Masuri fiscale privind combaterea evaziunii si imbunatatirea colectarii veniturilor

 

Ministrul Finantelor Publice, Daniel Chitoiu, vice prim-ministru al Guvernului României, va promova în primul semestru din 2014 o serie de masuri fiscale pentru combaterea evaziunii fiscale si îmbunatatirea colectarii veniturilor bugetare, în conditiile în care încasarile bugetare în România, ca pondere în PIB, se situeaza semnificativ sub media europeana.

daniel chitoiuOficialul MFP a vorbit, într-un interviu acordat AGERPRES, despre introducerea unor plafoane pentru platile în numerar între persoane fizice si de reducerea la jumatate a plafoanelor existente pentru platile în numerar în cazul persoanelor juridice, despre simplificarea si detalierea rambursarilor de TVA, despre introducerea etapizata a caselor de marcat cu jurnal electronic si despre penalizarea contribuabililor care nu declara sau declara eronat obligatiile fiscale.

În contextul vizitei misiunii FMI, ministrul Finantelor a spus ca în 2014 nu vor fi introduse impozite si taxe noi. Neimpozitarea profitului reinvestit ar putea fi introdusa din a doua parte a anului 2014, ca masura de stimulare a economiei, odata cu reducerea CAS. De asemenea, datele MFP la nivelul lunii noiembrie arata ca efectele reducerii TVA la pâine au fost unele pozitive.

AGERPRES: Ati anuntat, la preluarea mandatului, ca aveti ca obiectiv îmbunatatirea colectarii veniturilor bugetare si reducerea evaziunii fiscale. Ce masuri fiscale mai pot fi luate în perioada urmatoare pentru realizarea acestui obiectiv ?

Daniel Chitoiu: În 2013, am început cu reforma organizatorica a structurilor ANAF, cele care se ocupa cu modul de administrare, control si colectare a veniturilor bugetului general consolidat. Pe parcursul anului 2013, am realizat reforma ANAF din punct de vedere al structurilor teritoriale si am reorganizat toate structurile care au avut înainte atributii pe linia combaterii si reducerii evaziunii fiscale. Pe lânga aceste masuri de natura organizatorica, trebuie sa mai luam o serie de masuri de natura legislativa privind interpretarea si îmbunatatirea legislatiei fiscale, care sa conduca la reducerea operatiunilor care au ca efect evaziunea fiscala. Pe aceasta linie, am în vedere în primul semestru, chiar începând cu aceasta luna, sa introducem unele masuri de ordin legislativ privind îmbunatatirea colectarii si reducerea evaziunii fiscale.

O prima masura va fi modificarea Ordonantei 15/1996 privind platile în numerar. Platile în numerar între persoane fizice vor fi limitate la 10.000 de lei pe zi, iar plafonul pentru platile în numerar pe care le pot face firmele, catre alte companii sau persoane fizice, va fi redus la jumatate (de la 10.000 de lei la 5.000 de lei pe zi – n. r.). În prezent, nu exista plafon pentru platile în numerar între persoane fizice. Intentionez sa promovez aceasta masura pâna la sfârsitul lunii februarie.

Evaziunea fiscala are ca motor principal platile în numerar, iar centrele comerciale engros de legume-fructe, de bunuri de consum realizeaza aproape 99% din operatiuni în numerar. De asemenea, în domeniul cerealelor si panificatiei, operatiunile de plati se fac în principal în numerar, agentii economici platesc în numerar persoanelor fizice. O persoana fizica nu se va mai duce cu geanta plina cu bani sa cumpere terenuri, case, masini. Atunci si operatorii economici înregistreaza în evidenta fiscala cât s-a platit si vedem si la persoanele fizice cât comert au facut în anul respectiv, cât au produs si putem sa impozitam.

O alta masura pe care vrem s-o promovam este îmbunatatirea procedurii de rambursare de TVA. Plafonul pentru rambursarile de TVA fara control fiscal prealabil va fi dublat, de la 10.000 de lei la 20.000 de lei, iar firmele vor trebui sa declare electronic detaliat vânzarile si cumpararile pentru o verificare mai buna a realitatii datelor în cazul deconturilor de TVA.

AGERPRES: Când va fi adoptata aceasta masura?

Daniel Chitoiu: Pâna la finalul lunii ianuarie, când vom trece prin guvern modificarile aduse Codului Fiscal. Masura este necesara atât pentru a urgenta procedurile de rambursare de TVA, cât si pentru a evita riscurile de rambursari ilegale. Pentru rambursarile de TVA între 20.000 de lei si 65.000 de lei, rambursarea se va face cu control ulterior, dar firma trebuie sa opteze între certificarea decontului de TVA de catre un consultant fiscal, care va raspunde în solidar cu agentul economic, sau constituirea unei garantii echivalente cu suma solicitata spre rambursare, pâna la efectuarea controlului ulterior. Astfel, urgentam rambursarea de TVA si eliberam o parte din inspectorii fiscali, care, în prezent, în proportie de 90%, se ocupa numai cu verificari pentru rambursare de TVA, pentru a face inspectii fiscale de fond, sa verifice firmele din punct de vedere fiscal pentru întreaga perioada de prescriptie, de 3 ani pentru IMM-uri si respectiv de 5 ani pentru marii contribuabili. Acum avem o capacitate redusa de a efectua inspectii fiscale de fond.

Citeste interviul integral pe agerpres.ro

Cuvinte cheie: , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie