Optimismul excesiv al oficialilor romani, fata in fata cu calculele preturilor la carburanti

 

Premierul si ministrul bugetului par a fi convinsi de faptul ca impozitarea suplimentara a carburantilor, de la 1 ianuarie, nu va conduce la o crestere a pretului la pompa pentru ca va fi compensata de o scadere a cotatiilor la petrol anul viitor. Calculele si prognozele arata un optimism excesiv al oficialilor români.

pompa„Nu va creste pentru ca avem un context economic favorabil, în care pe bursele mondiale pretul combustibilului va scadea în mod semnificativ si, atunci, eu cred ca impactul pentru cetatean nu va exista”, a spus premierul Ponta referindu-se la evolutia preturilor la carburanti dupa data de 1 ianuarie.

Si ministrul delegat pentru buget, Liviu Voinea, a declarat, citând prognozele specialistilor, ca pretul international al titeiului va continua sa scada, lucru care va compensa cresterea accizei
„Si prognozele specialistilor sunt ca acesta va continua sa scada. Deci va compensa eventualul impact al cresterii acciziei. Sunt doua componente ale pretului la pompa – cotatia internationala a titeiului si impozitele. Daca impozitele cresc un pic, ele sunt compensate pe viitor – asa arata toate tendintele internationale – de scaderea cotatiei pe piata internationala”, a spus Voinea.

Ministrul a mai exemplificat si cu detensionarea situatiei din Iran, care a condus la scaderi ale preturilor.

Carburantii se scumpesc cu 9%, la 1 ianuarie

Cât adevar este în prognozele pomentite de oficialii români si, mai ales, cu cât ar trebui sa scada cotatiile la petrol pentru ca acestea sa „înghita” cresterea fiscalitatii, iar pretul la pompa sa ramâna neschimbat?
La 1 ianuarie, se va introduce acciza suplimentara de 7 centi pe litru, se va lua în calcul un nou curs la care se vor plati accize, iar accizele vor mai si creste cu 4,7%, cât reprezinta rata inflatiei luata în consideratie la noul mecanism de calcul al accizelor. Calculele arata ca preturile la benzina si motorina ar urma sa creasca cu circa 50 de bani pe litru, de la 1 ianuarie 2014, iar o estimare oficiala a unui reprezentant al statului român arata o crestere de 53 de bani-cu atât a spus presedintele Traian Basescu ca ar urma sa creasca preturile la pompa. Deci, la un calcul grosier, am aveo o crestere finala de pret la carburanti de circa 9%.
Companiile petroliere stabilesc pretul la carburanti si în functie dar indirect, prin raportarea la cotatiile produselor petroliere, care se raporteaza la cotatiile titeiului. Însa pretul petrolului nu este majoritar, ca si componenta, în pretul final. Cea mai mare pondere o au taxele.

Cu cât a scazut pretul când s-a ieftinit petrolul

Iata ce spune un studiu din anul 2009 al Comisiei Europene, relevant pentru faptul ca acopera si anul 2008, în care s-a înregistrat cel mai ridicat pret al petrolului din istorie (148 de dolari barilul). La acel moment, în iulie 2008, când un baril de petrol era cotat la 0,53 euro/litru, pretul mediu al motorinei din UE, fara taxe, era de 0,8 euro, iar cel al benzinei de 0,65 euro. Cu alte cuvinte, pretul titeiului (de tip Brent în cazul de fata, de referinta pentru Londra) reprezenta 68% din pretul fara taxe al motorinei si 81% din cel al benzinei.

La începutul lui 2009, când preturile au coborât, situatia se prezenta asa: la un pret al Brentului de 0,2 euro litrul, motorina fara taxe costa 0,41 euro (deci petrolul reprezenta jumatate din pretul fara taxe), iar benzina 0,3 euro (deci petrolul reprezenta 66% din pret).

Citeste mai departe pe economica.net

Cuvinte cheie: , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie