Atributiile Consiliului Fiscal au fost extinse
Guvernul va trebui sa solicite, incepand din acest an, opinia Consiliului fiscal in anumite situatii si de asemenea sa analizeze parerile primite de la Consiliu atunci cand elaboreaza strategia fiscal-bugetara, se arata intr-un act normativ, recent intrat in vigoare. Practic, prin noile reglementari sunt extinse atributiile Consiliului fiscal.
Potrivit Legii nr. 377/2013 pentru modificarea si completarea Legii reponsabilitatii fiscal-bugetare nr. 69/2010, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 826 din 23 decembrie si care se aplica din 1 ianuarie 2014, opiniile si recomandarile Consiliului fiscal vor fi analizate de catre Guvern si Parlament la elaborarea strategiei fiscal-bugetare, precum si a legilor bugetare anuale.
Pana acum, Guvernul si Parlamentul doar aveau in vedere opiniile Consiliului fiscal, fara a avea alte obligatii.
Mai mult, in situatia in care Consiliul fiscal constata deviatii ale prognozelor macroeconomice fata de datele efective, care s-au inregistrat pe o perioada de cel putin patru ani consecutivi, Guvernul trebuie sa ia masurile necesare si sa le faca publice. Aceasta prevedere nu era cuprinsa in vechea legislatie.
In plus, actul normativ extinde sfera atributiilor Consiliului fiscal.
Mai exact, documentul prevede ca deficitul bugetar si datoria publica a Romaniei trebuie sa se incadreze in anumite limite, insa este permisa devierea temporara de la respectivele limite in conditiile manifestarii unor circumstante extraordinare, cu conditia ca aceasta deviere sa nu afecteze sustenabilitatea fiscal-bugetara pe termen mediu.
In acest context, Guvernul trebuie sa anunte public, daca este cazul, existenta circumstantelor extraordinare si de asemenea sa solicite opinia Consiliului fiscal asupra acestui aspect, se arata in actul normativ.
Concret, daca exista factori care ar putea sa afecteze in mod negativ deficitul bugetar si datoria publica, Executivul trebuie sa se consulte cu Consiliul fiscal in acest sens.
In plus, Consiliul fiscal poate semnala in mod direct Guvernul in privinta manifestarii unor circumstante extraordinare, prezentand in acelasi timp si o analiza economica, cu care sa-si sustina opinia.
Pana acum, Consiliul fiscal, care este o institutie independenta reglementata prin Legea reponsabilitatii fiscal-bugetare nr. 69/2010, putea doar sa evalueze proiectii macroeconomice, sa estimeze impactul masurilor adoptate de Guvern care influenteaza bugetul, sa monitorizeze regulile fiscale si sa emita recomandari privind politica fiscala curenta si viitoare.
Legea 377/2013, care se aplica din acest an, mai prevede ca dupa ce Guvernul va analiza opinia Consiliului fiscal va trebuie sa informeze, daca este cazul, Parlamentul Romaniei si Comisia Europeana, asupra circumstantelor extraordinare care ar putea sa afecteze deficitul bugetar si datoria publica. Aceleasi reguli sunt valabile si in cazul in care respectiviele circumstante extraordinare inceteaza.
Potrivit noilor reglementari, in cazul in care Guvernul nu este de acord cu opiniile Consiliului fiscal, trebuie sa explice public diferentele de opinie.
Documentul citat mai prevede ca drepturile salariale ale personalului din Secretariatul tehnic al Consiliului fiscal se vor stabili prin asimilare cu drepturile salariale ale personalului din cadrul Ministerului Finantelor si nu din cadrul ministerelor, asa cum era stabilit pana in prezent.
De asemenea, actul normativ a extins termenul pana la care Consiliul fiscal trebuie sa elaboreze si sa publice un raport anual. Acest termen va fi sfarsitul lunii mai si nu martie. Elena Voinea, avocatnet.ro
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!