Ministerul Transporturilor nu a inapoiat Grupului Feroviar Roman garantia de 10 milioane euro

 

Grup Feroviar Român (GFR) nu ar fi avut toti banii pentru preluarea CFR Marfa, considera ministrul Transporturilor Ramona Manescu, care afirma ca ministerul înca nu a înapoiat companiei detinute de omul de afaceri Gruia Stoica garantia de 10 milioane euro depusa în cadrul procesului de privatizare.

privatizare cfr marfa „Eu nu cred ca aveau banii sa plateasca, chiar nu cred ca aveau banii. Probabil ca aveau promisiuni. Probabil ca aveau deja angajamente cu banci, cu banci de investitii, dar nu cred ca aveau toti banii la momentul respectiv”, a afirmat ministrul la emisiunea „Dupa 20 de ani”, difuzata duminica de Pro TV, raspunzând unei întrebari pe aceasta tema.

Ea a afirmat ca garantia de 10 milioane euro nu a fost deocamdata înapoiata Grup Feroviar Român (GFR).

„Eu nu negociez nimic. De lucrul acesta se ocupa în continuare domnul Ghibu (Cristian Ghibu, secretar de stat în ministerul Transporturilor si sef al comisiei de privatizare CFR Marfa, n.r.), care este în subordinea mea si care are discutii cu GFR-ul. (…) Eu i-am dat mandatul, asa cum au spus consultantii privatizarii, sa înapoieze aceasta garantie. Acum, probabil ca înca discuta cu GFR-ul, nu stiu sa va spun daca pâna la urma se va da aceasta garantie, nu se va da aceasta garantie”, a spus Manescu.

Ministrul a spus ca dupa preluarea mandatului de ministru la Transporturi nu trebuit sa poarte negocieri legate de privatizare, întrucât acestea erau deja finalizate.

„Nu a trebuit sa iau decât o singura decizie, daca pe 14 octombrie mergem mai departe sau ne oprim cu aceasta privatizare. Asta a fost singura decizie pe care am luat-o si cred ca am luat decizia corecta”, a spus ea.

Manescu a afirmat ca din punct de vedere legal procedura nu ar fi putut continua pentru ca au existat unele clauze neîndeplinite – lipsa avizului de la Consiliul Concurentei si a acceptului din partea unor banci creditoare -. iar pe de alta parte termenul convenit cu FMI nu putea fi prelungit.

Unul dintre moderatori a afirmat ca în cazul Consiliului Concurentei exista un termen legal pentru luarea unei decizii iar autoritatile implicate în privatizare ar fi trebuit sa-l cunoasca. Întrebata daca în acest caz a fost o scapare sau o greseala a statului, ministrul a raspuns: „Putem spune si asa”.

Hotarârea de Guvern privind privatizarea CFR Marfa prin vânzarea a 51% din actiuni catre GFR a fost publicata la 14 august în Monitorul Oficial, termenul de finalizare a tranzactiei fiind stabilit la 60 de zile calendaristice de la data intrarii în vigoare a actului normativ, respectiv jumatate lunii octombrie. Pe de alta parte, reprezentantii Consiliului Concurentei au precizat la începutul lunii octombrie ca o analiza obisnuita dureaza maxim 45 de zile daca notificarea tranzactiei este completa, iar în cazul unei analize mai complicate, termenul legal este de maxim 5 luni.

Manescu a precizat ca procedura de privatizare a fost reluata, cu termen de finalizare în mai 2015, pâna la sfârsitul lunii februarie a anului viitor urmând sa fie selectat consultantul.

„Ar fi de preferat ca acest consultant sa aiba pe de o parte o experienta dovedita în transporturi. Din punctul meu de vedere consultantul ar trebui sa fie un consultant de nivel international, un jucator mare. Sa aiba experienta în transporturi, sa aiba experienta în astfel de tranzactii, privatizari, achizitii si acest consultant, în afara de faptul ca trebuie sa creeze aceasta poveste a companiei în asa fel încât sa poata fi vânduta cât mai bine si sa putem obtine un pret cât mai bun, as vrea ca acest consultant sa fie si un consultant care sa poata sa vina cu solutii pentru rentabilizarea, restructurarea companiei, împreuna cu managementul privat, în asa fel încât compania atunci când va fi privatizata sa arate altfel, macar sa nu mai fie pe pierdere”, a spus ea.

În luna iunie, compania GFR a fost declarat câstigatoare în procesul de privatizare a CFR Marfa, oferind un pret de 202 milioane euro pentru 51% din actiuni.

Tranzactia nu a fost finalizata însa pâna la termenul limita, 14 octombrie, pentru ca unele banci creditoare ale CFR Marfa nu si-au dat acordul pentru schimbarea actionariatului, iar Consiliul Concurentei nu a avut timpul necesar pentru a se pronunta asupra operatiunii.

GFR a depus o garantie de 10 milioane de euro si a depus un avans de 20 milioane de euro într-un cont escrow, reprezentând 10% din valoarea actiunilor CFR Marfa pe care urma sa le preia. Daca privatizarea s-ar fi încheiat cu succes, GFR trebuia sa achite înca 172 milioane de euro.

Gruia Stoica, proprietarul GFR, declara la 15 octombrie ca a cerut comisiei de privatizare a CFR Marfa restituirea de urgenta a garantiei de 10 milioane de euro, precum si a avansului de 20 de milioane de euro depus pentru a îndeplini conditiile de preluare a companiei.

Ministrul Transporturilor declara la 22 octombrie ca a fost deblocat contul escrow de 20 de milioane de euro al GFR, companiei urmând sa-i fie returnata si garantia de 10 milioane de euro aferenta licitatiei pentru CFR Marfa. Ioan Dornescu, mediafax.ro

Cuvinte cheie: , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie