Taxa care poate duce la un alt fel de law shopping european

 

La sfarsitul acestei saptamani, in Germania s-a convenit in cadrul acordului de formare a coalitiei de guvernare, introducerea unei taxe de autostrada pentru soferii straini.

Diana Trascu

Diana Trascu

Evident ca un asemenea plan nu poate fi pe placul partenerilor europeni si mai ales a cetatenilor acestora fiind vorba de o limitare a liberei circulatii si afectand in mod special pe cei care locuiesc in apropierea granitei cu Germania.

Aceasta stire mi-a adus aminte de un exemplu pe care l-am dat deseori cu privire la beneficiile liberei circulatii. In perioada in care lucram la Parlamentul European, trebuia sa ne mutam practic de la Bruxelles la Strasbourg pentru aproape o saptamana in vederea desfasurarea sesiunii plenare lunare acolo, conform prevederilor din tratat, ceea ce britanicii au denumit: the travelling circus (ro: circul ambulant). Aceasta practica exista in continuare. In aceste situatii, de multe ori era aproape imposibil sa mai gasesti cazare la hotelurile din micul Strasbourg avand in vedere ca se deplaseaza aproape tot Parlamentul European. Astfel, multi dintre membrii circului ambulant gaseau cazare, de multe ori mai ieftina si mai buna, in Kehl, localitate de langa Strasbourg, dar care se afla in Germania. Deci in fiecare dimineata treceam din Germania in Franta si invers pentru a ne duce sau a ne intoarce de la serviciu.

Cazul evocat era accidental sau absolut temporar, dar in conditiile liberei circulatii la nivel european, este suficient sa ne gandim doar la forta de munca, deja in cazul marfurilor este superfluu, sunt foarte multe persoane care circula in aceste conditii permanent. Deci putem avea un francez care locuieste in Franta, dar chiar la granita cu Germania si lucreaza in Germania, mergand acolo in fiecare dimineata si platind taxe prin salariul sau statului german, fiindu-i aplicat conform legislatiei europene un tratament egal cu cel aplicat propriilor resortisanti. In conditiile noilor prevederi, sa speram ca acest cetatean nu va avea nefericita ideea de a se duce la serviciu in fiecare zi pe autostrada, pentru ca va fi obligat sa plateasca o taxa in plus fata de colegii sai de serviciu care traiesc poate la doar un kilometru distanta.

In aceste conditii, este foarte probabil ca traficul sa fie deviat pe drumurile nationale care trec prin satele din vecinatate. Va fi interesant, de asemenea, sa vedem cum va fi perceputa cresterea traficului de locuitorii acestor sate.

Se pare ca insusi germanii pun sub semnul intrebarii aceasta taxa care s-a estimat ca ar aduce venituri de circa 260 de milioane de euro, conform clubului auto german ADAC din cele relatate de Bloomberg. Reprezentantii ADAC sustin ca aceasta suma este insuficienta pentru acoperirea costurilor de imbunatatire a infrastructurii, obiectiv pentru care s-ar institui aceasta taxa.

Aici nu este vorba de existenta sau nu a unei taxe de autostrada, mai multe state europene percep astfel de taxe, ci este vorba de discriminare in functie de nationalitate, element care vine in contra prevederilor europene si a spiritului european.

In cazul inexistentei unei legislatii la nivel european, acest caz ar fi unul stric de drept intern si nimeni din afara nu ar avea dreptul de a contesta. Dar calitatea de membru al Uniunii Europene presupune drepturi si obligatii. Aici vorbim de una din libertatile fundamentale instituite prin tratate, iar Germania s-ar putea sa se gaseasca in situatia in care mai multe state vecine vor depune plangere la Curtea de Justitie a Uniunii Europene (CJUE) contra acestei masuri, iar lantul european de cooperare pe care il sustine si promoveaza sa se transforme in propria spanzuratoare.

Printre multe alte reglementari europene, ar fi suficient sa ne gandim la principiile privind libera circulatie si uniunea vamala. Amintesc in acest sens doar un articol de baza al Tratatului de Functionare a Uniunii Europene, care exista inca din 1957, din Tratatul de la Roma privind constituirea Comunitatii Economice Europene, intre cei sase membrii semnatari fiind si Germania. Este vorba de actualul articolul 28 TFUE privind libera circulatie a marfurilor, care prevede urmatoarele:

Articolul 28 (ex-articolul 23 TCE)

(1) Uniunea este alcatuita dintr-o uniune vamala care reglementeaza ansamblul schimburilor de marfuri si care implica interzicerea, intre statele membre, a taxelor vamale la import si la export si a oricaror taxe cu efect echivalent, precum si adoptarea unui tarif vamal comun in relatiile cu tari terte.”

Oare aceasta taxa de autostrada aplicata exclusiv cetatenilor straini, nu ar putea fi incadrata de CJUE ca o taxa cu efect echivalent taxelor vamale interzise la nivel european, conform prevederilor mai sus mentionate?

Daca aceasta taxa va fi aplicata este probabil sa vedem mai multe state membre UE adresand plangeri  CJUE contra acestei masuri pentru nerespectarea prevederilor europene. In acest caz, cred ca va fi foarte interesant sa vedem bazele juridice europene alese de statele in cauza. Am putea califica aceasta alegere ca un alt fel de law shopping european, adica in loc sa se caute legea mai favorabila sau atractiva intre cele ale statele membre, se va cauta prevederea mai interesanta in cadrul dreptului european care a fost incalcata si poate da mai multe sanse de castig reclamantului.

Diana Trascu,mediator

Cuvinte cheie: , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie