Investitia de 100 de milioane de dolari in terminalul petrolier de la Midia, amortizata in cinci ani de Rompetrol

 

Grupul Rompetrol, prin compania Midia Marine Terminal (MMT), a atins recent un nivel de peste 15 milioane de tone de titei descarcate prin terminalul petrolier din largul Marii Negre si si-a amortizat investitia de 100 de milioane de dolari în acest terminal, la aproximativ cinci ani de la punerea sa în functiune, potrivit unui comunicat al companiei.

rafinarie rompetrol‘Este un moment important pentru evolutia grupului Rompetrol, atingerea unui volum de 15 milioane de tone titei livrat rafinariei Petromidia, prin legatura directa dintre terminalul situat la 8,6 kilometri în largul Marii Negre si parcul de rezervoare a unitatii de procesare. La aceasta se poate adauga si amortizarea în doar cinci ani a investitiei de peste 100 milioane de dolari necesare constructiei si punerii în operare a terminalului, prin optimizarea procesului de aprovizionare cu titei, reducerea timpului de descarcare, dar si eliminarea pierderilor tehnologice’, a declarat directorul general al Midia Marine Terminal, Ioan Taus.

Potrivit acestuia, costurile pentru transferul materiei prime catre rafinarie au înregistrat în medie o reducere cu sapte dolari pe tona fata de varianta anterioara de aprovizionare prin portul Constanta, atât prin scurtarea traseului cu circa 33 de kilometri, cât si printr-un control strict al fluxului si o îmbunatatire a gestiunii parcului de rezervoare a rafinariei (400.000 de tone).

Nivelul de 15,4 milioane tone de titei a fost înregistrat prin descarcarea tancului petrolier Altai, cu o încarcatura de aproximativ 94.000 tone de titei pentru rafinaria Petromidia. Aceasta a fost cea de a 31-a nava care a descarcat în acest an la terminalul operat de Midia Marine Terminal si a 182-a de la punerea în functiune a acestuia, în februarie 2009.

Cu o capacitate de transport de 115.000 tdw (tona deadweight – unitate de masura pentru capacitatea de încarcare – n. r.), nava este detinuta de compania nationala de transport maritim Kazmortransflot Kazakhstan si a facut legatura între porturile Midia si Novorossiysk Rusia.

Compania este parte a KazMunayGas, unicul actionar al grupului Rompetrol, iar în 2011 si-a extins operatiunile de transport titei si produse petroliere si în Marea Neagra – Marea Mediterana prin constructia a doua tancuri petroliere de tip Aframax, o investitie totala de peste 100 milioane dolari.

Compania nationala de petrol si gaze din Kazkahstan, KazMunayGas, este un actionar important al Caspian Pipeline Consortium (CPC), operatorul conductei de transport titei dintre zacamintele din vestul Kazakhstanului si portul de la Marea Neagra – Novorossiysk. De asemenea, aceasta este din 2008 unicul proprietar al terminalului petrolier din portul Batumi Georgia.

Cu o capacitate totala de transfer (încarcare, descarcare) de 24 milioane tone pe an, terminalul petrolier operat de Rompetrol în largul Marii Negre reprezinta punctul de legatura între resursele naturale din Asia Centrala si nevoile energetice ale tarilor Uniunii Europene.

În prezent, acesta asigura necesarul de titei al rafinariei Petromidia, cea mai mare unitate de profil din Romania, care la finele anului trecut a încheiat cu succes un amplu program de modernizare si de crestere a capacitatii de procesare la 5 milioane de tone.

Pentru cresterea tranzitului produselor realizate de rafinaria Petromidia, Midia Marine Terminal (MMT) a modernizat si extins în 2008 capacitatea danei 9 (terminalele 9A, 9B si 9C), iar în 2011 dragarea celor sapte dane ale Grupului din portul Midia. Lucrarile au permis triplarea capacitatii de transfer a produselor finite la peste 350.000 tone/luna, dar si acostarea navelor maritime cu o capacitate mai mare de 10.000 tdw si a barjelor de 2.000 tdw.

Peste 1.300 de nave au tranzitat în perioada 2009 – 2012 danele operate de MMT în portul Midia (Danele 1 – 4 pentru titei si 9 – 9A, 9B si 9C pentru produse petroliere).

‘Prin Midia Marine Terminal, este asigurata prezenta KazMunayGas si a Rompetrol în arcul geografic ce uneste zona Marii Caspice (Kazakhstan, Georgia) si a Marii Negre (Ucraina, Moldova, România, Bulgaria) cu Europa Occidentala (Franta si Spania)’, se mai arata în comunicat.

La nivel european, grupul Rompetrol detine peste 1.000 de puncte de alimentare cu carburanti în România, Republica Moldova, Bulgaria, Franta, Spania, Georgia si Ucraina, care opereaza sub brandurile Rompetrol si Dyneff.

De asemenea, Grupul detine rafinariile Petromidia Navodari si Vega Ploiesti (cea mai veche rafinarie din România în functiune – 1905), Rompetrol Petrochemicals (unicul producator intern de polimeri), producatorul de tevi si fitinguri din polietilena – Palplast Sibiu, dar si producatorul de armaturi industriale din fonta si otel – Rominserv Valves Iaifo Zalau. capital.ro

Cuvinte cheie: , , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie