Dreptul consumatorilor de retragere din contractele incheiate online

 

Pana astazi ar fi trebuit transpusa in legislatia nationala o directiva europeana care le-ar fi permis consumatorilor sa se retraga din contractele incheiate la distanta, a declarat Silvia Axinescu, senior associate Reff & Associatii.

magazin-onlineRomania ar fi trebuit sa transpuna pana astazi in legislatia interna Directiva  2011/83/UE a Parlamentului European si a Consiliului din 25 octombrie 2011 privind drepturile consumatorilor, publicata in data de 22.11.2011 (“Directiva”), care inlocuieste cadrul juridic general anterior existent cu privire la drepturile consumatorilor in contractele dintre comercianti si consumatori, in special in ceea ce priveste contractele la distanta, a precizat Silvia Axinescu, senior associate Reff & Associatii.

Conform Directivei, termenul de adoptare in legislatia interna este 13 decembrie 2013, prevederile de implementare urmand a fi aplicate efectiv incepand cu data de 13 iunie 2014.

Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor a propus spre consultare, inca din decembrie 2012, proiectul de lege privind drepturile consumatorilor prin care prevederile Directivei sunt transpuse si in dreptul intern.

Cu toate acestea, pana in prezent, proiectul nu a intrat in avizare la Camera Deputatilor, a adaugat Silvia Axinescu.

Principalele schimbari referitoare la dreptul de retragere din contractele la distanta

Potrivit specialistului Reff & Asociatii, printre schimbarile cele mai relevante avute in vedere de noua lege, se numara:

  • Dreptul de denuntare unilaterala a contractului (prin care consumatorul are posibilitatea de a inceta contractul si, respectiv de a returna produsul achizitionat, primind inapoi pretul platit) se va numi drept de retragere si va putea fi exercitat in termen de 14 zile, spre deosebire de termenul de 10 zile prevazut de legislatia in vigoare in prezent;
  • Se introduce un formular tipizat de retragere care sa poata fi utilizat de consumatori pentru a simplifica procesul de renuntare la contract din partea consumatorilor, in cazul in care acestia se razgandesc la achizitionarea produselor / serviciilor;
  • In cazul incetarii contractului in urma exercitarii dreptului de retragere, comerciantii vor avea obligatia de a rambursa sumele primite in termen de 14 zile de la data retragerii consumatorului din contract. Sumele vor fi rambursate folosind aceeasi metoda de plata ca cea folosita de consumator (cu exceptia cazului in care consumatorul a fost de acord cu o alta modalitate de plata si fara a fi necesara plata altor comisioane de catre consumator);
  • Este interzisa perceperea de comisioane aferente utilizarii unui anumit mijloc de plata (cum ar fi plata cu cardul) care depasesc costul suportat de catre comerciant pentru utilizarea unor astfel de modalitati de plata.
  • Este interzisa predefinirea optiunilor consumatorului cu privire la produse/servicii suplimentare, fiind prevazuta obligatia obtinerii consimtamantului explicit din partea consumatorului cu privire la orice plata suplimentara fata de pretul initial comunicat. Incepand cu momentul intrarii in vigoare a noii legi, comerciantul, consumatorul, ar putea pretinde inclusiv rambursarea acelor sume pe care le-a platit fara a isi fi exprimat in mod expres consimtamantul, ci doar implicit, ca urmare a faptului ca nu a respins optiuni presetate in platforma web utilizata de catre comerciant. Din aceasta perspectiva, recomandam revizuirea de catre comercianti a termenilor si conditiilor, precum si a optiunilor incluse in mod automat in cadrul utilizarii unei platformei web, in vederea eliminarii oricaror functii automate care ar obliga la plata unor sume suplimentare fata de pretul stabilit initial.

De asemenea, sunt introduse noi situatii in care dreptul de retragere nu se va aplica, printre care si:

  • furnizarea de produse sigilate care nu pot fi returnate din motive de protectie a sanatatii sau din motive de igiena si care au fost desigilate de consumator;
  • furnizarea de produse care sunt, dupa livrare, potrivit naturii acestora, inseparabil amestecate cu alte elemente;
  • furnizarea de bauturi alcoolice al caror pret a fost convenit in momentul incheierii contractului de vanzare, a caror livrare nu poate fi efectuata inainte de 30 de zile si a caror valoare reala depinde de fluctuatiile de pe piata pe care profesionistul nu le poate controla;
  • furnizarea de continut digital care nu este livrat pe un suport material, daca prestarea a inceput cu acordul prealabil expres al consumatorului si dupa ce acesta a confirmat ca a luat cunostinta de faptul ca isi va pierde dreptul la retragere.

avocatnet.ro

Cuvinte cheie: , , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie