Educatia in 2014

 

Admiterea în liceu se va face pe baza mediei la evaluarea nationala în pondere de 75 la suta, în timp ce facultatile nu mai pot tine cont la admitere de notele din liceu ale candidatilor, aceastea fiind doar unele dintre schimbarile importante din Educatie în 2014.

elevi navetistiÎncepând din 2014, în calcularea mediei de admitere în liceu, media de la evaluarea nationala va reprezenta 75 la suta, fata de 50 la suta în anii trecuti, scazând astfel la 25 la suta ponderea notelor din ciclul gimnazial.

Cursurile la clasa a VIII-a se vor încheia în 13 iunie 2014, iar în perioada 16-18 iunie va avea loc înscrierea la evaluarea nationala.

Anul 2014 mai aduce  pentru prima data simularea examenului de bacalaureat pentru elevii clasei a XI-a, introdusa de ministrul Educatiei, Remus Pricopie, cu speranta ca elevii vor acorda o mai mare atentie „examenului maturitatii”. Asta dupa ce, în ultimii ani, tinerii nu au demonstrat prea mare interes pentru aceste examen, promovabilitatea scazând vertigios, dupa introducerea camerelor de supraveghere din clase.

Tot din 2014, vor avea loc evaluari la clasele a II-a, a IV-a si a VI-a.

Legea educatiei nationale prevede introducerea a trei noi evaluari la nivel national, cu subiecte unice: la finalul claselor a II-a (scris-citit si matematica), a IV-a (evaluare prin esantionare la limba româna/ limba materna – întelegerea textului scris si matematica) si a VI-a (doua probe transdisciplinare: limba româna si limba moderna I, matematica si stiinte). Pâna în prezent, aceste evaluari s-au facut în sistem pilot, pe un esantion de scoli.

Tot din 2014 se modifica si cadrul general privind admiterea în anul I în învatamântul superior si nu vor mai fi luate în calcul notele din liceu. Pâna acum, luarea în calcul a notelor din liceu era lasata la latitudinea organizatorilor examenului de admitere, respectiv a facultatilor.

Ministrul delegat pentru Învatamânt Superior Mihnea Costoiu a precizat ca universitatile vor putea stabili, pe lânga acest nou cadru general, criterii specifice pentru admiterea la licenta, master sau doctorat. Astfel universitatile pot lua în continuare în calcul, la admiterea la licenta, media la bacalaureat sau notele la unele probe din acest examen.

Un alt act normativ acorda dreptul absolventilor învatamântului profesional sa continue studiile liceale la forma de învatamânt cu frecventa. Legea educatiei nationale acorda posibilitatea absolventilor învatamântului profesional, care promovau examenul de certificare a calificarii profesionale, sa urmeze cursurile învatamântului liceal doar la forma cu frecventa redusa.

Elevii din învatamântul profesional beneficiaza si ei de tarif redus cu 50 la suta pentru transportul local în comun, dupa ce reducerea era acordata doar pentru elevii din învatamântul obligatoriu si liceal.

De asemenea, a fost extins sprijinul financiar acordat elevilor din mediul rural pentru continuarea studiilor liceale si la elevii din mediul urban care provin din grupuri socio-economice dezavantajate.

Din 2014, cadrele didactice netitulare calificate care obtin la concursul national unic de titularizare cel putin nota 7, având astfel posibilitatea sa ocupe un post de titular, au posibilitatea sa faca acest lucru în sase ani. Pâna în prezent rezultatul la concursul de titularizare era valabil doar trei ani, iar concursul trebuia sustinut din nou daca nu erau disponibile posturi în acest interval, iar anterior candidatii trebuiau sa sustina concursul an de an daca nu obtineau si post în urma promovarii cu minim 7.

În învatamântul superior vor fi aplicate noi masuri ce privesc finantarea pe baza indicatorilor de calitate, si nu pe baza ierarhizarii si clasificarii universitatilor, si cresterea rolului Consiliului National al Rectorilor, care devine, prin lege, partener de dialog social al Ministerului Educatiei.

Totodata, se introduc modalitati suplimentare de alocare a fondurilor catre universitati, dându-se posibilitatea agentilor economici si institutelor de cercetare sa finanteze studiile de doctorat.

De asemenea, s-a asigurat cadrul legal pentru ca specialisti din diverse domenii de activitate sa ocupe functii didactice de predare, având statutul de cadru didactic asociat invitat.

Printre schimbarile anuntate anul trecut se numara si impunerea unei medii minime, de 5, pentru admiterea la liceu, începând din 2015. Anuntul a fost facut, la prezentarea bilantului anului scolar 2012-3013, de ministrul Educatiei, Remus Pricopie, care a precizat ca intervalul de doi ani pâna la intrarea în vigoare a reglementarii este necesar pentru pregatirea acesteia.

Evaluarea nationala, admiterea la liceu si bacalaureatul vor fi date, din 2019, dupa modelul testelor PISA, respectiv cel de interdisciplinaritate, potrivit unei ordonante de urgenta din 2013 care modifica Legea educatiei.

Una dintre modificari reglementeaza calendarul de introducere a noilor forme ale examenelor de evaluare nationala, admitere la liceu si bacalaureat, începând cu generatiile de elevi care intra în clasa a V-a, respectiv în clasa a IX-a, în anul scolar 2015 – 2016.

„În acest sens, metoda interdisciplinara de predare a fost introdusa, pentru prima data, în sistemul românesc de educatie în anul scolar 2013 – 2014, pentru ciclul primar, urmând ca ea sa fie extinsa, în anii urmatori, si la celelalte cicluri de studii. De asemenea, introducerea evaluarilor la clasele a II-a, a IV-a si a VI-a, începând cu anul scolar în curs (2013 – 2014), evaluari care sunt concepute dupa modelul testelor internationale de tip PISA, va permite elevilor sa se pregateasca pentru noua forma de evaluare prevazuta de Legea nr. 1/2011 (a educatiei nationale, n.r.)”, a spus ministrul Remus Pricopie.

PISA este o evaluare standardizata international, proiectata împreuna de catre tarile participante. România participa la aceste testari din 2000. Ultima testare PISA, de pilda, a continut atât itemi ce vizeaza competentele de matematica si rezolvare de probleme în situatii autentice ce pot fi întâlnite în viata adulta (în pondere de 75 la suta), cât si de citire sau lectura (15 la suta) si stiinte (10 la suta).

Elevii români se afla pe locul 45 din 65 de tari în urma testului PISA din 2012, rezultatele obtinute de ei fiind sub media mondiala la toate cele trei domenii evaluate, respectiv matematica, citire/lectura si stiinte, potrivit informatiilor date publicitatii la începutul lunii decembrie.

La testul PISA din 2009, România a ocupat locul 49 din 65 de tari participante, iar în 2006 a fost pe pozitia 47 din 57. Elvira Gheorghita, mediafax.ro

Cuvinte cheie: , , , , , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie