Romania la 7 ani de fonduri UE: 5,7 miliarde de euro absorbite, nici o autostrada terminata

 

România a absorbit, în perioada 2007-2013, aproximativ 5,7 miliarde de euro din fondurile structurale si de coeziune, nereusind sa termine niciuna dintre autostrazile finantate cu bani europeni, în timp ce Polonia a primit circa 6 miliarde de euro doar pentru autostrazi.

fonduri europenePotrivit datelor publicate de Ministerul Fondurilor Europene, România are o rata de absorbtie a fondurilor structurale si de coeziune de 29,87% (aproximativ 5,7 miliarde de euro) din cele 19,21 miliarde de euro alocate în exercitiul bugetar 2007-2013.

La preluarea mandatului, ministrul Eugen Teodorovici îsi propusese sa ajunga la o absorbtie de 50% pâna la sfârsitul anului 2013.

La mijlocul anului 2013, România – cu un nivel de absorbtie de 26,2% la acea vreme – se afla pe ultimul loc în clasamentul cheltuirii fondurilor, întocmit de Comisia Europeana. Pe penultimul loc se situa Bulgaria, cu 40%, iar pe antepenultimul loc era Italia, cu 40,27%.

Primele locuri erau ocupate de Estonia, cu 70,95%, Lituania, cu 70,83%, si Portugalia, cu 68,81%. Polonia ocupa cea mai buna pozitie dintre tarile central si est-europene, locul 7, cu 59,14%.

Parlamentul European a votat, la 20 noiembrie, aplicarea regulii „N+3” pentru România si Slovacia, ceea ce înseamna ca cele doua tari vor avea la dispozitie un an în plus pentru a cheltui fondurile europene alocate pentru anii 2011 si 2012.

Conform celor mai recente date disponibile pe site-ul MFE, la 30 noiembrie, Programul Operational Sectorial Transport (POS T), care are alocata cea mai mare suma din cele 7 programe operationale, avea penultima rata de absorbtie. Din cele 20,22 miliarde de lei alocati în perioada 2007-2013 au fost absorbiti doar 876 milioane de euro (3,8 miliarde de lei), adica 19,19%.

Prin comparatie, Polonia a cheltuit numai pe autostrazi circa sase miliarde de euro în exercitiul bugetar 2007-2013. Potrivit AFP, autostrada care leaga Varsovia de Berlin a fost finalizata la timp pentru deschiderea campionatului de fotbal Euro 2012 (iunie), co-organizat de Polonia si Ucraina.

Din cele sase autostrazi construite cu bani europeni în cadrul POS T, guvernele de la Bucuresti nu au reusit sa termine niciuna, la toate înregistrându-se fie rezilieri de contracte, fie întârzieri în inaugurarea unor tronsoane, fie darea în folosinta fara terminarea completa a lucrarilor. În schimb, fiecare lot, de câtiva kilometri, a fost inaugurat cu mare fast.

Astfel, CNADNR a atribuit asocierii italo – germane Astaldi – Max Boegl un contract de 308 milioane de lei (69 milioane de euro), cu TVA, pentru finalizarea primului tronson al autostrazii Nadlac – Arad, început de constructorul Romstrade, detinut de Nelu Iordache.

Constructia autostrazii Nadlac-Arad, inclusa în reteaua trans-europeana de transport (TEN-T), a fost împartita în doua loturi, pe o distanta totala de aproape 39 de kilometri. Primul a fost adjudecat de consortiul româno – portughez Romstrade-Monteadriano Engenharia e Construcao-Donep Construct, pentru 382,9 milioane lei, iar lotul al doilea (16,6 km) de compania germana Alpine Bau, pentru 411,4 milioane lei.

CNADNR a reziliat însa, în 2012, contractul pentru primul tronson, motivul principal fiind întârzierea lucrarilor, iar în 2013 a reziliat si contractul de proiectare si executie a lotului 2, dupa falimentul Alpine Bau.

Proprietarul Romstrade, Nelu Iordache, se afla în arest si a fost trimis în judecata în dosarul privind deturnarea fondurilor pentru acest tronson, fiind acuzat de delapidare, fals în înscrisuri, spalare de bani si înselaciune.

Lucrarile de constructie pentru cele doua tronsoane au fost deschise în octombrie 2011, termenul de executie initial fiind de un an si jumatate.

Citeste mai departe pe mediafax.ro

Cuvinte cheie: , , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie