CJUE: Taxa auto instituita de Guvernul Romaniei in ianuarie 2012 contravine Articolului 110 al Tratatului de Functionare al Uniunii Europene

 

Taxa auto instituita de Guvernul României în ianuarie 2012 contravine Articolului 110 al Tratatului de Functionare al Uniunii Europene, a stabilit Curtea de Justitie a UE, la întrebarile preliminare a doua instante românesti.

Curtea de Justitie a Uniunii EuropeneDecizia Curtii de Justitie a Uniunii Europene (CJUE) a fost data în cauzele conexate C-97/13 si C-214/13, având ca obiect cereri de decizie preliminara formulate de Tribunalul Sibiu si de Curtea de Apel Bucuresti.

Ea este obligatorie si se aplica tuturor litigiilor aflate pe fond.

În Cauza C-97/13, Silvia Georgiana Câmpean a înmatriculat în România un autovehicul de ocazie cumparat în Germania. Vehiculul, fabricat în 1999, respecta norma de poluare Euro 3.

Câmpean a platit, la 18 ianuarie 2012, o taxa de poluare în valoare de 2.737 de lei, potrivit Legii 9/2012. La 21 ianuarie, femeia a introdus o actiune la Tribunalul Sibiu, solicitând restituirea sumei, pe motiv ca ea contravine dreptului Uniunii.

Instanta din Sibiu a decis sa suspende cauza si sa întrebe CJUE daca Legea 9/2012 contravine Articolului 110 din Tratatul de Functionare al Uniunii Europene (TFUE).

În cauza C-214/13, George Ciocoiu a dat în judecata Administratia Finantelor Publice a Municipiului Teleorman pe motiv ca taxa pe poluare platita pentru un autoturism din Germania este contrara dreptului comunitar. La 6 septembrie 2012, Tribunalul Teleorman a admis actiunea, iar Administratia Finantelor Publice a facut apel împotriva hotarârii la Curtea de Apel Bucuresti, care a decis suspendarea cauzei si consultarea CJUE.

Prin urmare, CJUE a stabilit ca „Articolul 110 TFUE trebuie interpretat în sensul ca se opune unui regim de impozitare precum cel instituit, apoi circumscris de reglementarea nationala în discutie în litigiile principale, prin care un stat membru aplica autovehiculelor o taxa de poluare care este astfel stabilita încât descurajeaza punerea în circulatie, în acest stat membru, a unor vehicule de ocazie cumparate din alte state membre, fara însa a descuraja cumpararea unor vehicule de ocazie având aceeasi vechime si aceeasi uzura de pe piata nationala”.

Decizia Marii Curtii a CJUE respecta practic jurisprudenta sa în materie. Astfel, instanta europeana a decis în cauza C-402/09 (Ioan Tatu împotriva statului român) ca Articolul 110 TFUE „interzice fiecarui stat membru sa aplice produselor celorlalte state membre impozite interne mai mari decât cele care se aplica produselor nationale similare”.

Ioan Tatu a dat în judecata statul român la Tribunalul din Sibiu, dupa ce a trebuit sa o achite cu ocazia înmatricularii unui autovehicul provenit dintr-un alt stat membru.

O decizie similara a fost data si în cauza C-263/10 (Iulian Nisipeanu împotriva Directiei Generale a Finantelor Publice Gorj).

Taxa de prima înmatriculare a fost introdusa de Guvern în luna aprilie 2008, fiind calculata în functie de datele tehnice ale fiecarei masini în parte. În ianuarie 2012 a intrat în vigoare o noua taxa auto, înlocuind OUG nr. 50/2008 cu Legea nr.9/2012, care avea ca scop sa faca taxa pe poluare conforma cu Articolul 110 din TFUE.

CJUE a decis însa ca guvernul român a mentinut în vigoare o reglementare nationala pe care Curtea o declarase deja incompatibila cu articolul 110 în Hotarârea Tatu. Catalina Mihai, mediafax.ro

Cuvinte cheie: , , , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie