Infiintarea unei intreprinderi individuale

 

Daca intentionezi sa incepi o afacere mica, poti opta pentru infiintarea unei intreprinderi individuale, insa trebuie sa demonstrezi ca ai o calificare in domeniul de activitate pe care ti l-ai ales. In plus, daca acumulezi datorii, atunci vei raspunde in fata creditorilor cu bunurile proprii. In materialul urmator iti prezentam ce etape trebuie sa parcurgi ca sa infiintezi o intreprindere individuala, ce taxe trebuie sa platesti pentru activitatea prestata si cum tii evidenta contabila.

IMMPotrivit OUG nr. 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale, intreprinderea individuala este o intreprindere economica, fara personalitate juridica, organizata de un intreprinzator persoana fizica.

Adica, activitatea economica este desfasurata in mod organizat, permanent si sistematic, combinand resurse financiare, forta de munca atrasa, materii prime, mijloace logistice si informatie, pe riscul intreprinzatorului, in cazurile si in conditiile prevazute de lege, se precizeaza in actul normativ.

Etapele infiintarii unei intreprinderi individuale

Pentru a infiinta o intreprindere individuala, viitorul titular trebuie sa intocmeasca documentatia necesara pe care sa o depuna la Oficiul Registrului Comertului de pe langa Tribunalul in raza caruia acesta isi stabileste sediul profesional, la ghiseu, prin corespondenta sau prin biroul de asistenta si reprezentare din cadrul primariilor, a declarat pentru AvocatNet.ro avocatul Delia Cozma, din cadrul casei de avocatura Biris Goran.

Prima etapa, prealabila, in procedura de infiintare o reprezinta rezervarea denumirii intreprinderii individuale, prin depunerea la ORCT a cererii de verificare disponibilitate si/sau rezervare firma (original), completata cu trei denumiri, in ordinea preferintelor si achitarea taxei de registru, care in prezent este de 72 lei, a explicat avocatul.

Dovada de rezervare firma se obtine in cursul aceleiasi zile daca cererea de verificare se depune la ghiseul ORCT, a continuat sursa citata.

Important! Numele intreprinderii individuale se compune din numele titularului intreprinderii scris in intregime sau din numele si initiala prenumelui acestuia, la care se adauga sintagma „intreprindere individuala”.

A doua si ultima etapa a infiintarii intreprinderii individuale consta in inregistrarea efectiva la ORCT a cererii de inregistrare si autorizare a functionarii impreuna cu dosarul cuprinzand toate actele necesare pentru infiintarea acesteia, a mai spus Delia Cozma.

Documente necesare infiintarii intreprinderii individuale

Potrivit Monicai Moisin, junior associate in cadrul Biris Goran, dupa ce titularul a indeplinit etapele mentionate anterior, acesta trebuie sa depuna la Registrul Comertului urmatoarele documente:

1) Cererea de inregistrare (original);
2) Dovada verificarii disponibilitatii si rezervarii firmei (original);
3) Carte de identitate sau pasaportul titularilor intreprinderii individuale (fotocopie certificata olograf de catre titular privind conformitatea cu originalul);
4) Documente care atesta drepturile de folosinta asupra sediului profesional/punctelor de lucru (copie legalizata);
5) Daca este cazul, avizul privind schimbarea destinatiei imobilelor colective cu regim de locuinta, prevazut de Legea nr. 230/2007 (completat pe formular-tip, original). Acesta consta in acordul asociatiei (al presedintelui comitetului executiv si/sau al administratorului semnat si stampilat precum si acordul, adica semnatura vecinilor ale caror apartamente au pereti comuni cu apartamentul care constituie sediul profesional, atat pe orizontala cat si pe verticala).
6) Specimenul de semnatura al intreprinzatorului persoana fizica titulara a intreprinderii individuale (original); Specimenul de semnatura al intreprinzatorului persoana fizica titular al intreprinderii individuale se depune la ORCT odata cu cererea de inregistrare si poate fi dat in fata notarului public, in forma legalizata, ori in fata directorului ORCT sau a inlocuitorului acestuia, care va certifica semnatura.
7) Declaratia pe propria raspundere care sa ateste indeplinirea conditiilor legale de functionare prevazute de legislatia speciala din domeniul sanitar, sanitar-veterinar, protectiei mediului si protectiei muncii (completat formular tip, original).
8) Daca este cazul:

  • precizare din care sa rezulte ca titularul dreptului de proprietate intelege sa afecteze folosinta spatiului in vederea stabilirii sediului profesional al intreprinderii individuale (declaratie, etc.);
  • documentele doveditoare pentru patrimoniul de afectatiune (declaratie pe proprie raspundere);

9) Dovezile privind plata taxelor/tarifelor legale: taxele de registru.

Cu exceptia documentelor de identificare si a celor privind sediul profesional, toate celelalte documente/formulare se distribuie la sediul ORCT sau se pot prelua de pe internet din portalul ONRC – sectiunea formulare offline RC sau de pe site-ul Oficiului National al Registrului Comertului, acestea avand activata optiunea de a se completa direct in calculator, a afirmat Monica Moisin.

Pe langa aceste documente, titularul trebuie sa depuna la Registrul Comertului si acte care sa ateste pregatirea profesionala sau dupa caz experienta profesionala (fotocopii certificate olograf), pentru ca trebuie sa demonstreze calificarea in domeniul de activitate ales, a punctat sursa citata.

Astfel, pentru demonstrarea calificarii titularul intreprinderii individuale poate prezenta unul sau mai multe, din urmatoarele documente:

  • diploma;
  • certificatul sau adeverinta prin care se dovedeste absolvirea unei institutii de invatamant;
  • certificatul de calificare profesionala sau de absolvire a unei forme de pregatire profesionala, organizata in conditiile legii in vigoare la data eliberarii acestuia;
  • certificatul de competenta profesionala (cartea de mestesugar, carnetul de munca al solicitantului, declaratie de notorietate cu privirea la abilitatea de a desfasura activitatea pentru care se solicita autorizarea, eliberata de primarul localitatii respective in mod gratuit, in cazul meseriilor traditionale artizanale);
  • atestatul de recunoastere si/sau echivalare pentru persoanele fizice care au dobandit calificarea in strainatate;
  • atestatul de recunoastere a calificarii dobandite in strainatate, in afara sistemului de invatamant;
  • orice alte dovezi care sa ateste experienta profesionala.

In cazul in care titularul intreprinderii individuale este cetatean strain, acesta, inainte de a depune dosarul la ORCT, va trebui sa obtina de la Ministerul Educatiei echivalarea diplomei/documentelor de studii, a subliniat Monica Moisin.

Citeste articolul integral pe avocatnet.ro

Cuvinte cheie: , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie