Cum sustine statul firmele romanesti la targurile internationale?
Numarul firmelor producatoare s-a diminuat din an în an iar dintre cele ramase, putine sunt competitive pe piata internationala, unde rigorile si cerintele sunt mari iar batalia pentru a obtine cote de piata este acerba.
Prezenta la târgurile internationale este deosebit de importanta deoarece poate aduce contracte si, deci, exporturi dar si reputatie tarii.
În tarile occidentale, firmele sunt deosebit de puternice, au o mare experienta în participarea la târguri, inclusiv investind sume importante în standuri cu design special.
Statul nu se implica în ajutorarea firmelor pe aceasta cale, existând însa alte pârghii, câteodata chiar mai eficiente, prin programe guvernamentale. Sunt putine tarile (de exemplu Turcia), unde sunt alocate bugete pentru sprijinirea participarilor la târguri.
Cu ajutor guvernamental sau fara?
În tara noastra, luând ca exemplu industria sticlariei, aceasta a participat în mod traditional la târguri si a realizat de-a lungul multor ani exporturi semnificative. Tot în traditie a intrat, bineânteles, si ajutorul guvernamental.
În primul rând firmele s-au obisnuit cu acest procedeu, le este greu sa se desprinda de el iar pe de alta parte conditiile economice sunt mult mai dificile pentru aceste firme care sunt consumatoare de energie (al carui pret a crescut si este în continuare în crestere).
Din alta perspectiva, nici Guvernul nu îsi poate permite sa îsi ia complet mâna de pe aceste firme care aduc exporturi.
Formula are multe portite, de exemplu, un patron imaginativ îsi poate face mai multe firme pe aceeasi gama de produse si obtine astfel mai multe standuri cu ajutor guvernamental, lucru care, de altfel s-a si întâmplat.
Standurile, o problema vesnica
În mare, formula economica de ajutor guvernamental însemna suprafata de expunere, constructia si amenajarea standului, materiale publicitare si o parte din cheltuielile de transport si cazare pentru firmele eligibile.
Ministerul organizeaza o licitatie si se desemneaza astfel firma care, pe baza bugetului, rezolva toate temele expuse. Dar cum, conform legislatiei, firma care câstiga licitatia este cea care propune cel mai mic pret, calitatea, de exemplu, în cazul standurilor, va fi si ea la niveluri scazute.
Am vazut, de exemplu, la Heimtextil, cel mai important târg de materiale textile, în urma cu 2 ani, un îngrozitor stand cu covoare oltenesti. Nu numai standul, dar si modul de aranjare si ambientare în interior lasau de dorit. Sa ne întrebam atunci de ce beneficiind de niste produse exceptionale, mai ales ca etnicul este la moda, nu intra nimeni în acel stand?
Desigur au fost si exceptii, dar acestea s-au produs atunci când standul firmei românesti a fost executat de designeri specializati si pe banii firmei.
Citeste mai departe pe romanialibera.ro
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!