Presedintele Traian Basescu: La Bucuresti se va infiinta un Oficiu de Combatere a Criminalitatii Informatice, care ar putea deveni agentie a UE
Presedintele Traian Basescu a declarat, dupa revenirea de la sesiunea Reuniunii Consiliului European, ca la Bucuresti se va înfiinta un Oficiu de Combatere a Criminalitatii Informatice, care ar putea deveni agentie a UE.
Cum am considerat ca, totusi, trebuie facuta o informatie publica legata de desfasurarea ultimului Consiliu European, pot s-o fac aici. Nu va fi timp pentru întrebari, din pacate. O sa va spun ce s-a întâmplat la Bruxelles ieri si azi. Consiliul a avut o agenda extrem de importanta..
Primul si cel mai important punct a fost politica de securitate si aparare comuna. Al doilea subiect a fost legat de politicile economice, al treilea de consolidarea Uniunii Monetare.
Subiectul de forta a fost însa politica de securitate si aparare, iar rolul Consiliului a fost stabilirea unei perspective strategice în vederea modificarii politicii din 2003. Era timpul, între timp au fost evolutii consistente în ce priveste necesitatea adaptarii politicii de securitate a UE.
La începutul lucrarilor, a participat secretatul general NATO care a evocat prioritatile NATO si de-a lungul întregului parcurs al lucrarilor toate luarile de pozitii au vizat compatibilitatea masurilor pe care noi le luam cu NATO si s-a subliniat frecvent ca partenerul principal al UE este NATO. Nu as vrea sa fie o neîntelegere, sunt destule state UE care nu sunt membre în NATO.
Problematica politicii de securitate a fost împartita în trei sectiuni: adaptarea raspunsului UE la situatiile de criza sau conflict, a doua a fost legata de dezvoltarea capacitatilor operative ale statelor, iar a treia, dezvoltarea industriei de aparare.
În ce priveste primul punct, discutiile s-au concentrat pe operatiunile militare si civile ale UE, iar al doilea palier – strategii privind provocarile de securitate. Este o abordare cuprinzatoare a problematicii de securitate, deci nu se limiteaza strict la apararea teritoriului UE, vizeaza si iesirile în afara spatiului UE în misiuni militare sau civile, de salvare, de situatii de urgenta.
Aceasta abordare cuprinzatoare contine baza de principiu în ce priveste analiza riscurilor si a amenintarilor, al doilea palier este legat de mobilizarea resurselor în baza unei strategii, asigurarea compatibilitatii între diversele politici europene, deci nu doar cea de aparare. Dotarile pe care le facem pentru politica de aparare pot fi utilizate si în combaterea migratiei. Sa vezi pe mare ce barcute se îndreapta catre Lampedusa.Un alt obiectiv este valorificarea parteneriatului cu diverse state, exact pe modelul NATO.
În privinta noilor provocari de securitate, s-a ajuns la un acord care vizeaza patru segmente: securitatea cibernetica, al doilea este legat de elaborarea unei strategii de securitate maritima.
Aici, interventia noastra a fost extrem de puternica, subliniind ca Marea Neagra trebuie introdusa în strategia de securitate maritima. O alta prioritate este crima organizata si terorismul si a patra vizeaza sprijinul pe care trebuie sa-l acordam tarilor terte pentru cresterea capacitatii lor de securizare a frontierelor.
Unul din motivele pentru care avem un nivel ridicat de imigranti din Africa în UE este exact incapacitatea statelor de a-si proteja frontierele. Mai bine încercam sa sprijinim aceste state decât sa ne confruntam cu un val atât de mare de migratie.
Despre securitatea cibernetica:
În ce priveste acest subiect al apararii si securitatii la nivel european, a fost important sub doua aspecte. Pentru prima data, se aduce în discutie securitatea maritima, ceea ce pentru noi e vital, iar aici avem o baza foarte buna. În Summitul NATO de la Chicago, s-a stabilit ca Marea Neagra este o zona de vulnerabilitate.
As mai sublinia un lucru de interes în ce priveste securitatea cibernetica. Aici, iar a fost interventia mea. Consiliul Europei a decis sa înfiinteze un Oficiu pentru Combaterea Criminalitatii Informatice, la Bucuresti. Propunerea mea a fost ca acest Oficiu, a carui înfiintare s-a semnat în noiembrie, sa devina o agentie a UE cu sediul la Bucuresti. Poate reusim sa trecem performantii nostri hackeri de partea buna a baricadei. Nivelul de pagube produse prin furt de sistemele IT, cifra oficiala este de aproximativ 290 de miliarde de euro. Tot o statistica prezentata azi, zilnic sunt atacate si scoase din functiune 148.000 de calculatoare. Pe piata cibernetica sunt, în momentul de fata, 150.000 de virusi.
Despre drone:
Consiliul a luat si decizii de prioritati pentru perioada 2014-2015. Acestea se refera la urmatoarele patru proiecte: crearea unor sisteme de avioane fara pilot, asa-numitele drone. Deci în perioada asta, la nivelul UE, trebuie sa avem o anumita dotare cu avioane fara pilot pentru culegere de informatii. Deci un program de dotare a statelor UE cu astfel de avioane fara pilot, ca mijloace de informare.
O alta prioritate pentru 2014-2015 este constituirea unei flote multinationale pentru alimentarea avioanelor de lupta în aer. Aici, România este extrem de interesata, având în vedere iminenta dotare cu avioane F16 a Armatei. O alta este dezvoltarea comunicatiilor prin satelit si, în sfârsit, dezvoltarea securitatii cibernetice.
În legatura cu industria de aparare, va fi un moment decisiv pentru industria noastra. Aici, abordarea nu poate fi decât: „Esti de acord, daca nu ramâi cu industria ta”. SUA au în dotare acum un singur tip de tanc, în timp ce statele UE au 53 de tipuri. La elicoptere de salvare în teatrele de operatii, SUA au o singura specificatie de elicopter, UE au 16, deci o compatibilitate dificila între dotari. SUA au doua tipuri de fregate. UE are 18 tipuri de fregate. Acest mozaic de dotari face si costurile apararii UE mai ridicate.
S-a constatat ca o abordare unitara a industriei de aparare este în favoarea tuturor statelor pentru ca reduce cheltuielile si creste nivelul de dotare.Pentru industria de aparare s-au stabilit patru criterii: sa fie integrata la nivelul UE, sa fie sustenabila, prin comenzi, sa fie inovativa – si asta înseamna cercetare si competitiva, ca sa nu produca un tanc si sa nu-l vânda. Sau sa producem avioane si sa nu reusim, de 20 de ani, sa vindem niciun avion.
România va trebui sa-si stabileasca un set de segmente în care poate fi performanta cu industria de aparare, adica sa produca la cel mai înalt nivel ori tancul, ori transportorul blindat ori armamentul de infanterie. Este si un semnal pentru industria de aparare, ca decizia de a realiza o industrie la nivel european ne obliga ori la performanta, ori la disparitie.
În perioada imediat urmatoare, industriei de aparare îi sunt necesari bani pentru cercetare. Sa nu fie o cercetare destinata strict armatelor, ci o cercetare cu valente duale – si în piata civila sa poata functional. Mai spun doua cuvinte de partea economica. În ce priveste dezvoltarea unitara a UE, s-a pus un accent deosebit pe principala piesa a acestei politici pe care o reprezinta respectarea recomandarilor de tara.
De asemenea, s-a pus un accent deosebit pe politica de ocupare a fortei de munca. Aici, Guvernul a transmis planul care este destinat ocuparii fortei de munca tinere, care e finantata cu sume importante, România având alocate 400 de milioane de euro pentru crearea de locuri de munca pentru tinerii de pâna la 25 de ani.
Despre Uniunea Bancara:
În ce priveste Uniunea Bancara, Consiliul a constatat ca a fost adoptat Regulamentul privind Mecanismul Unic de Rezolutie Bancara. : Speranta este ca va fi validat rapid de Parlament, astfel încât din 2015 Uniunea Bancara sa poata functiona. 2014 va fi un an în care vor fi evaluate bancile din zona euro în primul rând.
Am afirmat intentia României de a participa la Uniunea Bancara, având în vedere ca 70% din piata e ocupata de banci din zona euro. În ce priveste politica externa, s-a stabilit începerea negocierilor de aderare cu Serbia. De asemenea, s-a stabilit ca deocamdata sa nu se ia o decizie de începere a negocierilor cu Albania.
Despre acordul republicii Moldova cu UE:
În ce priveste Moldova, am sustinut necesitatea decalarii termenului care era septembrie pentru ca macar în august sa fie gata documentatia, ca în august sa poata semna Acordul de Asociere. Nu în ultimul rând, am atentionat Consiliul si CE cu privire la limba de redactare a Acordului, având în vedere decizia CC, ca limba oficiala în R. Moldova este româna. Vom vedea cum evolueaza lucrurile, dar am atentionat ca trebuie tinut cont de hotarârea Curtii Constiutionale. Iulia Marin, Sebastian Zachmann, adevarul.ro
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!