Procedura de numire a unui administrator intr-o firma
Numirea unui administrator intr-un SRL necesita o adunare a asociatilor, depunerea unor documente la Oficiul National al Registrului Comertului (ONRC) si achitarea catorva taxe. In plus, pentru a reduce din riscurile acestei numiri, puterile unui administrator pot fi limitate. O alta limita poate fi impusa si in ceea ce priveste perioada pe care este numit administratorul.
Ciprian Grecu, Managing Partner la Grecu Lawyers, spune ca persoanele care nu pot indeplini functia de fondator al unui SRL nu pot fi nici administratori.
Astfel, conform alineatului 2 de la articolul 6 din Legea 31/1990 a societatilor, nu pot fi fondatori:
- persoanele care, potrivit legii, sunt incapabile;
- persoanele care au fost condamnate pentru gestiune frauduloasa, abuz de incredere, fals, uz de fals, inselaciune, delapidare, marturie mincinoasa, dare sau luare de mita, pentru infractiunile prevazute de Legea nr. 656/2002 pentru prevenirea si sanctionarea spalarii banilor;
- persoanele condamnate pentru instituirea unor masuri de prevenire si combatere a finantarii actelor de terorism, cu modificarile si completarile ulterioare;
- persoanele condamnate pentru infractiunile prevazute de art. 143-145 din Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei;
- persoanele condamante pentru infractiunile prevazute de Legea 31/1990, cu modificarile si completarile ulterioare.
Administratorul este numit printr-o HAGA
Numirea unui administrator pentru un SRL deja infiintat se face in cadrul unei Adunari Generale a Asociatilor (AGA), in urma careia rezulta un act denumit Hotararea Adunarii Generale a Asociatilor (HAGA).
„Este bine ca asociatii sa se gandeasca foarte bine ce puteri acorda administratorului si sa specifice aceasta limitare in HAGA. Se poate limita dreptul la semnatura al administratorului in cazul tranzactiilor care depasesc o anumita suma sau se poate limita mandatul de reprezentare in fata anumitor societati sau institutii. Se pot introduce limitari in ceea ce priveste incheierea contractelor individuale de munca ale angajatilor societatii, in stabilirea salariilor, modificarea organigramei, precum si in incheierea drepturilor si obligatiilor ce revin personalului”, explica Ciprian Grecu.
De asemenea, puterea administratorului poate fi limitata in ceea ce priveste aprobarea si modificarea bugetului societatii, a semnarii bilantului si in ceea ce priveste administrarea altei societati fara autorizarea AGA.
„Cel mai des intalnite in practica sunt limitarile privind posibilitatea de a angaja societatea in contracte ce depasesc o anumita valoare, intrucat asociatii se pot teme ca administratorul sa incheie contracte foarte dezavantajoase pentru societate, prin acestea riscand chiar insolventa firmei. In cazul in care administratorul nu respecta limitarile prevazute de actul constitutiv, el poate fi revocat din functie, iar in ceea ce priveste actele incheiate de el fara drept, acestea vor putea fi anulate”, mentioneaza Ciprian Grecu.
Inregistrarea la ONRC se face prin depunere a 6 documente si plata unor taxe
Pentru a inregistra numirea noului administrator la ONRC, pe langa HAGA, mai este nevoie de urmatoarele documente:
- actul constitutiv actualizat, in care sunt mentionate toate datele administratorului si puterile conferite acestuia;
- specimenul de semnatura, dat in fata unui notar sau in fata unui functionar de la ONRC;
- declaratia pe proprie raspundere a administratorului, conform careia indeplineste conditiile pentru a fi administrator, data in fata unui notar sau in fata unui avocat;
- cererea tip care se gaseste pe site-ul sau la sediul ONRC;
- taxa suplimentara a ONRC pentru a obtine cazierul fiscal al administratorului.
Managing Partner-ul de la Grecu Lawyers adauga ca pentru inregistrarea mentiunii, costurile sunt compuse din:
- taxa perceputa de ONRC, in valoarea de 196 lei;
- taxa de publicare in Monitorul Oficial, care depinde de numarul de caractere din HAGA;
- onorariul avocatului care se ocupa de inregistrarea mentiunii respective.
„Numirea administratorului este opozabila tertilor din momentul publicarii in Monitorul Oficial, in termen de 2 zile de la depunerea dosarului la ONRC”, mai spune Ciprian Grecu.
Citeste mai departe pe avocatnet.ro
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!