Remus Pricopie, despre problemele din sistemul de invatamant romanesc
Invitat joi seara la emisiunea Ora de Business a lui Moise Guran, de la TVR 1, ministrul Educatiei, Remus Priscopie, a vorbit despre posibilitatea de a regândi programa de la liceu, astfel încât sa fie mai putine discipline, iar materia sa fie mai concentrata. Spre exemplu, în loc de o ora de istorie timp de patru ani, poate ca este mai bine ca elevii sa faca doua ore de istorie pe saptamâna în doi ani, a exemplificat ministrul.
Pricopie a mai vorbit despre posibilitatea ca mediile din generala sa conteze si mai putin la admiterea de la liceu. Daca anul acestea, ele vor avea o pondere de 25%, fata de 50% de pâna acum, în 2015, ele s-ar putea sa conteze si mai putin, cu o pondere de 15-20%.
Ministrul Educatiei a revenit asupra orelor de sport de la scoala si a mentionat ca toate clasele vor avea cel putin doua ore de sport de la anul (2014-2015), exceptie putând sa faca elevii din clasa a XII-a. În rest, copii din ciclul primar, cei din clasa a IX-a si a V-a s-ar putea sa aiba patru ore de educatie fizica pe saptamâna.
Moise Guran: Cum ati pune dvs. tara noastra pe hârtie pentru urmatorii 20 de ani, cam cum ar trebui ea sa arate?
Remus Pricopie: „Una dintre problemele de azi este ca încercam sa educam copiii pentru o societate de peste 20 de ani, ceea ce este greu sa ne imaginam fiindca viteza transformarilor este în crestere, Din pacate acum 20 de ani nu prea ne-am gândit la urmatorii 20 de ani.”
De ce involueaza educatia în România?
„Analizam inclusiv involutia educatiei din România. Cea mai grava problema este ca acum 20 de ani aveam 98% din cetateni alfabetizati, iar analfabetii erau în principal persoane în vârsta, în timp ce azi avem 94% alfabetizati, însa acum majoritatea analfabetilor sunt tineri. (…) Eu vreau sa privesc PISA un pic diferit. Am semnat hotarârea de guvern prin care România sa participe la PISA si în 2015. România în momentul de fata a crescut, iar ca rata de crestere este una dintre cele mai ridicate. Am pregatit o serie de lucruri pentru ca acesti copii sa fie antrenati sa lucreze mai usor cu numerele si sa citeasca mai usor. Apare o diferenta semnificativa între rezultatele dintre baieti si fete, la citire spre exemplu fetele sunt mai bune decât baietii si se mai constata diferente mari între elevii care provin din familii înstarite si cei care vin din medii defavorizate.”
M-a îngrijorat faptul ca suntem pe ultimul loc în Europa în ceea ce priveste motivarea copiilor de a învata. De ce?
„Din punctul nostru de vedere, constatam ca ceea ce se întâmpla în clasa nu are legatura cu realitatea, de multe ori. Spre exemplu exista manuale de geografie unde scrie ca Iugoslavia este vecina cu România, de asta vrem sa reînnoim manualele. De asemenea, introducem componenta digitala. În momentul în care vor exista continuturi educationale mult mai atractive, copiii vor fi mai motivati. (…) De asemenea, sunt 1.400 de scoli care nu îndeplinesc conditiile pentru ca elevii sa învete, nu au caldura spre exemplu.”
Deci scoala este neprimitoare si urâta, iar manualele nu sunt bune…
„Dialogul dintre profesori si parinti mai este o problema. Parintii trebuie sa stie ce se întâmpla la scoala, iar scoala trebuie sa stie ce se întâmpla cu copiii acasa. Luati spre exemplu problema absenteismului. Nu se poate ca un elev sa lipseasca de la scoala mult timp si scoala sa nu se intereseze la familie despre ce se întâmpla cu el. Exista o lipsa de cultura în raport cu educatia, a parintilor si a comunitatii.”
Curriculumul si calitatea profesorilor, nu sunt si astea un motiv de demotivatie?
„Avem 280.000 de cadre didactice în total (preuniversitar si universitar). Eu cred ca ar fi o jignire sa spunem ca sunt dezinteresati cu totii. Dialogul dintre scoala, parinti, sindicate si minister trebuie sa fie constant.”
„Scoala este a elevului”
Scopul social al scolii îl reprezinta elevul sau profesorul?
Este scoala elevului sau scoala profesorului?
„Evident ca este scoala elevilor. Eu cred ca profesorul este un partener, ce ne facem fara profesori?Desigur, sunt profesori si profesori, dar efortul nostru este de a spriji scoala sa aiba cele mai bune rezultate. (…) Sistemul are imunitate.”
