Cum au disparut 1.125 de vagoane din patrimoniul Cailor Ferate

 

Inspectorii Corpului de Control al Ministerului Transportului au constatat ca garniturile exista în acte, dar nu si pe sine. Raportul arata ca acestea au fost sustrase, lucru pentru care nu au primit nicio justifi carea din partea companiei.

vagoane cfr marfaPotrivit raportului de control, Compania Nationala de Cai Ferate (CNCF) CFR SA, condusa de George Micu, are în parcul sau 2.529 de vagoane de marfa si uz administrativ. Inspectorii au inventariat în timpul controlului 1.433 de vagoane de marfa si de uz administrativ, pe care le-au gasit în teren. Despre diferenta de 1.096 de vagoane, inspectorii mentioneaza în raportul lor ca „se afla în evidenta contabila, dar nu au fost identificate în teren”.

Pentru vagoanele de calatori din parcul centralizat al CFR SA, situatia inventarierii a fost urmatoarea: din totalul de 103 vagoane de calatori aflate în evidenta contabila, au fost identificate în teren doar 74, celelalte 29 de vagoane nu au putut fi gasite. Prin urmare, CNCF CFR SA are în momentul de fata un minus de 1.125 de vagoane.

Cum au disparut

Inspectorii sustin ca principala cauza a disparitiei vagoanelor o reprezinta faptul ca acestea au fost introduse în parcul de material rulant al CNCF CFR SA fara procese verbale de predare – primire care sa fie semnate de reprezentantii partilor. Aceasta situatia este valabila în cazul a 817 vagoane. Despre 143 de vagoane, în raportul de control se mentioneaza ca „au fost sustrase”, iar despre alte 100, ca nu au fost identificate în teren, desi figureaza în evidentele contabile. 36 de vagoane au fost predate fara proces verbal catre firma SC Atas Prodexim SRL.

Liderul sindical Iulica Mantescu, presedintele Federatiei Mecanicilor de Locomotiva, a declarat pentru „Evenimentul zilei” ca toate cele 1.125 de vagoane nu puteau sa dispara din curtea CFRului fara ca managerii companiei sa cunoasca acest lucru: „La un moment dat, CFR a vândut mai multe vagoane ca fier vechi unor firme private. Societatile care au câstigat aceste contracte au taiat mai multe vagoane decât numarul trecut în contracte. E foarte clar faptul ca aceste vagoane au disparut cu buna stiinta a conducerii CFR. Managerii din ultimii ani ai companiei trebuiau sa urmareasca modul de desfasurare al acestor contracte, nu sa închida ochii”.

Paguba estimata: între 5,9 si 9,45 de milioane de euro

Întrebat de EVZ cam la cât se ridica paguba produsa companiei statului de catre disparitia acestor vagoane, sindicalistul Iulica Mantescu explica: „Nu cunosc suma exacta a prejudiciului, dar o putem calcula împreuna. Din experienta tranzactiilor din ultimii ani, cifrele vehiculate sunt urmatoarele: vagoanele CFR-ului au între 25 si 40 de tone greutate; CFR-ul a vândut catre firmele private o tona de fier vechi cu 210 euro; daca înmultim 1.125 de vagoane cu 25 de tone si cu 210 euro rezulta 5,9 milioane de euro, suma minima din aceste tranzactii, ce reprezinta cea mai mica paguba pentru CFR. La 40 de tone vagonul, paguba creste la 9,45 milioane de euro”. Liderul sindical a tinut sa precizeze pentru EVZ faptul ca anumite componente ale vagoanelor CFR sunt foarte valoroase, fabricate din materiale foarte scumpe, lucru care îl face sa creada ca vagoanele disparute nu au ajuns la fier vechi. „Eu nu cred ca aceste vagoane au ajuns la REMAT. Banuiesc ca au ajuns în curtea unor firme private, care acum le folosesc ca vagoane second-hand. Din pacate, nu am probe pentru a demonstra aceste lucruri”.

2.500 de ceferisti ar putea ramâne someri. Ce spune ministrul Ramona Manescu

Liderul sindical Iulica Mantescu a observat ca, în proiectul de buget pe 2014, cheltuielile cu personalul de la CFR au fost reduse cu 106 milioane de lei, ceea ce înseamna ca 2.500 de angajati nu au fost luati în calcul.

Pe 28 noiembrie, el i-a trimis o scrisoare ministrului Transporturilor Ramona Manescu, în care i-a cerut sa dispuna refacerea proiectului de buget. „Nu este corect ca societatea sa prognozeze un profit de 82 de milioane de lei exclusiv pe spinarea salariatilor, prin diminuarea cheltuielilor cu personalul cu 106 milioane de lei. Pentru a realiza acest profit trebuie sa disponibilizeze 2.500 de oameni. Salariile reprezinta 21% din totalul cheltuielilor, iar în zona semnificativa, unde se cheltuiesc 79% din bani, se fac doar cosmetizari”, sustine sindicalistul.

„Managerii sa vina cu solutii”

Ministrul Transporturilor, Ramona Manescu, a declarat recent ca managerii privati ai companiilor de stat trebuie sa vina cu solutii pentru viabilizarea firmelor respective si a precizat ca nu va fi de acord cu disponibilizari si vânzari de vagoane. Întrebata despre disponibilizarile care vor avea loc anul viitor la companiile din subordinea ministerului, în special CFR Marfa, Manescu a precizat ca, în urma discutiilor cu Fondul Monetar International, s-a convenit ca prioritare sunt restructurarea si viabilizarea economica a acestor companii: „Daca putem face acest lucru fara sa restructuram, sa disponibilizam oameni, este perfect. Tocmai de aceea astept managerii privati sa vina cu solutii”.

„Le cer insistent”

Manescu a mai precizat ca nu este de acord sa înceapa disponibilizari fara sa se fi încercat alte masuri:”Astept de la ei sa vina cu masuri de viabilizare a companiilor si, daca acele masuri nu sunt suficiente, pot veni cu propunerea de disponibilizare. Pâna atunci, nu sunt de acord sa încep cu disponibilizarea. Mi se pare antieconomic”. Întrebata daca este multumita de solutiile cu care au venit pâna acum managerii: „Daca v-am spus ca le cer insistent solutii concrete, cum sa fiu multumita cu disponibilizari si vânzari de vagoane?”.

„Leafa de 14.800 de euro pe luna”

La rândul sau, sindicalistul Iulica Mantescu afirma ca renuntarea la principalul activ al companiei, forta de munca, reprezinta o eroare strategica majora: „E aberant ca din cauza unor afaceri ce au adus prejudicii companiei sa aiba de suferit simplii angajati care n-au nicio vina. Am citit în presa ca actualul manager ar încasa lunar 14.800 de euro, din leafa si diverse participari în AGA si CAuri. Banuiesc ca el încaseaza acesti bani si prime doar daca face profit. Nu e normal sa faca profit prin reducerea cheltuielilor din disponibilizari”, e de parere Iulian Mantescu.

El a adaugat ca ministerul Transporturilor si actualul management al companiei ar trebui sa faca tot posibilul pentru ca CFR sa-si creasca veniturile prin recâstigarea unor contracte cu mari firme din România – CONPET, ROMPETROL, OMV, LUKOIL, SALROM, LAFARGE etc”. George Micu a fost numit director general al CFR SA pe 16 aprilie.

Conducerea CFR SA recunoaste ca nu gaseste peste 900 de vagoane

Întrebati cum explica disparitia a 1.125 de vagoane, sefii CFR SA ne-au raspuns prin intermediul biroului de presa: „Urmare actiunii de inventariere din anul 2012 a parcului centralizat de material rulant, desfasurata de catre reprezentantii CFR SA, rezulta din evidentele procesate ca peste 900 de vagoane sunt în litigiu, astfel:

  • vagoane care nu au fost preluate de CFR SA înca din anii 2003/2004, data emiterii Ordinelor MTCT, deoarece nu au fost gasite pe teren, dar introduse eronat în sistemul electronic al parcului centralizat de material rulant al companiei. În aceasta speta, compania are deja doua actiuni deschise pe rolul instantelor, actiuni aflate în faza de recurs.
  • vagoane sustrase pentru care s-au transmis sesizari organelor de ancheta
  • vagoane care nefiind fizic identificate pe teren, nu au putut fi inventariate”.

Conducerea CFR SA, reprezentata de George Micu, nu are explicatii concrete privind disparitia vagoanelor: „Verificarea parcului centralizat de material rulant al CNCF CFR SA se face prin inventarieri anuale, în baza unei dispozitii comune semnata de societati desprinse din fosta SNCFR, întrucât vagoanele sunt puse în circulatie pe întreaga retea de cale ferata, ele nefiind mijloace fixe stationare permanent si/sau înregistrate în gestiunea unei persoane din cadrul unei sectii de pe raza regionalelor de cai ferate, majoritatea fiind identificate si inventariate anual în locatii diferite”.

În ceea ce priveste recuperarea prejudiciului, raspunsul a fost vag: „Actuala conducere a CFR SA, care gestioneaza activitatea companiei începând cu luna aprilie 2013, va lua toate masurile legale ce se impun pentru clarificarea si solutionarea procesului de inventariere a parcului centralizat de material rulant al companiei”. George Lacatus, evz.ro

Cuvinte cheie: , , , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie