Sistemul medierii
Pâna la acest moment am privit medierea ca pe o activitate care se bazeaza pe atitudinea individului si pe puterea acestuia de a se integra în societate.
Mediatorul, proaspat autorizat, începe activitatea prin eforturi proprii, asteptând ca în noul sau birou sa între persoanele care au nevoie de serviciile sale.
Eficient, dar lipsit de o finalitate practica, deoarece, asa cum cunoastem, disputele ajung la mediator dintr-o întâmplare fericita sau printr-un concurs de împrejurari, si nu asa cum ar trebui într-un ciclu normal care urmeaza sistemul ADR.
Numarul mediatorilor determina si masa disputelor care se pot media, dar determina si formarea de sisteme care devin active prin dinamica, initial individuala, ulterior, de masa.
Astfel, ar trebui sa încercam sa formam sisteme care îsi asigura sustenabilitatea prin consum exterior de resursa, si nu prin consum propriu.
Ce stiu sa faca mediatorii?
Mediatorii pot sa identifice un conflict sau o suma de conflicte, sa le evalueze, dupa care, prin metode specifice, sa încerce sa le stinga sau sa le faca functionale prin recunoasterea nevoilor partilor aflate în conflict si compatibilizarea acestora.
Ce este conflictul?
Definim a fi conflict relatia de interdependenta creata spontan sau nu, între doua sau mai multe parti, incompatibila, care naste tensiuni si genereaza dispute, iar acestea acumulate duc la conflict.
Ce este sistemul?
Prin sistem întelegem ansamblul de parti care datorita unui scop comun adopta mijloace similare, complementare, pentru atingerea rezultatului pentru care a fost creat.
Orice forma organizata de manifestare formeaza un sistem, societatea fiind o suma de sisteme integrate.
Ce exista comun la cele trei notiuni definite anterior?
Ca prim element determinant se regaseste partea, privita ca individ sau entitate sociala.
Mediatorul lucreaza cu parti prin comunicare, dorinte – scopuri declarate, nevoi -interese.
De unde provine mediatorul?
Mediatorul format profesionist este produsul generat de sistem, consecinta fireasca a nevoii sistemului de eficientizare prin identificarea incompatibilitatilor la nivel de angrenaje – comunicare si încercarea sistemului de optimizare a consumurilor proprii, Cum? Prin generarea de persoane specializate în deschiderea canalelor de comunicare si fluidizarea informatiei.
Analiza de mai sus duce la concluzia ca mediatorul poate, ca persoana care este parte a unui ansamblu, sa creeze în propriul sistem subsisteme care au rolul de a identifica starile conflictuale, directionându-le catre alti mediatori din afara sistemului pentru solutionarea conflictului, având în vedere ca, fiind în interiorul sistemului care a generat tensiunea, nu poate fi neutru si impartial, dupa care poate primi conflicte de la alti mediatori care sunt parti ale altor sisteme.
Astfel, sistemele nu-si consuma propriile resurse, evitându-se implozia sistemului si astfel se naste relatia mediator – sistem – mediator, activitatea mediatorului devenind utila, fiind determinata de sistem iar sistemul devenind eficient prin optimizarea canalelor de comunicare.
Suma mediatorilor creeaza sistemul medierii, sistem generator de materie prima, conflict – piata.
Reprezinta doar o modalitate de dezvoltare a profesiei de mediator si justificare a activitatii acestuia.
“Ghidul Mediatorului Profesionist, Mediere si Conflict” editura fmmm.ro – 2013
Mugur Mitroi, fondator FMMM Romania, presedinte S.T.A.R.S., presedinte U.C.M.R.
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!