Cum ar fi daca nu ar mai exista inspectoratele, pârghiile acelea politice de control?
„Nu vad pârghia de constrângere politica. Eu numesc deocamdata inspectori, momentan nu exista în sistem un inspector ales prin concurs, ultima data când s-au ales prin concurs a fost pe vrmea când eram secretar de stat. Anul acesta am dat afara cinci inspectori generali si general-adjuncti pentru ca nu si-au facut treaba.”
Eu nu înteleg de ce noi nu reusim sa le dam profesorilor salarii mai mari?
„Eu cred ca este problema ministerului si a guvernului în general. Daca vorbim de salarii, trebuie sa vorbim nu numai de cele ale profesorilor, ci si de salariile doctorilor”.
Posibile schimbari în programa de la liceu
Nu am putea sa-i platim mai bine pe profesorii care merita, pe cei mai buni? „Desigur ca ne gândim sa reasezam modul în care predam la liceu. În momentul de fata numarul de discipline este foarte mare si cred ca ar fi mai bine sa ai un numar mai mic de discipline, dar sa aloci un timp mai mare pentru fiecare astfel încât sa poti sa faci disciplina respectiva mai atractiva. (..) Reasezam programa, în loc sa faci o ora de istorie timp de patru ani, poate ca este mai bine sa faci doua ore de istorie pe saptamâna în doi ani. Acest lucru trebuie pregatit foarte bine inclusiv cu sindicatele. În ceea ce priveste salarizarea, exista un sistem piramidal si sunt de acord ca o buna parte din salarizarea cadrelor didactice trebuie sa se lege de performanta de la clasa, dar asta nu se poate face într-o saptamâna, într-un an ci în timpul corespunzator.”
Daca un elev nu este atent la o ora de curs, cine e de vina? Elevul, profesorul, parintele, sau programa scolara?
„Nu exista un raspuns general, avem peste trei milioane de elevi. Daca noi consideram ca toti copiii trebuie sa actioneze la fel, gresim. Copiii sunt diferiti, au interese diferite, sunt mai interesati de unele materii decât de altele. Trebuie sa încercam sa privim cât se poate de personalizat sistemul de educatie. Cauzele neatentiei sunt multiple, trebuie analizat, dar problema vine din toate partine.”
Nu credeti ca motivarea profesorilor este cheia educatiei?
„Calitatea corpului profesoral si modul în care îi motivezi pe profesori reprezinta unul dintre cele mai importante aspecte ale educatiei. Anul acesta am avut 9,4 miliarde de RON fonduri salariale, anul viitor vom avea 10,4 miliarde de RON. Avem si bani pentru cresterea salariala e celor cu o vechime de cel mult 6 ani, o crestere de 10%.”
Sa discutam putin si despre meditatii ca sursa alternativa de finantare. E bine sau e rau ca profesorii dau meditatii?
„Meditatiile sunt prevazute de lege, sigur ca aici apare si o problema de morala. Nu este normal sa faci meditatii cu proprii tai elevi.
” Mediile din generala ar putea conta si 15-20% la admitere în viitor
Profesorii compenseaza o lipsa a educatiei din sistem prin aceste meditatii, nu e un lucru bun?
„Cred ca este catastrofal ca unui copil sa i se spuna ca este de nota 9 când el este de 2. Am vazut ca exista diferente de pâna la 7 puncte între notele de la clasa si cele de la Evaluarea Nationala (cazul unei scoli din Galati). De aceea am redus la 25% ponderea notelor din V-VIII la admiterea la liceu. Prima data am vrut sa fac schimbarea asta în 2015, dar am zis ca nu se poate sa mai mergem înca un an pe aceeasi formula. Nu am scos de tot ponderea mediilor din generala fiindca ar fi fost o masura brusca si poti sa ai situatii în care copiii au emotii, sau sunt bolnavi în ziua examenului si sa ia o nota mica deci mediile din generala pot compensa în astfel decazuri. Am putea avea 80-85% ponderea examenului în viitor (2015), dar momentan, în 2014, mergem pe varianta de 75%.
De ce sa nu impozitam meditatiile, un impozit de 5%?
„Va trebui sa meditam asupra acestei idei. Sunt cu totul de acord ca trebuie sa marim salariile profesorilor.”
Am o întrebare de la fiul meu. De ce face numai o ora de sport în clasa a VIII-a?
„Am anuntat public ca de anul scolar urmator, toti copii vor avea minim doua ore de educatie fizica, poate cu exceptia celor de clasa a XII-a. În acelasi timp, se încearca ca elevii din clasele a V-a si a IX-a, cât si cei din ciclul primar, sa aiba patru ore de educatie fizica.” Ioana Nicolescu, adevarul.ro
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!