilor de a încasa cât mai multi bani la buget si sa evite reprosurile pe care le-au facut instantele europene de-a lungul timpului, autoritatile de la Bucuresti par sa nu gaseasca calea de mijloc.

Curtea de Justitie a Uniunii Europene (CJUE) a avertizat în numeroase rânduri România ca taxa auto este discriminatorie, cerând legiuitorilor sa îndrepte lucrurile. Ultima astfel de situatie a avut loc saptamâna trecuta, când CJUE s-a pronuntat în cauzele conexate C-97/13 si C-214/13, având ca obiect cereri de decizie preliminara formulate de Tribunalul Sibiu si de Curtea de Apel Bucuresti privind returnarea taxei de poluare.

Ca si în alte situatii anterioare, CJUE a constatat ca taxa de poluare contravine Articolului 110 al Tratatului de Functionare al Uniunii Europene, decizia instantei europene fiind obligatorie si se aplica tuturor litigiilor aflate pe fond. „Articolul 110 TFUE trebuie interpretat în sensul ca se opune unui regim de impozitare precum cel instituit, apoi circumscris de reglementarea nationala în discutie în litigiile principale, prin care un stat membru aplica autovehiculelor o taxa de poluare care este astfel stabilita încât descurajeaza punerea în circulatie, în acest stat membru, a unor vehicule de ocazie cumparate din alte state membre, fara însa a descuraja cumpararea unor vehicule de ocazie având aceeasi vechime si aceeasi uzura de pe piata nationala”, a stabilit CJUE.

Avertizari înca din 2011

Decizia Marii Curti a CJUE respecta practic jurisprudenta sa în materie. La 7 aprilie 2011, Curtea Europeana de Justitie (CEJ) a anuntat ca taxa de prima înmatriculare încalca legislatia Uniunii Europene întrucât produce un dezavantaj la vânzarea masinilor second-hand din alte state pe teritoriul României.

„Taxa de poluare introdusa de România, impusa masinilor la prima lor înregistrare în România, contravine legislatiei Uniunii Europene. Respectiva lege (prin care s-a introdus taxa de poluare la prima înmatriculare, n.r.) are efectul de a descuraja importul si punerea în circulatie a masinilor second-hand cumparate în alte state membre”, nota CEJ, mentionând ca „instanta nationala are obligatia de a solutiona cauza conform deciziei Curtii”. „Aceasta decizie este obligatorie, în egala masura, pentru celelalte instante nationale care sunt sesizate cu o problema similara”, specifica CEJ.

Cu alte cuvinte, orice persoana care se adreseaza unei instante spunând ca nu este de acord cu taxa de prima înmatriculare va avea câstig de cauza, pentru ca toate celelalte instante nationale care sunt sesizate cu o problema similara vor fi obligate sa respecte decizia instantelor europene.

Citeste mai departe pe curierulnational.ro

Cuvinte cheie: , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie