Ce impozite platesti la veniturile din drepturi de proprietate intelectuala
Conform Codului Fiscal, veniturile din drepturi de proprietate intelectuala reprezinta veniturile obtinute din valorificarea sub orice forma a drepturilor de proprietate intelectuala care provin din brevete de inventie, desene si modele, mostre, marci de fabrica si de comert, procedee tehnice, know-how, din drepturi de autor si drepturi conexe dreptului de autor si altele asemenea, potrivit Contzilla.ro. Pentru astfel de venituri se pot datora: impozit pe venit, asigurari sociale (la fondul de pensii); asigurari sociale de sanatate.
Exista doua situatii, prima ar fi aceea ca beneficiarul acestor venituri nu obtine si alte tipuri de venituri – în acest caz se datoreaza toate impozitele de contributii mentionate mai sus, care se calculeaza dupa cum urmeaza: contributia de asigurari sociale – prin aplicarea cotei de 10,5% la venitul brut din contract, diminuat cu o cheltuiala forfetara deductibila de 20%. Baza de calcul pentru contributia lunara este limitata la echivalentul a de 5 ori câstigul salarial mediu brut prevazut în Legea bugetului asigurarilor sociale de stat (2.223 pentru anul 2013); contributia de asigurari sociale de sanatate – prin aplicarea cotei de 5,5% la venitul brut din contract, diminuat cu o cheltuiala forfetara deductibila de 20%. Baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate nu poate fi mai mica decât un salariu de baza minim brut pe tara (800 lei de la 1 iulie 2013, 850 lei de la 1 ianuarie 2014), daca acest venit este singurul asupra caruia se calculeaza contributia; impozitul pe venit – la semnarea contractului, beneficiarul poate opta pentru una din urmatoarele variante: o cota de impunere de 10% la venitul brut din care se deduc contributiile sociale obligatorii retinute la sursa; în acest caz persoana fizica (beneficiarul venitului) are obligatia sa depuna pâna pe 25 mai anul urmator declaratia 200, pe baza careia statul va calcula impozitul final; o cota de impunere de 16% la venitul brut; în acest caz persoana fizica (beneficiarul venitului) nu are vreo obligatie declarativa privind aceste venituri, iar eventualul impozit platit în plus va fi calculat de stat în anul urmator, pe baza declaratiilor depuse de platitorul veniturilor.
În cadrul celei de-a doua situatii, beneficiarul acestor venituri obtine si alte tipuri de venituri (cele mai uzuale fiind veniturile de natura salariala, indemnizatii de somaj, pensii mai mici de 740 lei) – în acest caz, beneficiarul datoreaza doar impozitul pe venit, la fel ca în situatia de mai sus: impozitul pe venit – la semnarea contractului, beneficiarul poate opta pentru una din urmatoarele variante: o cota de impunere de 10% la venitul brut din care se deduc contributiile sociale obligatorii retinute la sursa; în acest caz persoana fizica (beneficiarul venitului) are obligatia sa depuna pâna pe 25 mai anul urmator declaratia 200, pe baza careia statul va calcula impozitul final; o cota de impunere de 16% la venitul brut; în acest caz persoana fizica (beneficiarul venitului) nu are vreo obligatie declarativa privind aceste venituri, iar eventualul impozit platit în plus va fi calculat de stat în anul urmator, pe baza declaratiilor depuse de platitorul veniturilor.
De retinut faptul ca pentru ambele situatii platitorul impozitului pe venit are obligatia sa retina la sursa impozitul pe venit, CAS si CASS, sa le declare în declaratia 112 si sa plateasca sumele pâna pe data de 25 a lunii urmatoare în care a realizat plata. De asemenea, platitorul impozitului pe venit are obligatia sa includa aceasta operatiune în declaratia 205, pe beneficiari de venit si sa o depuna pâna la sfârsitul lunii februarie a anului urmator. De asemenea, impozitul final pe venit care va fi platit va fi acelasi, indiferent ca se opteaza pentru varianta cu plata anticipata de 10%, sau pentru varianta de 16%. Diferenta consta în faptul ca în prima varianta se plateste mai putin la început, restul urmând a fi platit de beneficiar la regularizare, în acest caz el având si obligatii declarative, în timp ce în varianta cu 16% va plati mai mult impozit la început, din care va recupera o parte la regularizare; în schimb, nu va mai avea obligatii declarative. Costin Nitu, curierulnational.ro
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!