Impozitarea progresiva. Ce sume ar pierde bugetul de stat?

 

Discutiile privind introducerea cotelor diferentiate la impozitul pe venit au revenit pe agenda publica. Dincolo de controversele privind distanta cam mica între pragurile luate în calcul (8%, 12%, 16%), ramâne de vazut în ce masura impozitul progresiv si mult-asteptata reducere a CAS ar putea „coabita“ în bugetul pe 2014.

crestere salarialaPrima mentiune legata de impozitarea progresiva a facut-o saptamâna trecuta guvernatorul BNR, Mugur Isarescu. “Daca persoanele carora i se adreseaza aceasta masura (reesalonarea creditelor si reducerea ratelor lunare, n.n) sunt limitate la 1.600 lei, este un prim pas spre diferentierea inpozitarii”. În atentia presei a revenit apoi Strategia fiscal-bugetara 2014-2016 postata pe site-ul Finantelor (e drept, documentul este datat 2013) în care se mentioneaza explicit ca se are în vedere o diferentiere a cotelor de impozit pe venit. Vorbim de 3 cote – 8,12,16% – pe grile de venit, cu deductibilitati fiscale. Premierul Victor Ponta a tinut sa faca ieri câteva precizari: cota diferentiata pe venit priveste angajatii cu venituri mici nu si companiile, masura facea parte din strategia convenita cu liberalii anterior si nu exista un termen clar pentru implementarea sa. Din aceeasi Strategie fiscal-bugetara facea parte însa si reducerea CAS cu minim 5% din vara lui 2014, iar întrebarea care se pune este în ce masura ar fi loc pentru amândoua, în conditiile în care n-au existat suficienti bani la buget nici pentru preconizata reducere a ratelor debitorilor prea îndatorati, astfel încât a fost nevoie sa se apeleze la solutia creditului fiscal abia din 2014-2016? Cristian Pârvan, secretarul general al Asociatiei Oamenilor de Afaceri din România, este de parere ca modificarea cotei unice va stimula munca slab calificata în detrimentul celei calificate si înalt calificate. ”De asemenea, bugetul va avea de suferit si vor trebui gasite noi surse de finantare. S-ar putea sa fie la schimb, în loc de reducerea cu 5 puncte procentuale a CAS de la 1 iulie”, spune Pârvan.

Cote diferentiate care nu prea fac diferenta

În tarile unde se aplica impozitul diferentiat pe venit, ideea de baza este sa se descurajeze acumularea prea mare de venituri si polarizarea sociala, din acest motiv se urca peste 40% pe palierul superior de impozitare. În România, solutia aleasa pare mai degraba o struto-camila, cu un impozit diferentiat care nu prea face diferenta între veniturile cu ordine diferite de marime. “Nu vad rostul unor cote diferentiate pe venit atât de «strânse». Daca vroiau sa dea ceva bani în plus la salariu celor cu venituri mici puteau s-o regleze din deductibilitati. Poate fi mai degraba o repetitie pentru o eventuala guvernare monocolora, având în vedere ca liberalii tin strâns de cota unica. Oricum, eu nu stiu o tara dezvoltata care sa aibe cota unica”, spune analistul Ilie Serbanescu. “Reducerea TVA la 9% pentru mai multe produse, impozitul diferentiat pe venit cu cota maxima de 16% sau reducerea CAS cu minim 5% sunt teme pentru care nu exista o analiza de impact bugetar, nefiind prinse nici în bugetul pe 2014”, subliniaza Ionut Dumitru, presedintele Consiliului Fiscal. Concluzia? În conditiile în care conducerea PNL nu s-a aratat prea încântata de ideea reducerii ratelor debitorilor (ministrul de Finante Chitoiu, ce o sprijinise, a demisionat ulterior), este posibil sa se caute variante de înlocuire pentru a oferi ceva concret electoratului în 2014. Fie si la nivel declarativ.

Ce sume ar putea pierde bugetul

Cum nu se precizeaza în Strategia fiscal-bugetara pragurile de venit la care ar urma sa se aplice cotele diferentiate de impozit, sa facem un calcul aproximativ. Sa presupunem ca doua treimi dintre salariati ar beneficia de venituri în plus în urma impozitului diferentiat (restul ar ramâne cu acelasi impozit de 16% pe venit). La 5,1 milioane salariati activi înseamna ca 3,3 milioane vor avea mai multi bani în buzunar. Daca media veniturilor acestora ar fi de 300 euro (am luat o suma sub salariul mediu pe economie care este de 1.600 lei), iar reducerea de impozit fata de valorile actuale ar fi în medie de aproximativ 6% din venit (majoritatea salariatilor se încadreaza în cotele de impozit de 8% si 12%), suma totala ar fi de aproximativ 60 milioane euro/luna sau 600 milioane euro pentru cele 10 luni ramase din an. Daca scadem 24% din aceasta suma (adica TVA, presupunând ca banii sunt cheltuiti în mare parte ulterior), ar mai ramâne “doar” 456 milioane euro de suportat de la buget. Cristi Dogaru, romanialibera.ro

Cuvinte cheie: , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie