Spitalele Cailor Ferate se intorc la Ministerul Transporturilor

 

Odiseea celebrului transfer al spitalelor CF aflate în subordinea Ministerului Transporturilor (MT) catre Ministerul Sanatatii, parafat de fostul ministru Relu Fenechiu, se apropie de final. Din cele 13 spitale transferate într-un final doar pe hârtie, doua s-au întors deja la Transporturi: Spitalul General CF Simeria si Spitalul General CF Pascani, printr-o ordonanta de urgenta a Guvernului adoptata în 14 noiembrie 2013. Potrivit unor surse avizate, este posibil ca pâna în primavara toate celelalte 11 spitale ale cailor ferate înca plimbate între ministere sa revina la Transporturi.

spital1Una din consecintele acestei “aventuri” guvernamentale (n.r., transferul a fost avizat de Guvern prin OUG nr. 8 din 28.02.2013) este, însa, foarte grava: ceferistii angajati în structurile care tin de siguranta circulatiei au ramas fara controalele medicale si psihologice absolut obligatorii. Aceasta întrucât unitatile medicale care au fost transferate la Ministerul Sanatatii nu au reusit sa-si obtina agrementele necesare de la Autoritatea Feroviara Româna (AFER) pâna la 1 ianuarie a.c., asa cum prevede legea, pentru acest tip de examene medicale.

De pilda, la Regionala Craiova, viza medicala a peste 100 de ceferisti de la siguranta circulatiei expira, iar acestia vor lucra fara a-si fi facut testele psihologice si fara a avea avizele medicale, asa cum stipuleaza HG117/2010. Astfel, în cazul în care se întâmpla un incident grav, sefii din CFR pot fi trasi la raspundere, pentru ca au permis angajatilor din cele mai sensibile sectoare de activitate sa lucreze fara a fi testati medical. Situatia este aceeasi în toata tara, cu exceptia Capitalei, întrucât Spitalele CF2 si Witting nu au fost pe lista celor transferate la Sanatate.

Data fiind aceasta situatie fara precedent, pe 19 decembrie 2013, secretarul general adjunct al ministerului, Cristian Mihai Marinescu, a postat pe site-ul MT, la sectiunea Domenii/MEDICAL un „Anunt privind prelungirea valabilitatii avizelor medicale si psihologice pe siguranta tranporturilor”, cu urmatorul continut: „Avizele medicale si psihologice emise conform periodicitatii din OMLTPL nr. 447/2003 pentru controlul periodic al personalului cu atributii în siguranta transporturilor (feroviar, rutier, naval si aerian) îsi mentin valabilitatea pâna la 01.05.2014”.

Desi este publicat sub sigla Ministerului Transporturilor, documentul nu are nici o semnatura, semn ca nimeni nu si-a asumat încalcarea HG 117/2010. Cu alte cuvinte, anuntul este lovit de nulitate.

“O astfel de reglementare putea fi facuta, poate, doar printr-un ordin comun al ministrilor Transporturilor si Sanatatii, însa nimeni nu-si poate asuma asa ceva, date fiind prevederile legale în vigoare”, ne-au declarat surse din MT.

Sefii unor Regionale au apelat la artificii pentru a nu încalca legea. Astfel, personalul de la siguranta feroviara caruia i-au expirat avizele medicale si psihologice a fost trimis în concediu de odihna sau a fost transferat provizoriu pe alte segmente de activitate unde nu se cer aceste avize. În plus, se pare ca CFR Marfa ar fi achitat cu banii jos examenele pentru personalul sau de la siguranta circulatiei, care a fost testat în cadrul laboratului central de la Spitalul CF Witting.

Potrivit surselor noastre, ordonanta ministrului Relu Fenechiu privind transferul spitalelor este ea însasi lovita de nulitate, întrucât, din motive tehnice, procesul de predare-primire între cele doua ministere nu s-a putut face, desi trebuia realizat în 30 de zile dupa aprobare

Cele doua spitale care au revenit la Transporturi în noiembrie 2013, Simeria si Pascani, au fost retransferate, pentru ca aveau în derulare proiecte finantate cu fonduri europene, care ar fi fost pierdute daca Guvernul nu ar fi actionat în acest sens. Marilena Dan, puterea.ro

Cuvinte cheie: , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie