Conducerea CFR a publicat un nou „Regulament intern” si un „Cod etic” pentru angajati
Primul numar din 2014 al “Buletinului informativ” emis de CFR Calatori aduce noutati interesante pentru angajatii companiei. Conducerea a publicat un nou “Regulament intern” si un “Cod etic” valabil pentru toti ceferistii, care se doresc mai presus de lege, respectiv de Codul muncii. Scopul principal al celor doua normative semnate de directorul general Valentin Dorobantu este acela de a pune pumnul în gura oricarui angajat al CFR Calatori, care este atentionat din start ca va fi dat afara daca dezvaluie cea mai mica informatie din companie fara aprobare oficiala. Dincolo de lucruri firesti care tin de compartamentul la serviciu si de etica angajatilor, unele prevederi dorite a fi instituite de Dorobantu sunt abuzive, putând fi contestate în instanta cu certitudinea victoriei.
Managerii privati de la CFR Calatori par a fi urmatorii pe lista pentru destituire, dupa cei ai TAROM si CFR SA, conform declaratiilor facute în luna decembrie de ministrul Transporturilor, Ramona Manescu. Un control de fond a fost efectuat si la CFR Calatori, iar rezultatele sunt asteptate în urmatoarele zile.
În disperare de cauza, conducerea societatii încearca sa stopeze orice scurgere de informatii din interior, amenintându-i (n.r., prin noul Cod etic, pe care-l vom sintetiza astazi) pe angajatii care ar îndrazni sa discute orice aspect legat de companie cu sanctiuni disciplinare care merg pâna la desfacerea contractului de munca.
Noul cod etic, pe post de sperietoare
Codul etic, aprobat de CA al CFR Calatori la 19 decembrie 2013, reglementeaza normele de conduita profesionala a salariatilor, care sunt obligatorii pentru toti angajatii societatii. Potrivit Anexei nr. 2 la HotarâreaCA nr. 64 din 19.12.2013, “obiectivele prezentului Cod etic urmaresc sa asigure cresterea calitatii serviciului public si a satisfactiei clientului, cu efecte de sporire a veniturilor societatii, evitarea conflictului de interese, precum si eliminarea birocratiei si a faptelor de coruptie”.
Lasând la o parte câteva principii generale firesti, referitoare la profesionalism, cinste si corectitudine, documentul enunta obligatii interesante ale salariatilor în ceea ce priveste “loialitatea fata de societate”. Astfel, conform art. 7, angajatilor CFR Calatori “le este interzis sa exprime în public aprecieri neconforme cu realitatea în legatura cu activitatea societatii în care îsi desfasoara activitatea, cu politicile si strategiile acesteia ori cu proiectele de acte cu caracter normativ sau individual“ (n.r., vezi articolul de fata). Totodata, salariatilor le este interzis sa faca aprecieri în legatura cu litigiile aflate în curs de solutionare si în care societatea este parte, daca nu sunt abilitati în acest sens (vezi cazul sindicatelor cu care CFR Calatori are nenumarate litigii în desfasurare). Angajatilor le este interzis, totodata, “sa dezvaluie informatiile la care au acces în exercitarea atributiilor de serviciu, daca aceasta dezvaluire este de natura sa atraga avantaje necuvenite ori sa prejudicieze imaginea sau drepturile CFR Calatori ori ale altor salariati ai CFR Calatori, precum si ale persoanelor fizice sau juridice”. Nu în ultimul rând, salariatilor le este interzis “sa acorde asistenta si consultanta persoanelor fizice sau juridice, în vederea promovarii de actiuni juridice ori de alta natura împotriva CFR Calatori”.
“În activitatea lor, salariatii CFR Calatori au obligatia de a respecta libertatea opiniilor si de a nu se lasa influentati de considerente personale”, se arata în capitolul “Libertatea opiniilor” din Codul etic. Totodata, relatiile cu presa se asigura doar de catre persoanele desemnate de directorul general al CFR Calatori. Salariatii nu au voie nici sa formuleze sesizari sau plângeri calomnioase, se mai arata în Cod.
