Evaluarea nationala, admiterea la liceu si bacalaureatul se vor sustine din 2019, dupa modelul testelor PISA
Evaluarea nationala, admiterea la liceu si bacalaureatul vor fi date, din 2019, dupa modelul testelor PISA, respectiv cel de interdisciplinaritate, potrivit unei ordonante de urgenta adoptate luni de Guvern, care modifica Legea educatiei introdusa în mandatul lui Daniel Funeriu.
Ordonanta a fost adoptata pentru a permite derularea în conditii normale a procesului de învatamânt, subliniaza ministrul Educatiei, Remus Pricopie.
Prin acest act normativ, sunt aduse modificari atât în învatamântul preuniversitar, cât si în cel superior.
Una dintre modificari reglementeaza calendarul de introducere a noilor forme ale examenului de evaluare nationala, admitere la liceu si bacalaureat, începând cu generatiile de elevi care intra în clasa a V-a, respectiv în clasa a IX-a, în anul scolar 2015-2016.
„Nu respingem conceptul de abordare interdisciplinara a examenelor, dar nu îl poti aplica fara pregatire prealabila. De aceea, primul an în care vor fi sustinute examenele dupa modelul evaluarilor PISA va fi 2019″, a explicat Pricopie.
Potrivit ministrului, Legea educatiei (nr. 1/2011) introduce noi forme de sustinere a examenelor de evaluare nationala, admitere la liceu si bacalaureat, forme care pleaca de la conceptul de transdisciplinaritate. Totusi, a explicat el, din punct de vedere pedagogic, nu se poate concepe o modalitate de evaluare fara ca ea sa se coreleze cu modalitatea de predare. În acest sens, metoda interdisciplinara de predare a fost introdusa, pentru prima data, în sistemul românesc de educatie în anul scolar 2013-2014, pentru ciclul primar, urmând ca ea sa fie extinsa, în anii urmatori, si la celelalte cicluri de studii. De asemenea, introducerea evaluarilor la clasele a II-a, a IV-a si a VI-a, începând cu anul scolar în curs (2013-2014), evaluari care sunt concepute dupa modelul testelor internationale de tip PISA, va permite elevilor sa se pregateasca pentru noua forma de evaluare prevazuta de Legea nr. 1/2011”, a mai spus Pricopie.
Practic, prin aceasta modificare, introducerea noilor forme de sustinere a examenelor este amânata pâna în 2019, pentru ca acestea sa poata fi pregatite.
PISA este o evaluare standardizata international, proiectata împreuna de catre tarile participante. România participa la aceste testari din 2000.
Ultima testare PISA, de pilda, a continut atât itemi ce vizeaza competentele de matematica si rezolvare de probleme în situatii autentice ce pot fi întâlnite în viata adulta (în pondere de 75%), cât si de citire sau lectura (15%) si stiinte (10%).
O alta modificare adusa de OUG importanta consta în mentinerea duratei de patru ani pentru ciclul gimnazial si liceu.
„Documentul mentine forma existenta a ciclului gimnazial si elimina forma propusa spre implementare, prin adoptarea Legii nr. 1/2011, care prevedea trecerea clasei a IX-a în învatamântul gimnazial si reducerea liceului la o durata de trei ani. Vorbim de cresterea duratei învatamântului obligatoriu de la 10 la 11 ani. Prin introducerea clasei pregatitoare si prin mentinerea duratei de patru ani a
liceului, învatamântul obligatoriu creste de la o durata de 10 ani la una de 11 ani. Prin urmare, învatamântul obligatoriu va fi format din: clasa pregatitoare; clasele I – VIII; clasele IX – X, pentru cei care aleg traseul liceal, respectiv primii doi ani ai scolii profesionale, pentru cei care aleg traseul învatamântului profesional si tehnic”, a precizat Pricopie.
Acelasi act normativ va acorda dreptul absolventilor învatamântului profesional sa continue studiile liceale la forma de învatamânt cu frecventa.
„Legea educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, acorda posibilitatea absolventilor învatamântului profesional, care promoveaza examenul de certificare a calificarii profesionale, sa urmeze cursurile învatamântului liceal, doar la forma cu frecventa redusa. Având în vedere ca absolventii învatamântului profesional sunt în marea lor majoritate minori si se afla într-un parcurs normal al educatiei lor (fara sa fi parasit sistemul de educatte), manifestând interes pentru cresterea nivelului de educatie si formare profesionala, prin adoptarea OUG li se acorda posibilitatea de a-si completa educatia si pregatirea profesionala, inclusiv prin forma de învatamânt cu frecventa”, a detaliat ministrul.
Referitor la clasa pregatitoare, aceeasi OUG precizeaza modalitatea de notare si evaluare a elevilor, fiind excluse notele si calificativele.
„În legislatia actuala, nu este reglementata modalitatea de notare si evaluare pentru clasa pregatitoare. Prin modificarile aduse se precizeaza foarte clar ca elevii din clasa pregatitoare nu vor fi evaluati prin note sau calificative”, a precizat ministrul Educatiei.
O alta reglementare prevazuta în OUG face referire la trasportul local în comun la pret redus, pentru elevii din profesional. Astfel, se va acorda tarif redus cu 50% pentru transportul local în comun si elevilor din învatamântul profesional. În prezent, se asigura tarif redus cu 50% pentru transportul local în comun doar pentru elevii din învatamântul obligatoriu si liceal, creându-se, potrivit Ministerului Educatiei, o situatie discriminatorie pentru elevii din învatamântul profesional.
„Ca urmare, se impune completarea articolului 84 din Legea nr. 1/2011, pentru a include printre beneficiarii tarifului redus la transportul în comun si elevii din învatamântul profesional”, a precizat ministrul Educatiei.
O alta reglementare din OUG vizeaza extinderea cadrului legal pentru subventionarea costurilor aferente frecventarii liceului si pentru elevii din mediul urban care provin din familii sarace.
Legislatia actuala prevede posibilitatea sprijinirii financiare în vederea continuarii studiilor liceale doar pentru elevii din mediul rural. Prin noile prevederi, se extinde cadrul legal pentru subventionarea costurilor aferente frecventarii liceului si pentru elevii din mediul urban care provin din grupuri socio-economice dezavantajate.
Remus Pricopie a mai spus ca OUG aduce precizari suplimentare si privind modalitatea de utilizare a resurselor financiare la nivelul unitatilor de învatamânt.
„Legislatia actuala nu precizeaza foarte clar modalitatea de transfer a resurselor financiare de la o unitate de învatamânt la alta. Prin modificarile aduse la Legea nr. 1/2011, se clarifica acest subiect, astfel încât la sfârsitul anului sa poata fi mutati banii de la scolile care au spre cele care nu au bani”, a explicat ministrul.
Aceeasi OUG extinde de la trei la sase ani dreptul cadrelor didactice netitulare calificate de a se titulariza în învatamântul preuniversitar, pe baza rezultatelor obtinute la concursul de titularizare
„Cadrele didactice netitulare calificate, care au participat în ultimii 6 ani la concursul national unic de titularizare, au obtinut cel putin nota/media 7 si au ocupat un post/catedra, au posibilitatea de a deveni titulare în sistemul de învatamânt preuniversitar, dupa parcurgerea unei proceduri aprobate prin ordin al ministrului educatiei nationale”, a precizat ministrul Pricopie.
Ordonanta aduce precizari si în ceea ce priveste organizarea învatamântului postliceal, a modalitatilor de finalizare a studiilor acestui tip de învatamânt, dar si corelarea pregatirii postliceale cu Cadrul National al Calificarilor. mediafax.ro
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!