AGA CFR a revocat din functie membrii Consiliului de Administratie, pentru management defectuos
Adunarea Generala a Actionarilor Companiei Nationale Cai Ferate ‘CFR’ a decis, vineri, revocarea din functie a membrilor Consiliului de Administratie, pe motiv ca acestia au exercitat un management defectuos, care a afectat situatia financiara a companiei.
Potrivit unui comunicat al Ministerului Transporturilor, au fost constatate o serie de nereguli grave în actul de management al administratorilor, precum neîndeplinirea obligatiei de supraveghere si control a executivului companiei, ceea ce a permis perpetuarea unor acte prejudiciabile pentru companie savârsite de executiv si constatate de organele de control, dar si încalcarea prevederilor Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr.109/2011 privind guvernanta corporativa a întreprinderilor si a altor prevederi legale.
Totodata, Adunarea Generala a Actionarilor a numit noi membri ai Consiliului de Administratie ai CNCF CFR. Acestia sunt: Ovidiu Petrisor Artopolescu, membru al consiliului de supraveghere al Transelectrica, Ovidiu Putura, secretar de stat în Ministerul Justitiei, Victor Cionga, managing partner la AZ Capital Advisors, Florin Luca, consultant financiar, si George Ciobanasu, auditor financiar.
Acestia au fost evaluati si validati de consortiul de consultanti alcatuit din PriceWaterhouseCoopers, George Butunoiu Group si David & Baias, precizeaza MT.
În perioada urmatoare, noul Consiliu de Administratie se va întruni pentru a alege noul presedinte al CA.
Adunarea Generala a Actionarilor a pus în vedere noului Consiliu de Administratie sa analizeze de urgenta modul de îndeplinire de catre Micu George a îndatoririlor sale de director general interimar al societatii.
„Chiar daca întâmpinam rezistenta, dorim sa fie clar pentru toata lumea ca Ministerul Transporturilor a pornit un proces ireversibil de viabilizare economica a companiilor din subordine. Toate rezultatele controalelor efectuate vor fi trimise institutiilor abilitate spre analiza, pentru a fi luate masurile legale ce se impun, iar conducerea ministerului va lua decizii în consecinta’, a declarat ministrul Transporturilor, Ramona Manescu.
Seful de la Transporturi a afirmat, miercuri, la postul de televiziune Digi TV, ca directorul general si membrii Consiliului de Administratie de la compania CFR ar putea fi dati afara în perioada urmatoare, în urma raportului întocmit de Corpul de control al ministerului pe care îl conduce, document care scoate în evidenta o serie de nereguli la nivelul activitatii companiei.
‘În urma neregulilor mentionate în raportul Corpului de control al Ministerului Transporturilor, probabil ca se va întâmpla sa-i dam afara în perioada urmatoare pe directorul general si pe membrii Consiliului de Administratie de la compania CFR Infrastructura. Trebuie, însa, sa respectam legea, deoarece exista niste proceduri, termene. Legea ma obliga sa parcurg niste etape. Cine nu respecta legea poate ajunge la Directia Nationala Anticoruptie (DNA). Eu sper sa nu mai dureze mult aceasta procedura, pentru ca, pentru fiecare zi de întârziere în plus, sunt pierderi’, a afirmat Manescu.
La rândul lor, reprezentantii ‘CFR’ au spus ca neregulile semnalate în raportul Corpului de control al MT cu privire la disparitia unor vagoane din parcul centralizat al companiei fac obiectul unor dosare aflate deja pe rolul instantelor, fiind deficiente înregistrate de companie în perioada 2003 – 2004.
Potrivit unui comunicat al CFR, remis joi AGERPRES, compania a înaintat înca din anul 2012 sesizari organelor abilitate de control si a deschis procese pentru neregulile semnalate în situatia electronica a parcului centralizat de vagoane, spete care se afla în faza de recurs sau în ancheta.
„Reamintim faptul ca verificarea evidentei electronice a parcului centralizat de material rulant al CNCF CFR se face prin inventarieri anuale, în baza unei Dispozitii Comune semnata de societati desprinse din fosta SNCFR (respectiv SNTFM CFR Marfa, CNCF CFR si SAAF), întrucât vagoanele sunt puse în circulatie pe întreaga retea de cale ferata, ele nefiind mijloace fixe stationare permanent si/sau înregistrate în gestiunea unei persoane, majoritatea fiind identificate si inventariate anual în locatii diferite”, se mentioneaza în comunicat.
De asemenea, ca urmare a actiunii proprii de inventariere a parcului centralizat de material rulant, actiune efectuata de reprezentantii CFR în anul 2012, a rezultat ca peste 900 de vagoane sunt deja în litigiu.
„Este vorba despre vagoanele care nu au fost preluate cu procese verbale de catre CFR înca din anii 2003/2004, data emiterii Ordinelor MTCT, deoarece nu au fost gasite pe teren, dar introduse eronat în sistemul electronic al parcului centralizat de material rulant al companiei (în aceasta speta compania are deja doua actiuni deschise pe rolul instantelor, actiuni aflate în faza de recurs); vagoane sustrase pentru care s-au transmis sesizari organelor de ancheta si vagoane care, nefiind fizic identificate pe teren, nu au putut fi inventariate, urmând ca astfel de situatii sa fie actualizate în baza de date electronica”, a adaugat compania
Ministerul Transporturilor a demarat un control la CFR Infrastructura si CFR Calatori, în urma semnalelor primite în legatura cu aceste doua companii, a anuntat, la sfârsitul lunii noiembrie, ministrul Transporturilor.
„Exista un control pe care l-am demarat în companii, la CFR Calatori si CFR Infrastructura. Exista o nemultumire si am semnale suficient de multe si am motive sa fiu îngrijorata ca rute stabilite de CFR Calatori ca fiind insuficient de profitabile au fost închiriate catre privati si au devenit profitabile. Merg oamenii aceia pe rute extraordinar, sunt trase (parcurs tren – n.r.) fantastic de profitabile, trase pe care le-au oprit pentru CFR Calatori sunt tot timpul neprofitabile. Sigur, mai exista si alta explicatie. Pe trasele operate de privati o sa vedeti ca trenurile sunt cu 3 – 4 – 5 vagoane, atât cât sa fie profitabile si sunt pline. Daca CFR Calatori opereaza cu trenuri de 10 – 12 vagoane, sigur ca acele 10 – 12 vagoane nu vor fi niciodata pline. Si asta tine tot de capacitatea managerului privat de a alege cea mai buna solutie pe trasa pe care si-a pastrat-o”, a explicat Ramona Manescu.
Un alt control a fost demarat si la TAROM, raportul fiind deja finalizat. Potrivit unor informatii obtinute de la MT în urma solicitarii AGERPRES, si în cazul TAROM au fost sesizate organele în drept cu privire la savârsirea unor infractiuni, cum ar fi suspiciuni de comitere a unor infractiuni si abuz în serviciu.
În ceea ce priveste controalele la CFR Marfa si CFR Calatori, acestea sunt în curs de finalizare, urmând sa fie supusa controalelor în perioada urmatoare si Societatea de Administrare Active Feroviare (SAAF).
Actiunile desfasurate de Corpul de control al Ministerului Transporturilor vizeaza activitatea aferenta perioadei 2012 – pâna în prezent.(AS – editor: Oana Tilica), agerpres.ro
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!