Cât priveste raspunderea, e limpede ca buna ziua: „Încalcarea dispozitilor prezentului Cod etic de catre salariatii CFR Calatori constituie abatere disciplinara si se sanctioneaza, în conditiile legii si ale normelor interne ale societatii, cu sanctiuni care pot conduce inclusiv la desfacerea disciplinara a contractului individual de munca. Personalul CFR Calatori raspunde patrimonial, potrivit legii, în cazurile în care, prin faptele savârsite cu încalcarea normelor de conduita profesionala, aduce prejudicii persoanelor fizice sau juridice”. Nu stim exact la ce a vrut sa faca referire acest ultim articol, dar banuim ca se refera strict la directorii companiei. Cu alte cuvinte, salariatii care le dezvaluie abuzurile sau matrapazlâcurile sunt si buni de plata, si dati afara.
Fara minijupuri si zdranganele
Angajatii – altii decât cei obligati sa poarte uniforma la serviciu – sunt informati si cu privire la vestimentatia pe care trebuie sa o poarte atunci când lucreaza cu publicul. Potrivit capitolului “Conduita vestimentara”, CA recomanda o tinuta sobra si îngrijita pentru ambele sexe, “recomandându-se stilul clasic si conventional”. “Pentru barbati, tinuta sobra, stilul clasic si conventional presupun: camasa alba sau în culori deschise cu o cravata simpla, netipatoare si sacou sau costum la un rând, din materiale închise la culoare. Pentru femei, tinuta sobra înseamna taioare, fuste si pantaloni în stil clasic sau rochii cu croiala clasica simpla; bluze si pulovere de diverse combinatii fara tente excentrice. Bijuteriile, încaltamintea, accesoriile purtate vor fi în general simple, silentioase, iar machiajul va fi discret. Se vor evita atât la salariatii care poarta uniforma, cât si la restul salariatilor urmatoarele: haine prea strâmte, cu decolteuri adânci sau din materiale transparente si culori stridente; pantaloni scurti sau fuste scurte; încaltaminte tip papuci, slapi; bijuterii în exces sau de dimensiuni masive si opulente”, stipuleaza Codul etic.
Ceferistii, cautati pâna la rudele de gradul IV
Odata cu noul Cod etic, ceferistii sunt obligati sa semneze o “Declaratie privind conflictul de interese si informatiile confidentiale” prin care sa precizeze daca au vreo relatie contractuala cu o societate privata cu acelasi obiect de activitate ca CFR Calatori, iar într-un astfel de caz, sa se angajeze în scris ca vor renunta la ea în 30 de zile pentru a putea ramâne la societatea de stat. În caz contrar, ei pot opta în acest termen sa demisioneze pentru a-si putea pastra jobul de la firma privata. Totodata, salariatii trebuie sa declare daca sotul/sotia sau rudele de pâna la gradul IV sunt (sau nu) angajati la CFR Calatori sau daca acestia detin functii sau sunt actionari la o firma concurenta CFR Calatori.
Dorobantu, numit de Fenechiu
CA-ul CFR Calatori a fost numit în martie 2013, în mandatul fostului ministru al Transporturilor, Relu Fenechiu. Atunci, fostul director general interimar al companiei a fost înscaunat “manager privat”, el fiind si membru în CA. Presedintele CA este Alexandrina Gatej, fost consilier al presedintelui Traian Basescu. Din CA mai fac parte Dana Galben – care a ocupat mai multe functii de conducere în CFR -, Gheorghe Micu (managerul privat al CFR SA, demis vineri) si Claudiu Octavian Dumitrescu, ambii ocupând în trecut pozitii de conducere la companiile feroviare de stat. Astfel, cu exceptia Alexandrinei Gatej, tot “managementul privat” este tot cel de stat, care a condus CFR ani la rând cu rezultate catastrofale. Marilena Dan, puterea.ro
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!