Austriecii de la Erste Group au pierdut peste 2,8 mld. euro din valoarea BCR pe parcursul crizei

 

Austriecii de la Erste Group, care chiar în urma cu opt ani au licitat uriasa suma de 3,75 miliarde de euro pentru a prelua controlul celei mai mari banci din România – BCR, s-au vazut nevoiti sa aplice o noua corectie de 350 mil. euro la valoarea fondului comercial înregistrat în bilant pentru filiala locala, reflectând o depreciere dramatica a investitiei.

bcrDaca la jumatatea lui 2007 Erste includea în bilant un fond comercial la BCR (dat de diferenta dintre pretul de achizitie si valoarea justa a activelor nete) de nu mai putin de 3,14 mld. euro în contextul apre­cierii leului din vremea respec­tiva, în prezent acest segment din porto­foliul de active intangibile mai este evaluat la aproxi­mativ 250 mil. euro.

În toamna lui 2008, austriecii intrau în „tunelul“ perioadei de criza cu un fond comercial pentru BCR de 2,6 mld. euro pe care s-au grabit sa-l ajus­teze la 1,9 mld. euro în ulti­mul trimestru al anului de gra­nita dintre perioada de boom si ciclul de cadere eco­no­mica. În cazul celorlal­te do­ua mari elemente de ac­tive in­tan­gibile, marca BCR era evaluata atunci la 300 mil. euro, iar relatiile cu clientela valorau 600 mil. euro.

La sfârsitul trimestrului al treilea din 2013 aus­triecii continuau sa mentina în bilant valoarea brandului BCR la circa 0,3 mld. euro, în timp ce relatia cu clientela era cuantificata la jumatate, respectiv tot la circa 0,3 mld. euro.

În 2010 fondul comercial de la BCR a fost mentinut la circa 1,9 mld. euro, pentru ca în 2011 sa fie aplicata o corectie puternica de aproape 700 mil. euro, aceasta ajustare fiind unul dintre factorii care au contribuit la intrarea Erste Group pe pierdere cu un rezultat negativ de circa 719 mil. euro.

Anul trecut Erste a operat o noua ajustare de circa 305 mil. euro, iar ieri a anuntat taierea valorii fondului comercial cu înca 350 mil. euro, operatiunea fiind explicata prin confor­marea la noile cerinte de capital mai severe. Grupul austriac a precizat ca deprecierea va fi contabilizata pe trimestrul al patrulea din 2013 si nu va avea impact asupra ratelor de capital.

În acelasi timp, Erste a confirmat ca se asteapta ca segmentul retail & IMM-uri din România sa încheie anul cu profit.

Fata de vârful din 2007, valoarea BCR reflectata prin fondul comercial s-a prabusit cu circa 2,8 mld. euro. Spre comparatie, la acel moment austriecii contabilizau un fond comercial de 543 mil. euro în contul investitiei de la Ceska Sporitelna, însa în acest caz valoarea s-a conservat pe parcursul crizei, aceasta situându-se la o jumatate de miliard de euro si la sfârsitul trimestrului al treilea din 2013. Spre deosebire de situatia de la BCR, austriecii au avut timp sa restructureze si sa modernizeze Ceska mult înainte de venirea crizei, banca mentinându-se ca un adevarat motor de profit pentru grupul Erste.

La nivelul trimestrului al treilea al acestui an activele intangibile ale Erste înregistrate în contul BCR – fond comercial, brand si relatiile cu clientii – mai valorau 1,2 mld. euro fata de 3,8 mld. euro la jumatatea lui 2007. Asadar, o depreciere de 2,6 mld. euro.

Dupa ajustarea de fond comercial de 350 mil. euro anuntata ieri, BCR mai valoreaza mai putin de un miliard de euro, respectiv circa 850 mil. euro.

În total austriecii aveau în bilant active intangibile de 2,8 mld. euro în T3, de la aproape 6 mld. euro în vara lui 2007, pentru ca în prezent sa coboare la circa 2,45 mld. euro.

Erste a înregistrat în contabilitate ca fond comercial (în engleza goodwill) diferenta dintre pretul de achizitie si valoarea de piata a BCR.

BCR a atins punctul cel mai de jos anul trecut, când a înregistrat o pierdere record de 1,23 mld. lei în conditiile în care au fost contabilizate costurile cu restructurarea de personal si de retea care a continuat si anul acesta.

Practic în ultimul an si jumatate cea mai mare banca de pe piata a fost absorbita complet de proiectul de relansare care a presupus o reasezare com­pleta a structurii organi­za­tionale, atât pe zona de retail, cât si la corporate.

De-abia anul viitor ar urma sa se vada efectele amplului proces de relan­sare, banca fiind asteptata sa-si onoreze pozitia de prin­cipal creditor al economiei.

Brandul BCR ramâne unul dintre cele mai puternice de pe piata bancara, desi în ultimii ani institutia a traversat mai mult episoade cu impact negativ la nivelul imaginii, cea mai mare presiune aparând în urma Ordonantei 50/2010 privind contractele de credit pentru persoanele fizice, care a generat numeroase procese din partea clientilor care s-au considerat a fi fost supusi unor clauze abuzive. Razvan Voican, zf.ro

Cuvinte cheie: , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie