Cei 7 eurocenti pe litru de combustibil, o majorare a vechii accize?

 

Noua miza a disputei politice dintre presedintele Basescu si premierul Ponta, adica cei 7 eurocenti la litrul de carburant ce vor fi platiti suplimentar de la 1 ianuarie 2014, au fost prezentati în fel si chip de catre oficialii guvernamentali, în functie de ministrul care vorbea. Initial, premierul Victor Ponta a declarat ca e vorba de o taxa speciala, care va fi destinata constructiei de autostrazi. Ministrul pentru Proiecte de Infrastructura, Dan Sova, a spus ca e vorba de o acciza speciala. Fara sa poata estima câti bani se vor strânge, el a declarat ca „e posibil” ca doar „o parte din bani” sa mearga la autostrazi.

accize motorinaLuni seara, la o emisiune Realitatea TV, jurnalistul Radu Soviani a încercat aproape o jumatate de ora sa smulga de la purtatorul de cuvânt al Guvernului, Mirel Palada, raspunsul la întrebarea: e acciza sau taxa speciala? Zadarnic însa, caci purtatorul de cuvânt nu a spus un cuvânt în acest sens.

De ce e important raspunsul

„Ori nu stia, ori nu a vrut sa zica” – îsi explica Radu Soviani refuzul de a raspunde al purtatorului de cuvânt. Raspunsul era important, pentru ca în functie de acesta se poate vedea destinatia banilor. Daca ar fi vorba de o taxa speciala, aceasta nu poate fi folosita decât în scopul pentru care a fost creata – în constructia de autostrazi, cum e cazul de fata. Daca e acciza, atunci aceasta intra în galeata mare a bugetului de stat si poate fi folosita dupa bunul plac al Guvernului.

Raspunsul corect este ca cei 7 eurocenti pe litru nu sunt o noua taxa, ci nimic altceva decât o majorare a vechii accize. Pe 15 noiembrie, Guvernul a modificat Codul Fiscal printr-o ordonanta de urgenta si, printre altele, a modificat si anexele care stabilesc nivelul accizelor la diferite tipuri de combustibili – benzina cu plumb, benzina fara plumb, motorina si kerosen. Noile valori sunt mai mari cu 70 de euro la mia de litri fata de valorile precedente, astfel încât cei 7 eurocenti pe litru nu reprezinta altceva decât o marire a accizelor. Aceasta scumpire se face în avans fata de calendarul convenit cu Uniunea Europeana de majorare a accizelor. Asa stând lucrurile, sumele suplimentare astfel obtinute au ca destinatie bugetul general al statului si nu vor avea un regim special de cheltuire.

Hop si Voinea: combatem deflatia

Ministrul Bugetului, Liviu Voinea, a oferit ieri o alta explicatie pentru majorarea pretului la combustibili: nevoia de a avea o inflatie benefica. „Cresterea accizelor vine în contextul pericolului deflatiei, care se manifesta în toata Europa, inclusiv în Germania”, a declarat Liviu Voinea. „Din deflatie nu se iese. Aduce somaj si recesiune. E o problema în toata Europa. Pericolul deflatiei e mai mare decât cel al inflatiei. Din contra, o inflatie mica ajuta cresterea economica si duce la majorarea veniturilor la buget”, a afirmat Voinea.

El a dat ca exemplu Japonia, careia i-au trebuit 20 de ani pentru a iesi din deflatie „si apoi a venit criza”. Ministrul a spus ca vrea sa evite ca din luna februarie a anului viitor România sa ajunga în aceasta situatie. Liviu Avram, adevarul.ro

Cuvinte cheie: , , , , , , , ,

 

1 comentariu

  1. ion spune:

    Aceasta taxa de 7 eurocenti este o inventie a lui PONTA!
    Intai aservitii lui ,inainte de a veni FMI-ul , arunca fumigena ca se va mari cota unica de la 16% la 20% si alta fumigena propusa de PENALUL Fenechiu ,cel care s-a prefacut ca privatizeaza CFR Marfa (chiar el a recunoscut in studiou la B1) , cand au platit o firma de consultanta cu 1 milion de euro ca sa joaca un teatru de-a privatizarea si sa ii puna la dispozitie principalului concurent GFR-ul care acum le fura de sub nas contractele bune si profitabile ale CFR-ului.
    Vine FMI-ul si pentru prima data negocierile au loc cu usile inchise, cei care au intrat in sala au predat telefoanele mobile si au instalat aparatele de bruiaj ca nu „transpire” absolut nimic. Pentru prima data accesul presei a fost interzis!
    Apoi, dupa finalizarea negocierilor, ies si spun ca s-au luptat ca niste lei ca sa nu majoreze cota unica si anunta noile taxe. PE langa ce au discutat cu FMI-ul strecoara si taxa de 7 eurocenti ,inventia lor.
    De aceea Basescu nu accepta aceasta taxa nerusinata , care nu se justifica de nici un fel,decat ca au nevoie de bani pentru campania electorala a celot doua scrutinuri din 2014. Basescu il pune pe PONTA sa renegocieze cu FMI-ul stiind foarte bine ca nu a fost negociata si va merge pana in panzele albe ca sa dispara aceasta taxa inventata de PONTA mitomanul sef.
    Cititi cu atentie declaratiile Andreei Shaechter si veti vedea minciuna lui PONTA si a guvernului sau. De aceea atatea declaratii contradictorii in legatura cu aceasta taxa, ca nu mai stiu cum sa ne imbrobodeasca.

    http://www.hotnews.ro/stiri-esential-15959848-live-text-andrea-schaechter-toate-criteriile-fost-indeplinite-realizat-progrese-directia-reformlor-structurale.htm

    Andreea Schaehter spune cu subiect si predicat ca majorarea cotei unice nu s-a discutat ,iar in privinta accizelor la combustibil (e vorba de vechea acciza!) au discutat majorarea ei cu coeficientul de inflatie (aceasta e noutatea!) si atat! Cititi cu atentie si judecati singuri cu propriul creier,nu cu al lui PONTA !

Adaugă părerea ta


 

Distribuie