Timbrul de Mediu: Cum nu se aplica principiul „poluatorul plateste”

 

Întrebata de ce timbrul de mediu este de zece ori mai scump pentru autoturisme decât pentru microbuze, AFM a raspuns ca diferentele au la baza „ratiuni tehnice pe care legiuitorul le-a avut în vedere”
Initiatorul timbrului de mediu este Ministerul Mediului, care pretinde ca a aplicat principiul „poluatorul plateste” în elaborarea acestei masuri fiscale

Taxa de timbruAdministratia Fondului pentru Mediu (AFM), institutie direct subordonata Ministerului Mediului, a dat un raspuns absolut halucinant solicitarii Curierului National de a explica discrepantele existente în calculul timbrului de mediu, aruncând responsabilitatea în ograda „legiuitorului” (initiatorului actului normativ – ne permitem sa precizam) care ar fi luat în calcul principiul „poluatorul plateste”, desi diferentele la care ne refeream priveau aplicarea unei taxe de poluare de zece ori mai mare pentru un autoturism fata de un microbuz cu aceleasi date tehnice ca ale masinii mici.
„Stabilirea cuantumului timbrului de mediu se realizeaza în conformitate cu prevederile art. 6 din OUG nr. 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule si ale art. 5 din HG nr. 88/2013 pentru aprobarea Normelor Metodologice de aplicare a Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule. În acest context, eventualele diferente aparute între autovehicule/autoturisme din categorii diferite de omologare au la baza ratiuni tehnice pe care legiuitorul le-a avut în vedere, menite sa asigure o raportare cât mai fidela la indicatorii de mediu afectati prin modul acesta de poluare, astfel încât principiul „poluatorul plateste” sa-si gaseasca direct aplicabilitatea în aceasta masura fiscala”, se arata în raspunsul AFM, semnat de Adriana Stroe, seful biroului de comunicare.
Altfel spus, AFM nu stie care sunt aceste „ratiuni tehnice” care se raporteaza la mediul afectat de poluare si implicit nici Ministerul Mediului nu stie de ce si pe ce criterii a facut aceste diferente…

Cum nu se aplica principiul „poluatorul plateste”

În urma cu câteva zile, semnalam în articolul „Timbrul de mediu, de zece ori mai scump pentru autoturisme decât pentru microbuze”, faptul ca, potrivit calculelor facute pe site-ul ANAF, pentru un autoturism  cu o vechime de 5-6 ani si o capacitate de 2.500 cc, diesel, Euro4, timbrul de mediu este 4.072 euro, iar în cazul unui autovehicul cu mai mult de 8+1 locuri, sau camion sub 3.500 kg, cu aceleasi specificatii tehnice,  timbrul de mediu este 356 euro.
Adica, desi polueaza mai mult decât un autoturism, pentru un microbuz statul percepe o taxa de poluare de zece ori mai mica, netinând cont de faptul ca un autovehicul cu 8 plus 1 locuri este mai greu decât un autoturism cu 5 locuri, ceea ce face ca la 100 km parcursi sa aiba un consum mai mare si implicit sa polueze mai mult decât un autoturism.
Un alt argument pe care-l aducem pentru a semnala discrepanta dintre impozitarea celor doua tipuri de autoturisme este faptul ca autovehiculele de transport pasageri circula mult mai mult decât un autoturism, parcurgând zilnic sute de kilometri dintr-o localitate în alta, fata de un autoturism care parcurge zilnic distante de zeci de ori mai scurte.
În plus, articolele din actele normative la care face referire AFM în raspunsul remis Curierului National nu se refera si la modalitatea de calcul a timbrului de mediu pentru autoturisme, ci numai la cea aferenta autovehiculelor din categoria M1, M2, M3, N1, N2 si N3 si la categoriile de omologare – non-euro – euro 6.

Plumb spunea ca se va aplica principiul „poluatorul plateste”

În urma cu un an, înainte de intrarea în vigoare a timbrului de mediu, în timpul dezbaterilor pe aceasta tema, ministrul Mediului, Rovana Plumb, afirma ca intentia acestei forme de impozitare este de aplicare a principiului „conform caruia «poluatorul plateste», dar si sa încurajam achizitia de masini mai putin poluante”. „Acum, pentru masinile vechi si foarte vechi este perceputa o taxa aberanta, ceea ce creeaza un blocaj în achizitionarea de masini mai putin poluante”, declara atunci ministrul Rovana Plumb. Afrodita Cicovschi, curierulnational.ro

Cuvinte cheie: , , , , , , , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie