Clientii bancilor care nu au denuntat OUG 50, nu mai au clauze abuzive

 

Un ordin intern al Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor împarte clientii bancilor în doua, dupa ce modificarile la legea 193/2000 privind clauzele abuzive a intrat în vigoare: doar plângerile celor care au denuntat actele aditionale ale bancilor de aliniere la OUG 50 sunt trimise la Bucuresti pentru analiza. Potrivit ANPC, ei sunt singurii afectati de clauzele abuzive. Cei care n-au denuntat actele în 2010-2011 nu mai au clauze abuzive în contracte, spune Protectia Consumatorilor.

clauze abuziveOrdinul presedintelui Nica

Presedintele ANPC, Bogdan Nica, a emis un ordin intern prin care se stabileste modul în care vor fi tratate plângerile în baza legii 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între consumatori si profesionisti, modificata de la începutul lunii octombrie.

Ordinul ANPC cu numarul 358 din 23.10.2013 prevede ca acele reclamatii ale consumatorilor care în care se constata ca se face referire la contracte în executare cu posibile clauze abuzive vor fi redirectionate la ANPC daca sediul social al profesionistului (operatorului economic) se afla în Municipiul Bucuresti sau în llfov sau vor fi analizate de catre Consiliile Judetene pentru Protectia consumatorilor cu consultarea prealabila a ANPC, daca sediul social al profesionistului (operatorului economic) e pe raza teritoriala a regiunii/judetului.

Acest ordin vine în contextul în care legea 193/2000 a fost modificata de la 1 octombrie. Potivit modificarilor înscrise în articolele 12 si 13, actiunile în instanta ale ANPC si cele ale asociatiilor de consumatori împotriva unui profesionist care foloseste clauze abuzive în contractele sale au efecte asupra tuturor consumatorilor care sunt afectati de respectivele clauze, inclusiv în cazul contractelor în derulare.

În privinta contractelor bancare, însa, ordinul ANPC prevede un tratament diferit, în functie de modul în care titularii contractelor bancare au procedat în 2010-2011, anume daca au denuntat explicit sau nu actele aditionale emise de banci pentru alinierea la Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr 50 din 2010, desi contractele lor bancare initiale au clauze care au fost dovedite de mai multe instante (dar nu în toate cazurile) ca fiind abuzive.

Iata ce spune ordinul ANPC:

„Art. 2. Reclamatiile privind serviciile bancare se vor analiza punctual de catre fiecare CJPC (dupa verificarea prealabila la unitatea bancara) astfel:

– Daca petentul nu a denuntat actul aditjonal în termen de 60 de zile prevazut de Legea 288/2010 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernulul nr. 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori, în aceasta situatie CJPC va raspunde petentului corespunzator temeiului legal.

– Daca petentul a denuntat actul aditional. reclamatia si documentele aferente se transmit la ANPC – D.C.S.P. – Biroul Prestari Servicii, conform celor de mai sus, care va analiza oportunitatea încheierii documentului de control, conform prevederilor legale”.

Astfel, cei care nu au denuntat OUG 50 vor fi tratati la nivel de CJPC, fara consultarea ANPC, în timp ce de la sesizarile celor care le-au denuntat vor putea fi începute actiunile cu efecte asupra tuturor consumatorilor afectati de clauzele abuzive ale respectivului profesionist.

Cei mai multi clienti ai bancilor nu au denuntat actele aditionale, chiar daca prevederile acestora le erau mai degraba defavorabile. În prima faza, OUG 50 spunea ca acestea vor fi implementate automat de catre banci si în cazul creditelor în derulare, fara a exista posibilitatea pentru consumator de a le denunta – nesemnarea actelor fiind considerata acceptare tacita. Legea 288 de adoptare a OUG 50 spunea ca ordonanta nu mai este aplicabila creditelor în derulare, dar ca acele acte aditionale emise si nesemnate de catre consumatori pot fi denuntate în termen de 60 de zile de catre parti.

ANPC: clauzele abuzive au fost eliminate prin OUG 50

I-am întrebat pe oficialii ANPC daca cei care nu au denuntat actele aditionale emise cu ocazia OUG 50/2010 de catre banci nu pot beneficia de pe urma prevederilor articolelor 12-13 din legea 193/2000. Iata raspunsul:

“De regula, clauzele considerate abuzive, pentru care exista hotarâri judecatoresti definitive si irevocabile, se refera la modificarile unilaterale impuse de banca, în detrimentul consumatorilor, în contracte standard preformulate. Acestea au vizat în principal modificari ale comisioanelor/spezelor bancare sau bancile si-au arogat dreptul de a modifica nivelul dobânzii în functie de anumite costuri nedetaliate. Aceste clauze au fost modificate/eliminate prin intermediul Directivei 2008/48/CE transpusa in legislatia nationala prin OUG 50/2010 în varianta publicata în 21 iunie 2010”, sustin cei de la ANPC.

Citeste mai departe pe economica.net

Cuvinte cheie: , , , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie